BezHladovění.cz

Jablko – vládne mezi ovocem

Každý z nás jistě ví, že ruku v ruce se zdravým životním stylem jde nejenom dostatečný pohyb a spánek, ale hlavně zdravá strava.

Zdravý jídelníček by měl být vyvážený všemi důležitými živinami, jako jsou bílkoviny, tuky a sacharidy, ale také bohatý na minerály a vitamíny.

Ty najdeme zejména v zelenině a ovoci, jejichž konzumaci bychom měli před ostatními potravinami mnohonásobně upřednostňovat.

V tomto článku se ale zaměříme na užší výběr potravin, přesněji na ovoce. Tentokrát se podíváme na zoubek jednomu z nejoblíbenějších druhů, jablku.

Jablka mají svou historii

Jablka jsou známá již od pradávna, důkazem toho je i spousta legend a mytologických příběhů, které považují jablka za nenahraditelný symbol zdraví a dlouhověkosti.

Jablka jsou plody jabloně, jednoho z  nejušlechtilejších ovocných stromů rostoucích všude po světě, rozšířenější jsou dnes snad jen vinná réva a stromy produkující banány a pomeranče.

Ne nadarmo se traduje, že jedno jablko denně nahradí doktora a zažene všechny nemoci i chmury do pozadí.

Jablka mají všestranné využití, můžeme se do nich jen tak zakousnout, přidávat je do nespočtu slaných i sladkých jídel a dezertů, nebo si z jejich dužiny vymačkat výborný mošt.

Víte ale, proč jsou jablka všech odrůd prospěšná našemu zdraví?

Zdraví v jediném kousku

Jablko se skládá v 85% z vody, což napomáhá hydrataci našeho organismu a udržování svěží a mladistvé pleti. Dalších 14 % tvoří sacharidy, zbytek je pouze nepatrné množství tuků a proteinů.

Pokud nepočítáme vodu, onu výživnou stránku jablka tedy zastávají sacharidy. Tvoří je především ovocný cukr – fruktóza a v daleko menší míře glukóza a sacharóza.

Nejvíce nutričně hodnotných látek, kterými jsou jablka doslova pověstná, najdeme ve slupce, proto bychom jablka neměli nikdy loupat.

Nalezneme zde v hojné míře vitamíny C a E, antioxidanty zneškodňující volné radikály v našem organismu.

Dále zde najdeme velké množství enzymů a minerálů jako je železo podporující krvetvorbu a okysličování těla, nebo draslík.

Ten je taktéž obsažený zejména pod slupkou a je důležitý pro správnou rovnováhu iontů a vody v našem těle, nebo pro přenos nervových vzruchů, okysličování mozku a správnou funkci ledvin.

Jablka nevynechejte ani při dietě

Jablko je velmi vhodné zařazovat při dietách, anebo očistných půstech. Některé detoxikační programy dokonce doporučují po několik dní pouze pití čisté vody s citrónem a pojídání 5-7 jablek denně.

Tento režim však většina skutečných odborníků nedoporučuje, jelikož tělo je tak vystaveno dlouhodobému strádání po jiných významných látkách, které v jablku vůbec nenajdeme.

Vhodnější je tak zařazení jablka do klasického odlehčenějšího jídelníčku, vyhnete se tak zdravotním komplikacím a přesto zaznamenáte na svém těle změnu.

Jablka obsahují vysoké množství rostlinné vlákniny – pektinu, který je vhodný zejména při zažívacích obtížích, nebo střevní neprůchodnosti.

Vláknina podpoří efektivnější vylučování škodlivých látek a toxinů z těla ven.

Při redukci hmotnosti se jablek bát nemusíte, 100 gramů tohoto ovoce, což kusově odpovídá půlce většího jablka, nebo jednomu menšímu, obsahuje v průměru asi 60 kilokalorií.

Konzumaci ovoce si v takovém případě hlídejte jen v pozdějších večerních hodinách, mohlo by totiž hrozit, že vaše tělo nestačí takovou koncentrovanou dávku sacharidů spotřebovat a v noci si je uloží ve formě nežádoucích tuků.

Pozitivy jen hýří

Jablka obsahují i množství organických kyselin, které mají v našem organismu zásaditý charakter a pomáhají tak udržovat vhodné pH a obnovují střevní mikroflóru.

Organické kyseliny obsažené v jablkách jsou zejména kyselina jablečná, mléčná, citrónová a salicylová.

Jablka rovněž obsahují fytochemikálie, které působí proti oxidačnímu stresu a zabraňují ukládání špatného LDL (lipoproteinů s nízkou hustotou) cholesterolu.

Tímto způsobem nás chrání před vznikem kardiovaskulárních onemocnění.

Při prevenci i již probíhajících onemocněních se tedy všeobecně doporučuje sníst dvě až tři jablka denně, což vám posílí zdraví i ducha a budete se cítit neobyčejně fit za každé situace.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend