Bezhladoveni.cz

Jak překonat krize v hubnutí? Tipy pro začátečníky i pokročilé

krize v hubnutí

Nemoc, stres v práci, stagnující váha…Podobné nástrahy pořádně prověří odhodlání změnit životní styl. Naučte se, jak nepolevit ani v krizových momentech.

reklama

4 rychlé rady na úvod

  1. Smiřte se hned od začátku s tím, že krize přijdou. Nevyhnuly se zatím nikomu.
  2. Nechtějte po sobě 100% dokonalost. Čím přísnější na sebe budete, tím víc hrozí selhání.
  3. Věřte si! Dokážete to. Dokud nepřesvědčíte sami sebe, nevšimne si vaší proměny nikdo.
  4. Buďte trochu sobečtí. Ano, jít si každé ráno zaběhat vyžaduje čas, který byste jinak věnovali blízkým. Tak ať se přidají, nebo zavřou pusu. Chtějí pro vás přece jen to nejlepší, ne?

Krizové momenty v začátcích hubnutí

krize v hubnutí

1.   Očekávané výsledky se nedostavují

Nechali jste si sestavit jídelníček na míru, nebo sami pečlivě nastudovali zásady zdravého stravování, plán držíte, poctivě cvičíte, ale na váze se to neprojevuje?

Řešení: Za žádnou cenu nepolevujte! Tělo si na změnu musí nejdřív zvyknout. Většina lidí je zvyklá jíst málo, takže se musí nejdřív „rozjíst“, aby metabolismus zařadil vyšší obrátky. Proto může jít váha krátkodobě dokonce nahoru.

Ve zvykací fázi se mohou dít různé zdánlivě podivné změny (přechodné zhoršení pleti u žen, zadržování vody – zejména po tréninku…), které značí, že se něco v organismu děje. Tyto problémy do 2–3 týdnů většinou samy odezní.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Nutriadapt

Zhubněte pod odborným dohledem až 1,5 kg týdně

Objednejte se na nezávaznou konzultaci ve vašem městě. Konzultace stojí jen 200 Kč a v rámci ní se mimo jiné dozvíte, kolik procent svalů a tuků máte v těle, na kolik let se vaše tělo cítí a mnoho dalších informací.

Rezervujte si konzultaci dnes 19.6.2021 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

2.   Chutě na sladké

Ani závislost na sladkém nezmizí ze dne na den. Pokud jste byli zvyklí spořádat tabulku čokolády na posezení, je možné, že vás to sem tam ještě chytí.

Řešení: Striktně dodržujte nastavený jídelníček. Rozhodně si neubírejte porce. Pokud vás přepadne chuť na sladké, vypijte sklenici vody. Pokud ani po 15 minutách nutkání neodezní, dejte si kousek ovoce a vezměte žvýkačku. Ze začátku se žádné hřešící dny nedoporučují.

3.   Nedostatek podpory od okolí

Rodina odmítá jíst vaše nové dobroty typu cizrnových karbanátků a v žádném případě vás nechce doprovodit na cvičení? Tak to je docela vážná situace.

Řešení: Podpora okolí je v začátcích velmi důležitá. Ale netrestejte nepochopení záplavou výčitek. Sepište si nejdřív sami pro sebe, co by pro vás partner/rodina mohli udělat, a pak konstruktivně své návrhy předneste. Zaměřte se na nový systém nákupů, cvičení, pohybových aktivit a především na prosbu, aby rodina váš nový režim respektovala. Pokud nejbližší selžou, hledejte podporu jinde – u kamarádů, kolegů, trenéra nebo výživového poradce.

4.   Ztracené sebevědomí

„Vždycky jsem měl/a největší zadek široko daleko, nikdy to nebude jiné.“ Přepadají vás podobné pochybnosti? Pak se z místa opravdu nehnete. Dokud si sami nevěříte, nemůžete čekat obdiv ani od ostatních.

Řešení: Kromě zdravého jídla a pohybu si dopřejte i dostatek času, který budete věnovat jen sobě. Zajděte si ke kadeřníkovi, kupte si něco nového, hodně čtěte. Zkrátka dělejte, co máte rádi. Každý večer se pochvalte alespoň za jednu věc, která se ten den povedla.

Už máte pár kilo dole? Skvěle! Číhají však na vás další nástrahy

chřipka a nachlazení

1. Nemoc, drobná zranění a další zdravotní překážky

Chytli jste chřipku a najednou nemáte náladu ani jíst, natož si vařit nebo cvičit?

Řešení: Přijměte nastalou situaci s klidem. Rozhodně se k ničemu nenuťte. Tělo si říká o pauzu. Věnujte proto čas odpočinku a k režimu se vracejte postupně. Nepolevujte však ve zdravé stravě! Kvalitní čerstvá zelenina, ovoce, mléčné výrobky a libové maso jsou tím, co vás postaví na nohy. Pokud celý den ležíte, pouze snižte kalorický příjem.

2. Stagnující hubnutí

V prvních měsících šlo vše jako po drátkách, ale najednou se ručičky váhy zastavily?

Řešení: Tělo není stroj a nejde naprogramovat na setrvalé úbytky váhy. Přestaňte se na chvíli vážit i měřit. A hlavně – nepodléhejte panice. Ne nadarmo se říká, že nejtěžší je shodit poslední přebytečná kila.

Nejspíš bude potřeba něco změnit, a tělo v zaběhlém režimu zmást. Zařaďte nový druh tréninku, nebo naopak na chvíli vypněte. Na den, dva můžete výjimečně polevit i ve zdravé stravě.

3. Stres v práci nebo doma

Zatěžkávací zkouška nejen pro hubnutí, ale celé tělo. To se brání zuby nehty a hledá cestu ven. Třeba právě voláním po sladkém.

Řešení: Stres krátkodobého charakteru překleňte drobnými úlitbami (kouskem dobré čokolády, zařazením hřešícího dne…). U dlouhodobého stresu najděte spouštěč a převezměte otěže do vlastních rukou – šéf ani zlobivý partner se sami od sebe nezmění. Musíte s něčím přijít vy. Jde o vaše zdraví.

4. Oslavy, rauty a další svody v podobě lákavého jídla a pití

rautový stůl

Okolí vás bude lákat na alkohol i různé jiné pochutiny, což zavání selháním a výčitkami.

Řešení: Nejprve se zeptejte sami sebe, jestli máte na nabízenou dobrotu chuť. Pokud ano, dejte si ji, ale jenom trošku. Pokud ne, mile, ale rezolutně odmítněte. Umět říkat „ne“ je pro úspěšné hubnutí velmi důležité.

S jakou největší zatěžkávací zkouškou jste se zatím při svém hubnutí setkali? Napište nám třeba na Facebooku.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít

reklama
reklama
Pošlete článek přátelům