Agáve: přírodní sladidlo vhodné i pro diabetiky

Možná jste o agáve doposud nepřemýšleli jinak, než v rovnici agáve rovná se tequila. Agáve slouží nejen k výrobě tohoto národního mexického alkoholického nápoje. Tušíte k čemu dalšímu ještě?

Indiáni znali agáve tisíc let nazpět a šlo jim především o šťávu vytékající z jejích listů, která nacházela všestranné využití.

Přírodní sladidlo pocházející z kaktusu

Sirup z agáve je sladká šťáva z kaktusu, která se začala používat jako další přírodní sladidlo. Získává se z několika variant této rostliny. Ačkoliv agáve znali již američtí indiáni, povědomí o sirupu se více rozšířilo až v 90. letech 20 století.

Pro účely slazení musí být rostlina stará 7-10 let. Teprve tehdy dosahuje obsah cukrů v agáve své vrcholné sladké chuti. Šťáva z listů je posléze čištěna a filtrována. Až v tomto momentě dostaneme ten správný agávový sirup.

My naštěstí tak dlouho čekat nemusíme. Agávový sirup není problém objednat přes specializovaný internetový obchod se superpotravinami, nebo ho obstarat v některých kamenných obchodech se zdravou výživou, kde nalezneme i další netradiční potraviny.

Agáve sirup a jeho složení

Z hlavních makroživin (bílkoviny, tuky, sacharidy) se u agávového sirupu setkáme jen a pouze s jednoduchými sacharidy. Energetická hodnota agávového sirupu je proto vydatná:

100 g této dobroty představuje až 1672 kJ a 100 g sacharidů.

Hubnutí a sirup spolu bohužel nejdou ruku v ruce, ale jako ostatně vždy, záleží na požívaném množství.

Sám o sobě je sirup senzoricky zcela jedinečný. Tmavý sirup má lehce karamelovou příchuť a určitě nám jeho netradiční chuť příjemně zpestří kdejaký domácí dezert či salát. Aby v jídle vynikl, není ho třeba spotřebovat více než pár kapek!

Při pečení výrazně snižte dávku tohoto sirupu. Agávového sirupu stačí použít asi polovinu oproti klasickému bílému cukru!


Agave Syrup pouring on a glass. Alternative sweetener to sugar. Selective focus.

Sladidlo z agáve versus klasický cukr

Agávový sirup se řadí k potravinám s nízkým glykemickým indexem. Řekněme, že jde o jeden plusový bod pro agáve za předpokladu, že se řídíme tabulkami s vhodnými potraviny pro hubnutí. Ale i ty někdy mohou mást!

Sladké potraviny patří většinou k potravinám s vysokým glykemickým indexem. Rychle zvednou hladinu cukru v krvi, vyplaví inzulin, málo zasytí a brzy po jejich konzumaci pocítíte hlad. Proč je tedy glykemický index agávového sirupu nízký? Důvodem je jeho složení.

Sirup z agáve obsahuje primárně fruktózu, tedy ovocný cukr, který glukózový cyklus obchází. Fruktóza sice nezvyšuje hladinu cukru v krvi tak rychle jako klasický bílý cukr nebo med, ale má daleko větší sladivost.

Nadměrná konzumace fruktózy škodí, pokud však mluvíme o malém množství, není se čeho obávat! Naopak velké množství fruktózy může vést ke vzniku inzulinové rezistence a u citlivých jedinců k riziku vzniku cukrovky.

Pamlsky z fruktózy se doporučují i diabetikům, je třeba si však dopřávat omezené porce. V podstatě neexistuje žádná skutečně diabetická potravina, tedy potravina, kterou by diabetik mohl jíst bez opatrnosti jen dle svých chutí (snad jen v případě zeleniny).

Množství je často kámen úrazu, aneb sirup a hubnutí

I s přírodními sladidly se musí opatrně.  Podobně je to i s ostatními sladidly! Med má kromě výjimečných senzorických vlastností také minerální látky, kterými vyniká před rafinovaným bílým cukrem. Jenže jeho energetická hodnota, na které při dietě velmi záleží, je poměrně velká a jíst ho proto musíme střídmě. Pro sirup z agáve platí naprosto stejná pravidla.

Inulin neboli rozpustná vláknina z agáve

Z agáve se získává také prášek, známý také pod názvem inulin. Chová se jako rozpustná vláknina s úžasnými účinky pro naše trávení – jakožto přírodní probiotikum podporuje zdravou střevní mikroflóru a zároveň představuje zdravou náhradu cukru. Výtečně ochutí jakékoli nápoje, kefíry, jogurty a neztratí se ani při pečení sladkostí.

Náš tip! Vyzkoušejte inulin také při pečení masa – dodá mu nezaměnitelnou chuť.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Nenechte si ujít