BezHladovění.cz

Zvěřina a zdraví: Obsahuje minimum tuku, hodně bílkovin, vitaminů a minerálů

Zdravý jídelníček je především rozmanitý. Čím pestřejší strava, tím lépe tělu doplníte potřebné živiny. Vedle obilovin, luštěnin, ovoce a zeleniny je důležitou součástí maso. Zpestření drůbeží, vepřové a hovězí klasiky nabízí zvěřina neboli maso králů.  

reklama
Popis

Snižte riziko dnavých záchvatů úpravou stravy

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit, aby obsahoval méně purinů
  • Doporučení, co dělat pro snížení množství kyseliny močové v krvi
  • Návrh dalšího postupu pro snížení rizika projevů dny (degenerace kloubů, problémy s ledvinami, nadýmání, průjmy, pálení žáhy, pálení v konečníku, bolesti hlavy a svalů, atd.) úpravou stravy

Maso z divoce žijící zvěře se od masa běžně chovaných domácích zvířat výrazně liší. Odlišná je jeho chuť, aroma i barva. Navíc je bohatým zdrojem živin, zejména bílkovin, vitaminů a minerálů. Do zdravé stravy rozhodně patří.

Díky specifické chuti maso z divoké zvěře nabízí nové gurmánské zážitky. Nejčastěji jej konzumujeme na podzim v období zvěřinových hodů v rámci vrcholu lovecké sezóny. V moderní době jej však seženete kdykoliv v roce.

Druhy zvěřiny: vysoká, srstnatá, pernatá i exotická 

Když se vysloví zvěřina, většinou si vybavíme tzv. vysokou. Do této skupiny patří krásní a hrdí jeleni, drobnější srnci, daňci, mufloni, ale také kanci. Vedle vysoké je dalším známým zástupcem ušák neboli zajíc. Zahrnuje také divoké ptáky. 

V ČR jsou rozlišovány tři různé kategorie divoké zvěře

1. Spárkatá zvěř

  • jelen
  • srnec
  • daněk
  • kanec
  • muflon

2. Drobná zvěř srstnatá:

  • zajíc
  • divoký králík

3. Drobná zvěř pernatá:

  • koroptev
  • křepelka
  • bažant
  • divoká kachna
  • divoká husa
  • divoký krocan
  • tetřev, tetřívek
  • divoký holub
  • lyska

Mezi exotické druhy, které se u nás nevyskytují, patří bizoni, antilopy, pštrosi a klokani. Zařadit bychom do této skupiny mohli také medvěda, na kterého můžete narazit v sousedních zemích, například na Slovensku.

divoce žijící zvěř
Bažant je rovněž zástupcem divoce žijící zvěře.

Maso pro zdravé a dietní vaření

Svému zdraví nejvíce prospějete pestrým jídelníčkem založeným na kombinaci rostlinných i živočišných zdrojů potravin. Co se týče masa ve zdravém jídelníčku, doporučována bývá vyšší konzumace ryb (cca 2× týdně). Vedle běžně dostupného masa a ryb je však doporučováno také maso z divoce žijících zvířat.

Podle specialistů na výživu je zvěřina vhodná pro dietní kuchyni stejně jako libové telecí, hovězí a drůbeží maso. Může za to především život ve volné přírodě,  dostatek pohybu a samozřejmě nezávadné přírodní krmivo bez antibiotik, růstových hormonů a jiných zdraví škodlivých látek. To vše má vliv na vytváření a prokrvování svaloviny. Maso je křehčí.

Kromě chuťových odlišností je třeba u zvěřiny vypíchnout:

  • vyšší obsah bílkovin (cca 20 %),
  • nižší podíl tuku (2 až 3 %),
  • větší podíl vody (až 70 %),
  • vysokou výživovou hodnotu,
  • nižší podíl vaziva,
  • jemnější svalová vlákna,
  • nízký podíl cholesterolu (70 až 150 mg ve 100 g),
  • prospěšný vliv na lidské trávení.

Zvěřina a její výživové hodnoty

Má vysokou výživovou hodnotu. Obsahuje jen minimální množství tuku a hodně bílkovin, což z ní dělá dokonalé dietní maso. Je rovněž výborným zdrojem vitaminů a minerálů.

Druh masa a hodnoty ve 100 g Energie Bílkoviny Sacharidy Tuky
Koroptví maso 435 kJ 23 g 0,33 g 1 g
Křepelčí maso 489 kJ 24 g 0 g 0 g
Maso z divoké kachny 596 kJ 20 g 0 g 4 g
Dančí, kamzičí a mufloní maso 450 kJ 13 g 0,27 g 2 g
Bažantí maso  610 kJ 23 g 0,4 g 6 g
Jelení maso 469 kJ 20 g 0 g 3 g
Srnčí maso 443 kJ 20 g 0,35 g 2 g
Kančí maso 476 kJ 20 g 0 g 4 g
Zaječí maso 460 kJ 23 g 0,25 g 2 g

Zdroj: Kalorické tabulky

Splňuje přísné nároky kladené na zdravou výživu 

Hlavní přednost oproti masu hospodářských zvířat spočívá ve vysokém obsahu bílkovin a nízkém obsahu tuku a cholesterolu. Bílkoviny přijaté z divoce žijících zvířat mají mimořádnou biologickou hodnotu. Nízký obsah cholesterolu přitom stačí k zachování dostatečného množství tuku jakožto hlavního nositele chuti. 

Maso králů je jedinečným zdrojem důležitých živin 

Obsahuje vyšší podíl nenasycených mastných kyselin. V tomto směru je na tom nejlépe bažantní. Kančí a zaječí maso obsahuje důležité aminokyseliny nezbytné pro tvorbu zdravých tkání, enzymů, hormonů a krve.

Bohaté na vitaminy skupiny B a minerály

Zejména jelení maso oproti hovězímu obsahuje více vitaminů, zejména vitaminu A a vitaminů skupiny B (B1, B2, B3, B5, B6 a B12). Nechybí ani cenné minerály železo, fosfor, zinek a draslík. Například jen 100 g zvěřiny obsahuje až 32 % denní dávky zinku.

zvěřina v jídelníčku
Dopřejte si změnu v jídelníčku v podobě zvěřiny, masa králů.

VÍTE, ŽE oproti masu jatečných zvířat zvěřina obsahuje daleko více bílkovin, méně tuku a je vynikajícím zdrojem vitaminů a minerálů? Obsahuje enzymy, které po zhruba 24 hodin od usmrcení zvířete způsobí změknutí masa a dají vyniknout její specifické chuti.

Zvěřina a zdravotní rizika

Jako taková škodlivá není, pokud se jedná o kvalitní kus masa ze zdravého jedince. Pozor je třeba si dávat na zdroj masa. Při koupi špatného kusu hrozí vznik nebezpečných nemocí

Riziko nákazy

Při práci se zvěřinou a její konzumaci může hrozit nákaza chorobami, které jsou na člověka přenosné. Jedná se o infekční nemoci: brucelóza, tularémie, vzteklina, svalovec stočený, tasemnice, prašivina a motolice

Největší riziko pro člověka představují:

  • brucelóza: tato nemoc napadá vnitřní orgány a projevuje se vysokými horečkami,
  • tularémie: nepříjemné onemocnění, které se projevuje horečkami, vyčerpáním a slabostí a hnisajicimi ranami v místě, kudy bakterie vnikla do těla. V případě vdechnutí bakterie projevy nemoci připomínají těžkou angínu.

Nakažené maso pozná každý zkušený myslivec, řezník a veterinář po stažení a vyvržení usmrceného zvířete na základě změn na vnitřnostech. Maso není nutné zničit, protože obě nemoci se likvidují tepelnou úpravou masa. K nákaze by však mohlo dojít při zpracování nakaženého masa. 

VÍTE, ŽE brucelóza je natolik infekční, že se z ní v USA dříve vyráběli chemické zbraně?

Nemoc DNA

Pozor by si měli dávat osoby trpící nemocí známou jako DNA. Jde totiž o maso bohaté na puriny a může tak způsobit zvýšení již tak vyšší hladiny kyseliny močové.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Nemoc dna a její příznaky: Jak je porazit?

Kupujte maso pouze z obchodu nebo od prověřeného lovce

Před prodejem by maso mělo projít kontrolou odborně školeným prohlížitelem zvěřiny. To platí pro kusy z obchodu i od majitele honiteb. Nikdy nekupuje maso od pytláka nebo řidiče, který zvíře neúmyslně srazil a chce na své “nehodě” vydělat. Ani kdyby šlo o dárek.

Nakupujte pouze u ověřeného dodavatele, který maso zkontroloval, případně se ujistil, že maso bylo dostatečně zkontrolováno. Před koupí požadujte informace o původu masa, které by měly obsahovat, kdo a kde zvíře střelil, jestli nepochází od pytláka i to, zda maso prošlo povinným veterinárním rozborem.

