Batáty při hubnutí? Rozhodně ano!

Sladké brambory neboli batáty se těší čím dál větší oblibě. Nabízejí nespočet úprav a vynikají nejen zajímavou chutí, ale i skvělými výživovými vlastnostmi.

Nezapomínejte při hubnutí na sacharidy

Jedním z nejčastějších mýtů při hubnutí je omezování příloh – ve snaze vyhnout se sacharidům. To je nesmysl. I při hubnutí mají kvalitní, tedy komplexní sacharidy, tvořit minimálně 30 % denního příjmu. Spolu s celozrnnými obilovinami jsou právě brambory jejich výborným zdrojem.

Jaký je rozdíl mezi obyčejnými bramborami a batáty

Nutriční složení klasických brambor a batátů je velmi podobné. Proč tedy sáhnout právě po batátech?

  • Vynikají výbornou, jemně nasládlou chutí, pro kterou se báječně hodí do salátů i k červenému masu.
  • Nabízí nespočet skvělých receptů od pyré až po polévky.
  • Oproti klasickým bramborám mají méně sacharidů a kalorií.
  • Mají více vlákniny.
  • Mají také nižší glykemický index – zasytí tak na delší dobu bez výkyvů hladiny krevních cukrů.

Co se týče minerálních látek a vitaminů, složení je dosti podobné jako u klasických brambor. Co však stojí za to vyzdvihnout, je určitě obsah provitaminu A, který je až několikanásobně vyšší než u klasických brambor.

Dále batáty obsahují více:

  • Vitaminu C
  • Vitaminu A
  • Vitaminu E
  • Vitaminu K
  • Vápníku
  • Hořčíku
  • Draslíku
  • Sodíku

Čerstvé hlízy batátů v sobě mají:

  • 70 % vody
  • 26 % sacharidů
  • 2 % bílkovin
  • 3 % vlákniny
  • 9 % pektinů

Energetická hodnota činí 320 kJ na 100 g dužiny z hlíz.

batáty a hubnutí

Jak řešit vyšší cenu batátů? Vypěstujte si vlastní!

Jedinou nevýhodou může být vyšší cena. Ale co se týče potravin, měli bychom se v první řadě zaměřit na kvalitu toho, co kupujeme. Do zdraví se rozhodně vyplatí investovat. Nebo si vypěstovat pár vlastních hlíz.

Pěstování batátů

Hlízám povijnice batátové se dobře daří i v našich podmínkách. Libují si ve sluníčku a nejlépe hlinito-písčité půdě. Batáty nejsnáze vypěstujete přímo ze zakoupených hlíz. Můžete a nemusíte je předem nechat naklíčit ve sklenici s vodou (hlízu potápíme cca z 1/3). Sázíme poměrně hluboko do země, a to až po posledních mrazících – zhruba v květnu.

Jaké zvolit recepty na úpravu batátů?

Batáty se dají v kuchyni využít na nekonečno způsobů. Můžete je jen tak povařit a ponechat na kostičky, rozmixovat na pyré, nebo zapéct se zeleninou či sýrem.

Co se barvy slupky týče, existuje více variant: žlutá, oranžová, červená, fialová i šedobílá.

  • Červené batáty oceníte při vaření i pečení. Slupku po pečení nemusíte loupat. Příprava je podobná jako u klasických brambor.
  • Žluté batáty se hodí na přípravu hranolků, chipsů nebo bramboráků.

Nejoblíbenější recepty z batátů

  • Batátové pyré

Batáty pokrájené na kostky uvařte v osolené vodě doměkka. Slijte a přidejte lžíci másla, pepř a rozmixujte dohladka. Pyré skvěle chutná také s troškou parmazánu.

  • Batátová polévka

Klasickou batátovou polévku jsme v receptu zjemnili kokosovým mlékem a doplnili jemnými batátovými chipsy.

  • Pečené batáty (batátové hranolky)

Pokrájejte batáty na proužky, zakápněte olivovým olejem a dochuťte trochou soli a pepře, podle chuti i sladké papriky. Pečte na 180 stupňů zhruba 30–40 minut.

TIP: Vyzkoušejte také oblíbeného glazovaného lososa s pečenou dýní a batáty.

Fantazii se meze nekladou. S batáty můžete vykouzlit opravdu zajímavá a chutná jídla pro celou rodinu. Využijte je s radostí i při hubnutí. Dobrou chuť!