BezHladovění.cz

Moruše a hubnutí: Ostružiny z východu s minimem kalorií

Lesní ovoce patří k nejvhodnějšímu při hubnutí. A stejně tak i u nás méně známá příbuzná – moruše. A že toho umí! Zmírňuje chutě na sladké, čistí tělo a dodává rychlou energii.

Vynechávat ovoce při hubnutí? Zapomeňte na tento mýtus

Dávno neplatí, že se ovoce musí při redukčním režimu z jídelníčku vynechávat. Je jen důležité dbát na to, jaký druh ovoce si vybíráme, kdy ho konzumujeme a také si hlídat množství.

TIP: Ovoce se všeobecně doporučuje spíše dopoledne a denně bychom neměli sníst více než dva kousky (cca 250 g).

Existují však i takové druhy ovoce, u kterých se nemusíme příliš bát ani při dietě, jelikož obsahují minimální množství kalorií. Mezi ně patří třeba lesní ovoce nebo právě moruše.

Seznamte se: Moruše, ostružina z východu

Méně známý druh ovoce, jež se skvěle hodí do zdravého redukčního jídelníčku. Jde o plod morušovníku pocházející z Asie. Známe několik různě barevných plodů – nejčastěji se setkáváme s bílou, červenou nebo černou. Tvarově se nejvíce podobá ostružinám.

Příjemné účinky moruše:

  • Podporuje trávení.
  • Funguje jako silný antioxidant.
  • Dodává rychlou energii.
  • Odbourává stres, zklidňuje spánek, bojuje proti bolestem hlavy.
  • Posiluje imunitu a čistí tělo.
  • Jde o výborné přírodní sladidlo.

Složení moruše ve 100 gramech sušených plodů

Energie: 1 404 kJ
Kalorie: 335,56 kcal
Bílkoviny: 10,6 gramů
Sacharidy:

–          z toho cukry

59,8 gramů

–          59,8 gramů

Tuky: 2,9 gramů
Vláknina: 12,6 gramů
Vápník: 195 miligramů

moruše a hubnutí

[button color=“green“ size=“large“ type=“square“ target=“_blank“ link=“https://www.bezhladoveni.cz/jdi/moruse“]Zjistit cenu moruše[/button]

Výhody pro hubnutí: Minimum kalorií i moranolin proti chuti na sladké

Moruše v sobě kromě minima kalorií skrývá i další překvapení, které ocení každý příznivec zdravého životního stylu.

  • Pyšní se látkou zvanou moranolin. Ta zpomaluje vstřebávání sacharidů, což ocení zejména ti, kteří si chtějí déle udržet pocit sytosti a vyhnout se chutím na sladké.
  • Patří k výborným zdrojům vlákniny. Upravuje zažívání a podporuje pocit sytosti.

TIP: Vlákniny bychom měli co nejvíce přijímat právě z přirozených zdrojů – zeleniny a ovoce.

Spektrum dalších příznivě působících látek

Za zmínku stojí i velké množství vitaminu C, významného antioxidantu, který napomáhá udržovat imunitní systém v dobré kondici. Toto ovoce je bohaté i na řadu minerálních látek, třeba železo a vápník.

Obsahuje i vysoce ceněný resveratrol, který se jinak nachází třeba v červeném vínu a má vysoce antioxidační účinky. Resveratrol chrání srdce a preventivně bojuje proti rakovině.

Chuť moruše a využití v kuchyni

Chuť moruše je od sladké medové až po mírně nakyslou. Záleží na druhu a stupni vyzrání. Obecně vzato čím kyselejší plody, tím nižší obsah cukru a tím vhodnější jsou i při dietě.

V Čechách málokdy narazíme na čerstvé plody. Setkáme se spíše s těmito formami:

  • Sušená moruše: Skvělá jen tak, do snídaňových kaší, suchých směsí, smoothies i salátů.
  • Marmelády a kompoty: Nejsou tak sladké jako jiné druhy. Vychutnáte si je nejen na sladko, ale i jako přílohu k masu nebo v omáčkách.
  • Kvašené víno: Výborný ovocný nápoj pro dospělé. Chuťově sladký i natrpklý, záleží na druhu a místě sběru.
  • Sirupy: Dobré sladidlo do dezertů i domácích limonád.

A to nejlepší na konec: Moruši – v přiměřeném množství – mohou i diabetici, osoby s bezlepkovou dietou, vegani, vegetariáni nebo příznivci RAW food stylu. Zkuste ji také!

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.