BezHladovění.cz

Jablko – vládne mezi ovocem

Každý z nás jistě ví, že ruku v ruce se zdravým životním stylem jde nejenom dostatečný pohyb a spánek, ale hlavně zdravá strava.

Zdravý jídelníček by měl být vyvážený všemi důležitými živinami, jako jsou bílkoviny, tuky a sacharidy, ale také bohatý na minerály a vitamíny.

Ty najdeme zejména v zelenině a ovoci, jejichž konzumaci bychom měli před ostatními potravinami mnohonásobně upřednostňovat.

V tomto článku se ale zaměříme na užší výběr potravin, přesněji na ovoce. Tentokrát se podíváme na zoubek jednomu z nejoblíbenějších druhů, jablku.

Jablka mají svou historii

Jablka jsou známá již od pradávna, důkazem toho je i spousta legend a mytologických příběhů, které považují jablka za nenahraditelný symbol zdraví a dlouhověkosti.

Jablka jsou plody jabloně, jednoho z  nejušlechtilejších ovocných stromů rostoucích všude po světě, rozšířenější jsou dnes snad jen vinná réva a stromy produkující banány a pomeranče.

Ne nadarmo se traduje, že jedno jablko denně nahradí doktora a zažene všechny nemoci i chmury do pozadí.

Jablka mají všestranné využití, můžeme se do nich jen tak zakousnout, přidávat je do nespočtu slaných i sladkých jídel a dezertů, nebo si z jejich dužiny vymačkat výborný mošt.

Víte ale, proč jsou jablka všech odrůd prospěšná našemu zdraví?

Zdraví v jediném kousku

Jablko se skládá v 85% z vody, což napomáhá hydrataci našeho organismu a udržování svěží a mladistvé pleti. Dalších 14 % tvoří sacharidy, zbytek je pouze nepatrné množství tuků a proteinů.

Pokud nepočítáme vodu, onu výživnou stránku jablka tedy zastávají sacharidy. Tvoří je především ovocný cukr – fruktóza a v daleko menší míře glukóza a sacharóza.

Nejvíce nutričně hodnotných látek, kterými jsou jablka doslova pověstná, najdeme ve slupce, proto bychom jablka neměli nikdy loupat.

Nalezneme zde v hojné míře vitamíny C a E, antioxidanty zneškodňující volné radikály v našem organismu.

Dále zde najdeme velké množství enzymů a minerálů jako je železo podporující krvetvorbu a okysličování těla, nebo draslík.

Ten je taktéž obsažený zejména pod slupkou a je důležitý pro správnou rovnováhu iontů a vody v našem těle, nebo pro přenos nervových vzruchů, okysličování mozku a správnou funkci ledvin.

Jablka nevynechejte ani při dietě

Jablko je velmi vhodné zařazovat při dietách, anebo očistných půstech. Některé detoxikační programy dokonce doporučují po několik dní pouze pití čisté vody s citrónem a pojídání 5-7 jablek denně.

Tento režim však většina skutečných odborníků nedoporučuje, jelikož tělo je tak vystaveno dlouhodobému strádání po jiných významných látkách, které v jablku vůbec nenajdeme.

Vhodnější je tak zařazení jablka do klasického odlehčenějšího jídelníčku, vyhnete se tak zdravotním komplikacím a přesto zaznamenáte na svém těle změnu.

Jablka obsahují vysoké množství rostlinné vlákniny – pektinu, který je vhodný zejména při zažívacích obtížích, nebo střevní neprůchodnosti.

Vláknina podpoří efektivnější vylučování škodlivých látek a toxinů z těla ven.

Při redukci hmotnosti se jablek bát nemusíte, 100 gramů tohoto ovoce, což kusově odpovídá půlce většího jablka, nebo jednomu menšímu, obsahuje v průměru asi 60 kilokalorií.

Konzumaci ovoce si v takovém případě hlídejte jen v pozdějších večerních hodinách, mohlo by totiž hrozit, že vaše tělo nestačí takovou koncentrovanou dávku sacharidů spotřebovat a v noci si je uloží ve formě nežádoucích tuků.

Pozitivy jen hýří

Jablka obsahují i množství organických kyselin, které mají v našem organismu zásaditý charakter a pomáhají tak udržovat vhodné pH a obnovují střevní mikroflóru.

Organické kyseliny obsažené v jablkách jsou zejména kyselina jablečná, mléčná, citrónová a salicylová.

Jablka rovněž obsahují fytochemikálie, které působí proti oxidačnímu stresu a zabraňují ukládání špatného LDL (lipoproteinů s nízkou hustotou) cholesterolu.

Tímto způsobem nás chrání před vznikem kardiovaskulárních onemocnění.

Při prevenci i již probíhajících onemocněních se tedy všeobecně doporučuje sníst dvě až tři jablka denně, což vám posílí zdraví i ducha a budete se cítit neobyčejně fit za každé situace.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend