BezHladovění.cz

Batáty při hubnutí? Rozhodně ano!

Sladké brambory neboli batáty se těší čím dál větší oblibě. Nabízejí nespočet úprav a vynikají nejen zajímavou chutí, ale i skvělými výživovými vlastnostmi.

Nezapomínejte při hubnutí na sacharidy

Jedním z nejčastějších mýtů při hubnutí je omezování příloh – ve snaze vyhnout se sacharidům. To je nesmysl. I při hubnutí mají kvalitní, tedy komplexní sacharidy, tvořit minimálně 30 % denního příjmu. Spolu s celozrnnými obilovinami jsou právě brambory jejich výborným zdrojem.

Jaký je rozdíl mezi obyčejnými bramborami a batáty

Nutriční složení klasických brambor a batátů je velmi podobné. Proč tedy sáhnout právě po batátech?

  • Vynikají výbornou, jemně nasládlou chutí, pro kterou se báječně hodí do salátů i k červenému masu.
  • Nabízí nespočet skvělých receptů od pyré až po polévky.
  • Oproti klasickým bramborám mají méně sacharidů a kalorií.
  • Mají více vlákniny.
  • Mají také nižší glykemický index – zasytí tak na delší dobu bez výkyvů hladiny krevních cukrů.

Co se týče minerálních látek a vitaminů, složení je dosti podobné jako u klasických brambor. Co však stojí za to vyzdvihnout, je určitě obsah provitaminu A, který je až několikanásobně vyšší než u klasických brambor.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
naturhouse

Bezplatná konzultace hubnutí se specialistou online / po telefonu

Bezplatná online konzultace zahrnuje měření a vážení podle instrukcí poradce, konzultaci stravovacích návyků, sestavení jídelníčku + rady a tipy výživového poradce.

Rezervujte si konzultaci dnes 7.6.2020 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Dále batáty obsahují více:

  • Vitaminu C
  • Vitaminu A
  • Vitaminu E
  • Vitaminu K
  • Vápníku
  • Hořčíku
  • Draslíku
  • Sodíku

Čerstvé hlízy batátů v sobě mají:

  • 70 % vody
  • 26 % sacharidů
  • 2 % bílkovin
  • 3 % vlákniny
  • 9 % pektinů

Energetická hodnota činí 320 kJ na 100 g dužiny z hlíz.

batáty a hubnutí

Jak řešit vyšší cenu batátů? Vypěstujte si vlastní!

Jedinou nevýhodou může být vyšší cena. Ale co se týče potravin, měli bychom se v první řadě zaměřit na kvalitu toho, co kupujeme. Do zdraví se rozhodně vyplatí investovat. Nebo si vypěstovat pár vlastních hlíz.

Pěstování batátů

Hlízám povijnice batátové se dobře daří i v našich podmínkách. Libují si ve sluníčku a nejlépe hlinito-písčité půdě. Batáty nejsnáze vypěstujete přímo ze zakoupených hlíz. Můžete a nemusíte je předem nechat naklíčit ve sklenici s vodou (hlízu potápíme cca z 1/3). Sázíme poměrně hluboko do země, a to až po posledních mrazících – zhruba v květnu.

Jaké zvolit recepty na úpravu batátů?

Batáty se dají v kuchyni využít na nekonečno způsobů. Můžete je jen tak povařit a ponechat na kostičky, rozmixovat na pyré, nebo zapéct se zeleninou či sýrem.

Co se barvy slupky týče, existuje více variant: žlutá, oranžová, červená, fialová i šedobílá.

  • Červené batáty oceníte při vaření i pečení. Slupku po pečení nemusíte loupat. Příprava je podobná jako u klasických brambor.
  • Žluté batáty se hodí na přípravu hranolků, chipsů nebo bramboráků.

Nejoblíbenější recepty z batátů

  • Batátové pyré

Batáty pokrájené na kostky uvařte v osolené vodě doměkka. Slijte a přidejte lžíci másla, pepř a rozmixujte dohladka. Pyré skvěle chutná také s troškou parmazánu.

  • Batátová polévka

Klasickou batátovou polévku jsme v receptu zjemnili kokosovým mlékem a doplnili jemnými batátovými chipsy.

  • Pečené batáty (batátové hranolky)

Pokrájejte batáty na proužky, zakápněte olivovým olejem a dochuťte trochou soli a pepře, podle chuti i sladké papriky. Pečte na 180 stupňů zhruba 30–40 minut.

TIP: Vyzkoušejte také oblíbeného glazovaného lososa s pečenou dýní a batáty.

Fantazii se meze nekladou. S batáty můžete vykouzlit opravdu zajímavá a chutná jídla pro celou rodinu. Využijte je s radostí i při hubnutí. Dobrou chuť!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.