BezHladovění.cz

Seznamte se: arónie neboli černá jeřabina a její účinky

Pokud jste o arónii doposud neslyšeli, pravděpodobně nebudete jediní. Možná znáte toto bobulovité ovoce pod názvem černý jeřáb, nebo lidověji temnoplodec. Pochází z Ameriky, ale dnes se naštěstí vyskytuje i u nás, ve střední Evropě.

Černou jeřabinu znali již naši předci, kteří tuto superpotravinu využívali pro nejrůznější účely, jak v lidovém léčitelství, tak v rámci zdravé a vyvážené výživy.

Obsah článku

V čem je arónie tak výjimečná?

Arónie obsahuje, jako skoro každé ovoce, značné množství jednoduchých cukrů, vyvažuje je však vysoké množství prospěšných látek. Významný je obsah vitamínu P. Tento pojem možná slyšíte poprvé, není totiž standardním vitamínem.

Vitamín P? Ano, existuje…

Vitamínem P se souhrnně nazývá skupina mnoha tisíc látek, z nichž některé mají ochranné účinky na náš organismus.

Chemicky jde převážně o flavonoidy a bioflavonoidy obsažené v rostlinných zdrojích potravy. Ty působí v těle jako významné antioxidanty (zejména v kombinaci s vitamínem C, který černá jeřabina také obsahuje ve velkém množství).

Dále se tyto látky podílejí na udržování pružnosti cév, proto je jejich pravidelné užívání i dobrou prevencí některých kardiovaskulárních onemocnění.

Arónie

Tip! Černý jeřáb snadno zakoupíte na e-shopu! ->

Jaké nutričně výhodné látky v arónii najdeme?

  • Jód
  • Organické kyseliny
  • Draslík
  • Vápník, hořčík, zinek
  • Železo
  • Měď
  • Mangan, molybden a další stopové prvky

Vitamíny:

  • Výše zmiňované bioflavonoidy
  • C
  • Skupiny B
  • E
  • K

Přínosy arónie: Kdy nám pomůže?

  1. Prevence: Díky obsahu výše vypsaných látek představuje pravidelná konzumace arónie skvělou prevenci před vznikem civilizačních chorob, virových či bakteriálních onemocnění.
  2. Krevní oběh a cholesterol: Zařazením arónie do jídelníčku zlepšíte krevní oběh, a možná se vám při celkové správné životosprávě upraví i hladina špatného cholesterolu v krvi. Má rovněž vliv na vznik srdečně-cévních chorob.
  3. Žaludek, játra, ledviny, mozek: Černá jeřabina prý pomáhá v boji se žaludečními vředy, posiluje funkci jater a ledvin, a v neposlední řadě zlepšuje vitalitu mozkových funkcí.
  4. Cukrovka: Arónie se podle některých zdrojů doporučuje i u diabetiků (kvůli obsahu přírodního sladidla sorbitu). Zde je ale na místě porada s lékařem, neboť černý jeřáb obsahuje vysoké množství cukru, a tak může být u některých typů diabetu vyloženě nevhodný.
  5. Pravidelná konzumace tohoto ovoce dále zlepšuje hojení ran, působí proti-rakovinotvorně, proti-skleroticky a zlepšuje kvalitu vlasů, nehtů i pleti.

Arónie už je k dostání i v našich zeměpisných šířkách

Pokud si kladete otázku, kde arónii sehnat, zapomeňte na klasické supermarkety a raději zajděte do obchodu se zdravou výživou. Můžete si ji také objednat online s jistotou kvality a rychlého dodání.

Tipy na využití černého jeřábu v kuchyni

Arónii si můžete pořídit ve formě:

  • suchých plodů a přidávat si je do jogurtů či různých ovocných směsí
  • 100% šťávy
  • kompotu, marmelády či různých sirupů
  • vína (které je mimochodem také velmi chutné)

sirup z arónie

Nejlepší volbou však stejně zůstává konzumace čerstvých plodů této jeřabiny. Jen tak si zachovává největší množství nutričně hodnotných látek.

Arónie dozrává od září do října a sbírat ji můžeme až do období prvního ochlazení.

Pokud jste arónii ještě nevyzkoušeli, rozhodně neváhejte. Nejenom, že výborně chutná, ale její pozitivní účinky na lidský organismus jsou nesporné.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama