Psyllium pomáhá s hubnutím, ale pozor: Má i nežádoucí účinky

Už jste slyšeli o psylliu jako skvělém pomocníku při hubnutí? Jde o koncentrovaný zdroj vlákniny. Jaké má účinky a kdy vám (ne)pomůže?

Co je to psyllium?

Psyllium je doplněk stravy vyrobený z jitrocele indického. Konkrétně z vyčištěných obalů jeho semen. Užívá se pro podporu hubnutí a pročištění organismu od škodlivých látek.

Jedná se v podstatě o koncentrovanou rozpustnou vlákninu, jejíž pozitivní účinky při hubnutí jsou všeobecně známé:

  • navozuje rychlejší pocit sytosti,
  • váže na sebe škodliviny a odvádí je z těla pryč,
  • působí příznivě na střevní mikroflóru,
  • podporuje metabolismus tuků,
  • udržuje zdravé zažívání.

Dostatečný příjem vlákniny je i skvělou prevencí v boji s rakovinou tlustého střeva, jednoho z nejčastějších onemocnění u nás.

TIP: Přečtěte si další důvody, proč je vláknina tak důležitá.

Doplňte vlákninu v jídelníčku

V našich končinách je bohužel nedostatek vlákniny v jídelníčku velmi častý. Denně bychom jí měli sníst zhruba 35 gramů.

Ideální je snažit se získat co nejvíce přirozené vlákniny z potravy. Vyskytuje se v řadě surovin. Například v.

  • celozrnných obilovinách
  • luštěninách
  • semínkách
  • zelenině a ovoci

Pokud nemáte v běžné stravě dostatek vlákniny, pomůže vám právě psyllium.

Prášek zapijte skleničkou vody. A pak ještě jednou

Nejčastěji se prodává ve formě prášku či tobolek. Prášek rozmíchejte ve vodě: zhruba 1–2 lžičky do 250ml sklenice vody. Nápoj ihned vypijte!

Prášek totiž ve vodě zhruba 40× znásobí svůj objem, zhoustne a vytvoří čirý gel. Tehdy už je na vypití pozdě. Nápoj zapijte ještě minimálně jednou skleničkou vody. Užívejte jej 30 minut až hodinu před jídlem.

TIP: S užitím dalších léků a tablet počkejte alespoň hodinu.

Denní doporučená dávka psyllia

Přesto, že se jedná o zcela přírodní produkt, dodržujte doporučené dávkování výrobcem. Doporučovaná dávka prášku se pohybuje kolem 12 g denně.

Maximální denní dávky

Dospělí 12,5 gramu
Těhotné ženy 2,5 gramu
Kojící ženy 3,75 gramu
Děti do 6 let 2,5 gramu

Ve všech případech, zejména u dětí, dbejte na dostatečné zapíjení prášku. Neužívejte při akutních problémech v dutině břišní (kýla, střevní neprůchodnost, zánět slinivky břišní).

psyllium a hubnutí

Tipy na recepty s psylliem

Čistý prášek má neutrální chuť. Proto jej můžete přidat skoro do všech nápojů a jídel. Ideální je do:

  • Ovesných, pohankových a jiných kaší
  • Pomazánek
  • Polévek a omáček, které výborně zahušťuje
  • Špenátu

TIP: Přípravek Psyllicol je na rozdíl od čistého psyllia už ochucený. Mívá jahodovou nebo citrusovou chuť, obohacenou o aloe vera nebo probiotika.

Nežádoucí účinky psyllia

Vláknina umí být v našem jídelníčku dobrým sluhou, ale také zlým pánem.

Její nadbytek způsobuje:

  • nepříjemné zažívací problémy, například nadýmání nebo zácpu.
  • odplavování některých vitamínů a minerálů z těla.

Nadbytečným užíváním si tak koledujete o nedostatek některých velmi důležitých živin, což se časem může projevit formou různých zdravotních problémů.

V doporučeném dávkování vám psyllium upraví zažívání a navozuje rychlejší nasycení z jídla. Ve výsledku tak sníte mnohem méně. Vyzkoušejte ho!