BezHladovění.cz

Agáve: přírodní sladidlo vhodné i pro diabetiky

Možná jste o agáve doposud nepřemýšleli jinak, než v rovnici agáve rovná se tequila. Agáve slouží nejen k výrobě tohoto národního mexického alkoholického nápoje. Tušíte k čemu dalšímu ještě?

Indiáni znali agáve tisíc let nazpět a šlo jim především o šťávu vytékající z jejích listů, která nacházela všestranné využití.

Přírodní sladidlo pocházející z kaktusu

Sirup z agáve je sladká šťáva z kaktusu, která se začala používat jako další přírodní sladidlo. Získává se z několika variant této rostliny. Ačkoliv agáve znali již američtí indiáni, povědomí o sirupu se více rozšířilo až v 90. letech 20 století.

Pro účely slazení musí být rostlina stará 7-10 let. Teprve tehdy dosahuje obsah cukrů v agáve své vrcholné sladké chuti. Šťáva z listů je posléze čištěna a filtrována. Až v tomto momentě dostaneme ten správný agávový sirup.

My naštěstí tak dlouho čekat nemusíme. Agávový sirup není problém objednat přes specializovaný internetový obchod se superpotravinami, nebo ho obstarat v některých kamenných obchodech se zdravou výživou, kde nalezneme i další netradiční potraviny.

Agáve sirup a jeho složení

Z hlavních makroživin (bílkoviny, tuky, sacharidy) se u agávového sirupu setkáme jen a pouze s jednoduchými sacharidy. Energetická hodnota agávového sirupu je proto vydatná:

100 g této dobroty představuje až 1672 kJ a 100 g sacharidů.

Hubnutí a sirup spolu bohužel nejdou ruku v ruce, ale jako ostatně vždy, záleží na požívaném množství.

Sám o sobě je sirup senzoricky zcela jedinečný. Tmavý sirup má lehce karamelovou příchuť a určitě nám jeho netradiční chuť příjemně zpestří kdejaký domácí dezert či salát. Aby v jídle vynikl, není ho třeba spotřebovat více než pár kapek!

Při pečení výrazně snižte dávku tohoto sirupu. Agávového sirupu stačí použít asi polovinu oproti klasickému bílému cukru!

sirup z agáve

Tip! Sirup z agáve si můžete objednat například zde ->

Sladidlo z agáve versus klasický cukr

Agávový sirup se řadí k potravinám s nízkým glykemickým indexem. Řekněme, že jde o jeden plusový bod pro agáve za předpokladu, že se řídíme tabulkami s vhodnými potraviny pro hubnutí. Ale i ty někdy mohou mást!

Sladké potraviny patří většinou k potravinám s vysokým glykemickým indexem. Rychle zvednou hladinu cukru v krvi, vyplaví inzulin, málo zasytí a brzy po jejich konzumaci pocítíte hlad. Proč je tedy glykemický index agávového sirupu nízký? Důvodem je jeho složení.

Sirup z agáve obsahuje primárně fruktózu, tedy ovocný cukr, který glukózový cyklus obchází. Fruktóza sice nezvyšuje hladinu cukru v krvi tak rychle jako klasický bílý cukr nebo med, ale má daleko větší sladivost.

Nadměrná konzumace fruktózy škodí, pokud však mluvíme o malém množství, není se čeho obávat! Naopak velké množství fruktózy může vést ke vzniku inzulinové rezistence a u citlivých jedinců k riziku vzniku cukrovky.

Pamlsky z fruktózy se doporučují i diabetikům, je třeba si však dopřávat omezené porce. V podstatě neexistuje žádná skutečně diabetická potravina, tedy potravina, kterou by diabetik mohl jíst bez opatrnosti jen dle svých chutí (snad jen v případě zeleniny).

Množství je často kámen úrazu, aneb sirup a hubnutí

I s přírodními sladidly se musí opatrně.  Podobně je to i s ostatními sladidly! Med má kromě výjimečných senzorických vlastností také minerální látky, kterými vyniká před rafinovaným bílým cukrem. Jenže jeho energetická hodnota, na které při dietě velmi záleží, je poměrně velká a jíst ho proto musíme střídmě. Pro sirup z agáve platí naprosto stejná pravidla.

Inulin neboli rozpustná vláknina z agáve

Z agáve se získává také prášek, známý také pod názvem inulin. Chová se jako rozpustná vláknina s úžasnými účinky pro naše trávení – jakožto přírodní probiotikum podporuje zdravou střevní mikroflóru a zároveň představuje zdravou náhradu cukru. Výtečně ochutí jakékoli nápoje, kefíry, jogurty a neztratí se ani při pečení sladkostí.

Náš tip! Vyzkoušejte inulin také při pečení masa – dodá mu nezaměnitelnou chuť.

Jak se vám článek líbí?

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.