BezHladovění.cz

Voda je pro hubnutí důležitější, než jste mysleli

Tělo dospělého člověka se skládá z 50 % vody. Zajišťuje životně důležité funkce: rozvádí živiny a jiné důležité látky k buňkám, škodliviny a odpadní látky naopak odplavuje. Kromě toho reguluje i teplotu a má řadu dalších důležitých rolí. Významný vliv má i na hubnutí. Přečtěte si proč a vyzkoušejte naše tipy na zdravé letní nápoje.

Žízeň je prvním signálem, že něco děláme špatně

Při správném pitném režimu byste žízeň vůbec neměli dostat. Tělo tak upozorňuje na klesající zásobu tekutin. A na to pozor, protože už při 10% ztrátě dochází k poruchám důležitých procesů v organismu. Brzy přicházejí bolesti hlavy nebo únava. Z dlouhodobého hlediska pak hrozí ochabování tkání a kůže. Pocítíte to i na svěžesti a barvě pleti nebo kvalitě vlasů a nehtů.

Kolik tekutin bychom měli denně vypít

Doporučuje se vypít zhruba 2 – 2,5 litru tekutin denně, což představuje denní průměrnou ztrátu. Optimální příjem ale ovlivňuje řada dalších faktorů: věk, tělesná váha, venkovní teplota a vlhkost, fyzická aktivita nebo aktuální zdravotní stav. Zejména v horkých letních měsících, kdy se tělo potřebuje ochlazovat pocením, bychom měli příjem zvýšit. Do pitného režimu se počítá i ovoce a zelenina s vyšším obsahem vody (okurka, salát, paprika, meloun, meruňky, jablka…).

Vzoreček pro přesný výpočet ideálního příjmu tekutin (důležitý zejména u dětí): váha x koeficient 0,035 = ideální příjem v litrech. Například tedy 70 kg x 0,035 = 2,45 l za den. Při nadváze přidejte ke každým 11 kg 0,25 l navíc.

Proč jdou voda a hubnutí ruku v ruce?

Bez dostatku tekutin nezhubneme. Pokud buňky nejsou dostatečně hydratované, představuje to pro ně zátěž. Automaticky se přepnou na „úsporný“ režim. Pracují méně a ukládají si přitom tuk do zásoby jakožto energetickou rezervu. A to je to nejhorší, co se nám může stát.

Při hubnutí naopak potřebujeme rozproudit metabolizmus, k čemuž je voda ideální. Je pro tělo přirozená, a oproti ostatním nápojům nejlépe stravitelná. Kromě udržování nezbytné rovnováhy navíc dodává pocit sytosti, a tak nebudete mít tendenci „uždibovat“ nic dalšího.

Rozložení pitného režimu v rámci dne

Po probuzení doplňte noční ztráty tekutin sklenkou vody s pár kapkami citronu. Citronová voda a hubnutí k sobě patří hned z několika důvodů: citron vám dodá vitamin C a jiné látky a navíc podpoří spalování. Během dne pak pokračujte v pití v malých dávkách – ledviny zpracují za hodinu cca 300 ml tekutin. Vypijete-li naráz více než 1 hrnek vody, tělo ji vyloučí, aniž by ji stihlo zpracovat.

PŘEČTĚTE SI
10 tipů, jak dodržovat pitný režim

Minerálka, stolní, kojenecká voda…kterou zvolit?

Pramenitá, stolní nebo kojenecká voda jsou ideální. Minerální voda dodává důležité látky, ale pozor – více než 0,5 litru denně bychom jí pít neměli kvůli zatížení ledvin. Vyhněte se také většímu množství bublinkové vody – oxid uhličitý, kterým je sycená, zažívání nesvědčí. Co se týče vody z kohoutku, ta je na většině území České republiky kvalitní. Chcete-li mít absolutní jistotu, kupte si některou z filtračních konvic.

water-791235_1280

5 způsobů, jak si ozvláštnit obyčejnou vodu

„Obyčejná“ čistá voda vám nechutná? Lahodný mok si můžete připravit téměř z každého ovoce: Výborný je třeba namixovaný meloun s vodou. Vyzkoušejte také naše další tipy:

Citronová voda a hubnutí

O citronové vodě a hubnutí už bylo řečeno mnoho. Vědci ověřili, že pektinová vláknina pomáhá nastartovat metabolismus. Citron ale obsahuje desítky dalších, doslova zázračných látek. Díky nim čistí krev, podporuje obranyschopnost, pečuje o dásně nebo zlepšuje hojení ran. Stačí vymačkat pár kapek do vody a dochutit třeba lístkem máty.

Medová voda a hubnutí

Víte, že má medová voda podobné složení jako krevní plasma? Pomáhá rozpohybovat líná střeva a čistí od parazitů a toxinů. Příprava je snadná: Do sklenky s vlažnou vodou přidejte lžičku medu a promíchejte.

Grep a pomeranč s anýzem

Ideální kombinace na horké letní dny. Nakrájejte 2 plátky grepu a 2 dva plátky pomeranče i s kůrou do 0,3l sklenice vody a dejte na chvíli uležet do lednice. Pokud si na grep nepotrpíte, zkuste jen pomerančovou vodu dochucenou trochou anýzu.

Máta a limetka

Limetka je aromatičtější než citron. Stačí dva plátky do skleničky, pár lístků máty a získáte chuťově vyváženou limonádu bez cukru. Další variantou je pouze mátová voda bez limetky. Tam ale použijte lístků více (cca 10 na větší sklenici) a zkuste vybrat sladší druh máty.

Okurka

Okurková limonáda je doslova hitem letošního léta. Vyzkoušejte ji také!

Z bylinek se k ochucené vodě výborně hodí ještě meduňka, rozmarýn nebo levandule.

Voda je pro hubnutí důležitější, než jste mysleli
5 (100%) 3 hlasů

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.