BezHladovění.cz

Se zvěřinou opatrně!

Maso hojně konzumovali již naši předkové v dávných dobách a jinak tomu není ani dnes.

Ne nadarmo se říká, že člověk je přirozený lovec. Jediný rozdíl je v tom, jak lidé k masu přistupují.

V současné době má sice maso spoustu odpůrců, kteří ho odmítají jíst z různých etických či zdravotních důvodů, ale stále si zvířecí pochoutka drží i spoustu milovníků.

Druhy masa jistě zná každý z nás, mezi nejběžněji konzumované patří zejména maso drůbeží, vepřové, hovězí nebo rybí.

Jak je tomu ale u masa divokých zvířat? Pochutnali jste si už někdy na divokém praseti, srnce či jelenovi?

Zaměřme se dnes na zvěřinu, která by jednou za čas rozhodně neměla chybět na talíři každého masožrouta.

Zkuste svůj talíř obohatit

Oproti každodenně konzumovaným pokrmům je to zajisté pro každého příjemná změna.

Málokdo z nás si zvěřinu dopřává běžně a její zařazení do jídelníčku, třeba v podobě zvěřinových hodů, je pro většinu lidí malým svátkem.

Co si budeme povídat, maso divokých zvířat není zcela levnou záležitostí pro každodenní radovánky. Zvěřina se může pyšnit výraznou, lehce „pikantní“ chutí, která je dána způsobem života divokých zvířat.

Tato zvířata se od zvířat z chovu liší nejenom způsobem stravování, ale i vyšší fyzickou aktivitou. Díky tomu je jejich maso chuťově specifické a dokonce obohacené o některé prospěšné látky.

Nutriční bomba

Zvěřina je kromě výborného zdroje bílkovin i zdrojem vitamínů jako je vitamín B12 a vitamín A, dále se může pochlubit i obsahem několika minerálních látek, mezi které patří například železo, vápník a fosfor.

Maso ze zvěřiny se rovněž doporučuje pro svůj vysoký obsah bílkovin a nízký obsah tuku, čímž je vhodné i pro osoby držící redukční dietu.

Pozor by si však měli dávat lidé trpící nadměrným množstvím cholesterolu v krvi, zvěřina ho totiž i přes svoji „nízkotučnost“ obsahuje překvapivě více než jiné druhy mas.

Divoce žijící zvířata mají ve svém mase přítomné rovněž nenasycené mastné kyseliny, které jsou důležité jako prevence před nebezpečnými kardiovaskulárními onemocněními.

Po stručném výčtu těchto úžasných vlastností se ptáte, proč byste zvěřinu neměli konzumovat častěji? I zde se řiďte heslem: „Dopřeju si vše, ale nic se nemá přehánět.“

I zvířata trpí nemocemi

Výživnost zvěřinového pokrmu ze srnky či divočáka je zajisté vynikající, ale jak se to má s negativy tohoto masa? Zvěřina je pro svůj původ masem rizikovým.

Hodně volně žijících zvířat může trpět nejrůznějšími nemocemi jako je tularémie, nemoc podobná svými příznaky chřipce, nebo trichinelózou, což je nemoc způsobená parazitem hlísticí, která do svaloviny klade svoje larvy.

Nemoc se pak u člověka projevuje svalovými křečemi, bolestmi a třesy. Pokud si tedy nechcete omylem přivodit závažné kardiovaskulární, nervové, respirační či oční komplikace, vždy jezte pouze maso z ověřených zdrojů a veterinárně prošetřených zvířat.

Bájná nemoc králů stále existuje

Kromě parazitárních onemocnění zvířat se u zvěřiny mnohdy setkáváme ještě s dalšími negativními vlastnostmi.

Nadměrná konzumace masa, a to platí i u zvěřiny, může totiž vyvolat onemocnění zvané dna, které je způsobené poruchou metabolismu kyseliny močové v organismu.

Kyselina močová v našem těle vzniká z látek nazývaných puriny, kterých zvěřina obsahuje nezanedbatelné množství a zejména při vysoké a časté konzumaci masa se ukládá ve formě krystalků do kloubů, šlach a dokonce i ledvin.

Může způsobit zánět neboli artritidu, v horším případě dokonce selhání ledvin. Proto je dna někdy označována jako nemoc šlechticů, kteří v minulosti s konzumací masa doslova nešetřili.

Důvěřuj, ale prověřuj

Pokud si tedy někdy nebudete jisti původem masa divokých zvířat, které budete konzumovat, raději to neriskujte. Raději si dopřejte „divočinu“ z chovů, třeba ve formě exotického klokana, který je chuťově velice podobný a naprosto nezávadný.

Na druhou stranu je občasná konzumace zvěřiny pro naše zdraví velmi přínosnou a chutnou změnou a stejně tak jako jablka nebo víno, neodmyslitelně k podzimnímu období patří. Dostali jste maso přímo od zdroje?

Pokud si dopřejete mladé maso, nemusíte ho ani dlouho nechávat odležet a pochutnáte si na měkkém a křehkém pokrmu.

Starší kusy masa se musí nechat odležet po delší dobu v mořidle, popřípadě zabalená na chladném místě v kuse látky. Maso před spotřebou neomývejte, ale připravte se na delší dobu přípravy.

Takže rada nakonec pro všechny masožravce zní, že pokud si jednou za čas zvěřinu dopřejete, rozhodně chybu neuděláte, ba naopak! Jen pečlivě vybírejte a při nákupu přemýšlejte. Dobrou chuť!

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.