VÍTE, CO DĚLAT, KDYŽ SRAZÍTE DIVOKÉ ZVÍŘE? Pokud se vám podobná nehoda stane, sražené a mrtvé zvíře nikdy nenakládejte do auta. V tu chvíli se totiž stáváte pytlákem a případnou konzumací navíc ohrožujete své zdraví. Zavolejte mysliveckou organizaci nebo policii, která zajistí vše potřebné.

srážka s divokou zvěří
Za volantem buďte opatrní, srazit takové zvíře je nebezpečné pro něj i pro vás.

Maso nechte “dozrát”

V rámci dozrávání masa by mělo dojít k některým chemickým procesům podobně jako u domácího skotu. Čerstvé maso je totiž tuhé. 
Stáhnout a vyvrhnout usmrcené zvíře je nutné co nejdříve po usmrcení, nejpozději do tří dnů. Poté ho uchovávejte v chladné a dobře větrané místnosti. Nechte naporcované maso odležet a dozrát cca 3 až 14 dní. Odměnou za čekání je křehké a voňavé maso.

Rady a tipy, jak si zvěřinu připravit doma

Jde o ideální maso na pomalé dušení a dlouhé pečení. Na dušení se hodí přední maso a na pečení kýta a hřbet. Dostanete-li kus masa přímo od lovce, nikdy se nezapomeňte zeptat, o jakou část zvířete jedná. Klidně si nechte doporučit jím osvědčený recept. 

Snažíte-li se shodit pár kil nebo máte prostě jen rádi zdravé vaření, oceníte fakt, že má málo tuku a zároveň výraznou chuť. Nepotřebuje husté smetanové omáčky obsahující zbytečné kalorie.

Jak připravit zvěřinu, aby se z ní stal gurmánský zážitek:

  • Chlazená je vždy lepší než mražená.
  • Naložení (marinování, moření) zjemní maso a podpoří chuť.
  • K moření a zrání se používají pouze nádoby ze smaltu či kameniny.
  • Obsahuje jen minimum tuku, proto je doporučeno špikování.
  • Nikdy maso nesolte předem. Sůl by jej připravila o chuť.
  • K dochucení není příliš vhodný česnek. Chuť zvěřiny by “přebil”. Pokud jej použijete, tak stačí opravdu málo.
  • Maso perfektně dochutí lesní plody. Nejlepší jsou brusinky.

Proč a jak se moří? 

Moření znamená v podstatě totéž jako nakládání do připravené marinády. Používá se mléko, máslo, podmáslí, víno, ocet, kořenová zelenina (mrkev, celer, petržel, cibule) a čerstvé bylinky.

K dochucení zvěřiny se hodí zejména tyto bylinky a divoké koření:

  • černý pepř,
  • nové koření,
  • kmín,
  • rozmarýn,
  • tymián,
  • bobkový list,
  • šalvěj,
  • jalovec,
  • hřebíček,
  • libeček,
  • petržel.

Jak dlouho mořit? 

Moření zvěřiny by mělo trvat ideálně tři dny, minimálně však pár hodin. Maso v marinádě krásně změkne a zmizí nepříjemné pachy.

moření zvěřiny
Zvěřinu je vhodné před pečením “mořit”. K tomu se hodí čerstvé bylinky a divoké koření.

Závěrečné shrnutí: Zvěřina do zdravého jídelníčku prostě patří

A to hned ze tří důvodů:

  1. Je bohatým zdrojem bílkovin, vitaminů a minerálů.
  2. Obsahuje pouze minimální množství tuku.
  3. Má křehké a voňavé maso, které skvěle chutná.

Také u konzumace zvěřiny dbejte na všeobecná doporučení týkající se množství masa ve zdravém jídelníčku. Dopřejte si ji maximálně 2× týdně 🙂

reklama
Popis

Snižte riziko dnavých záchvatů úpravou stravy

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit, aby obsahoval méně purinů
  • Doporučení, co dělat pro snížení množství kyseliny močové v krvi
  • Návrh dalšího postupu pro snížení rizika projevů dny (degenerace kloubů, problémy s ledvinami, nadýmání, průjmy, pálení žáhy, pálení v konečníku, bolesti hlavy a svalů, atd.) úpravou stravy
Monika Šaríková

Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Test na COVID, jednorázové rukavice, roušky a respirátory, jednorázové oděvy, obličejové štíty, dezinfekce na ruce, antibakteriální ubrousky, produkty za velkoobchodní ceny.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům