BezHladovění.cz

Víno a zdraví

Víno svým složením přináší mnoho pozitivních účinků, které jsou především potencovány přítomností ochranných látek. Ty brání vzniku krevních sraženin (trombů) a zvyšují pružnost cév.

Víno a jeho přednosti

  • Víno je zdrojem řady výživových faktorů a ochranných látek. Resveratrol je alkaloid obsažený v zrnkách a slupkách červeného vína a je mu přisuzován léčivý efekt na řadu onemocnění.
  • Červené víno obsahuje významné množství polyfenolů, které mají antioxidační aktivitu. Právě z tohoto důvodu se o něm hovoří jako o alkoholickém nápoji s nejvýraznějším protektivním účinkem.
  • Červené víno se mimo jiné vyznačuje antiaterogenním účinkem, tzn., že působí proti vzniku aterosklerózy (kornatění tepen). Dále zvyšuje hodnotu HDL (tzv. hodného) cholesterolu.

Proč s vínem při dietě zacházet opatrně?

Víno by mělo sloužit především jako pochutina. Konzumaci vína byste neměli zaměňovat s náhradou ztráty vody v organismu.

Alkohol podporuje chuť k jídlu, omezuje odbourávání tuků a dodává značné množství energie. Díky tomu hraje velkou roli v problémech s udržením optimální hmotnosti.

Jaké víno se hodí k dietě?

Prvně byste si měli uvědomit jeho konzumované množství. 2 dcl červeného vína představují energetickou hodnotu 540 – 640 kJ. 2 dcl bílého vína disponuje 560 – 580 kJ. Energie ze 2 dcl vína je v podstatě 1 svačina mezi hlavními chody. 1/5 doporučovaných denních porcí, to rozhodně není málo!

Následuje další otázka: „Jaké víno preferujete?“ Máte možnost výběru, to je přeci skvělé! I v doporučených redukčních dietách nebo racionálních dietách nenajdete radikální názor „pijte to anebo ono“, tedy co se vín týče!

Červené víno je pravděpodobně lépe hodnocené při posuzování výživového přínosu pro organismus. Vzhledem k relativně stejné energetické hodnotě s vínem bílým by pravděpodobně zvítězilo. Problém je ten, že ne každý dá červenému vínu přednost.

Další variantou je víno bílé, suché! Suchá bílá vína bývají kvalitnější, než jejich ostatní druhy a mají menší kalorickou hodnotu.

Alkohol má, počítáno na 1 gram daleko více energie než 1 gram jakékoliv základní živiny (sacharidy, tuky, bílkoviny). Z nutričního hlediska je pro tělo bezvýznamný! Jedná se o prázdné kalorie, po kterých hmotnost snadno vzrůstá. Alkohol hubnutí nepodporuje! Bílé a červené víno jsou však jeho lepší volbou.

Ochranný vliv menší konzumace alkoholu se zdá být nesporný. Je nezbytné umět si stanovit hranice konzumovaného množství.

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama