BezHladovění.cz

Proč je dobré zobat semínka?

Jistě už víte, že naše stravování by mělo být především pestré a vyvážené.

Náš každodenní jídelníček by měl obsahovat všechny základní živiny včetně minerálních látek, vitamínů a stopových prvků a to v takovém množství, abychom se vyhnuli zdravotním problémům či nedostatku energie během dne.

Na druhou stranu se zase mnoho lidí nesprávně domnívá, že pokud se rozhodnou držet redukční dietu, tak nejlepším způsobem jak dosáhnout vysněné váhy bude držet dietu s přísným omezením veškerých tuků.

Toto tvrzení je správné pouze částečně, ke shazování kil rozhodně patří omezení tuků v jídelníčku.

Neměli bychom si ale přitom plést tuky, které nám škodí a naopak ty, které nám pomáhají k udržení zdravého organismu.

Naučte se tuky rozlišovat

Nezdravé tuky, které obsahují přemíru nasycených mastných kyselin, najdeme převážně v potravinách živočišného původu jako je tučné maso a mléčné výrobky.

Pozor bychom si však měli dávat i na takzvané „trans tuky“, tedy tuky obsahující trans nenasycené mastné kyseliny, které vznikly ztužením původně zdravých tuků.

Tyto tuky jsou ještě o něco nebezpečnější než klasické nasycené, jelikož nejvíce přispívají ke zvyšování špatného LDL cholesterolu v našem organismu.

To může později vést k závažným zdravotním problémům, zejména k poruchám kardiovaskulárního systému.

Tyto tuky nalezneme v některých margarínech, různých oplatkách, sušenkách, brambůrkách a jiných pochutinách, ale překvapivě třeba i v salátových zálivkách či cereálních tyčinkách.

Zdravé jsou panenské oleje, oříšky a semínka

Jaké tuky bychom tedy měli ve stravě preferovat? Jedná se o tuky, které obsahují mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny, které najdeme zejména v potravinách rostlinného původu.

Tyto tuky nám pomáhají udržovat si dobrý HDL cholesterol a odstraňovat ten špatný (LDL), což může být skvělou prevencí právě před výše zmiňovanými onemocněními srdce a cév.

Takovéto zdravé tuky najdeme ve velké míře v semínkách všeho druhu, která se naštěstí v posledních letech těší daleko větší oblibě.

Semínka jsou doslova nabitá zdravými oleji s vysokým obsahem omega-3 a omega-6 nenasycených mastných kyselin, které mimo jiné najdeme třeba také v rybách.

Inspirujte se u papoušků

Semínka jako taková jsou vhodná ke každodenní konzumaci, jelikož kromě zdravých tuků obsahují i vlákninu a mnoho minerálních látek a vitamínů.

Jedny z nejznámějších zástupců jsou zajisté slunečnicová semínka, která obsahují antioxidanty jako vitamin E a selen, čímž mimo jiné zabraňují oxidačnímu stresu v našem těle a tím nás pomáhají chránit před nádorovými onemocněními.

V těchto semínkách najdeme i hořčík, který je nezbytný pro správnou funkci nervového systému a celkovou duševní pohodu, nebo vitamíny skupiny B, které mají rovněž blahodárný účinek na naší psychiku.

Elixír mládí

Velmi známá jsou také dýňová semínka, obsahující vysoké množství vitamínů rozpustných v tucích A, E a D, ale i vitamíny skupiny B.

Mezi minerálními látkami bychom měli zmínit hořčík, selen, draslík, vápník, fosfor, železo, měď a mangan a zapomenout bychom neměli na jejich příznivý vliv na močové ústrojí.

Dýňová semínka jsou také známá svým omlazujícím účinkem, jelikož brání degenerativním procesům v našem těle.

Sezam jistě zná každý z nás jako oblíbený posyp na pečivu, ale kdo ví o jeho zázračných účincích?

Kromě zmiňovaných prospěšných tuků sezamová semínka obsahují vysoký obsah B-karotenu, zinku a selenu, které nám napomáhají k udržení zdravé pokožky, vlasů a nehtů.

Obsah vitamínů skupiny B a hořčíku zase působí skvěle na zachování dobré nálady a správných nervových funkcí.

Vyzkoušejte lněná semena

Zapomenout bychom neměli ani na lněná semínka, která jsou nejbohatší na omega-3 nenasycené mastné kyseliny EPA – eikosapentanovou a DHA – dokosahexaenovou.

Tyto mastné kyseliny jsou důležité pro správný vývoj mozku u dětí, mají protizánětlivé účinky a jsou nezbytné pro udržení zdravého srdce.

Lněná semínka stejně jako jiná obsahují i fytonutrienty, mezi které patří antioxidanty, flavonoidy nebo například fytoestrogeny.

Mají příznivý vliv na náš imunitní systém a díky obsahu vápníku a jiných minerálních látek jsou důležitá i pro zdraví našich kostí.

Je libo rychlá svačina či pochutina k televizi?

Pokud jste se dosud semínkám spíše vyhýbali v domnění, že jsou příliš tučná, změňte to.

Semínka mají sice vysokou energetickou hodnotu, ale když si je budeme každý den dopřávat v přiměřené míře (postačí menší hrst), budeme těžit jen z jejich předností.

Jsou skvělým pomocníkem při vaření a pečení, můžeme je přidávat do salátů, moučníků i polévek, nebo si je jen tak zobat z hrsti.

Semínka si můžete vzít s sebou do práce jako ideální svačinu mezi jídly, nebo je přibrat k televizi jako zdravou alternativu neblaze proslulých chipsů.

Při konzumaci semínek si dejte záležet na jejich pečlivém rozdrcení v ústech, jen tak z nich vytěžíte všechna pozitiva, která nám přinášejí. Tak na co čekáte, nakoupit a zobat!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend