17 zázraků, které se dějí, když jíme banány

Chcete zhubnout, mít víc energie a preventivně bojovat proti rakovině? Jezte banány! Díky šikovnému „přírodnímu obalu“ je jednoduše strčíte do tašky a sníte, až se vám to bude hodit.

Všechny úžasné účinky banánů se do jednoho článku ani nevejdou. Fungují jako přírodní antidepresiva, spalovače tuku, „regenerátory“ po tréninku, očistná kůra i zdroj mnoha důležitých živin.

1. Čistí tělo a brání vstřebávání tuků

Pektin pomáhá detoxikaci těla. Tato želatině podobná vlákna „nasají“ toxické látky a vyloučí je močí z těla ven. Pektin prý také omezuje množství tuků, které ukládáme z potravin.

2. Rychle doplňují energii

Víte, proč si tenisti nebo maratonci dávají banány před i po sportovním výkonu? Obsahuje totiž spoustu glukózy, nejlépe stravitelného zdroje cukru pro rychlou energii.

TIP: Energizující smoothie! Zalijte 1 banán 250 ml mléka a 250 ml vody. Přidejte  2 lžíce chia semínek a vše rozmixujte.

3. Dodávají sílu před tréninkem a zlepšují regeneraci po něm

Draslík přidává na fyzické síle, pomáhá budovat svalovou hmotu a rychleji regenerovat. Hořčík zase podporuje správnou činnost svalů, a zamezuje tak křečím a bolestem po tréninku. Podporuje i syntézu bílkovin.

banán po tréninku

TIP: Uvařte si banánový čaj! Odřízněte oba konce i se slupkou a cca 8 minut je povařte ve vodě. Ideální zdroj hořčíku po tréninku.

4. Pořádně zasytí a potlačují chuť k jídlu

Zejména nezralé plody jsou plné nestravitelných škrobů, které „vykrmují“ hodné střevní bakterie, potlačují chuť k jídlu a podporují spalování tuků.

5. Pomáhají zdravému trávení

Až 3 g nerozpustné vlákniny obsažené v jednom banánu spolehlivě rozhýbají střeva. Prebiotika zároveň zklidňují zažívání například při průjmových onemocněních.

6. Zlepšují vstřebávání vápníku

Podle studie zveřejněné v American Journal of Clinical Nutrition zlepšují tzv. prebiotické fruktooligosacharidy z banánové dužiny vstřebávání vápníku, důležitého pro kosti i zuby.

7. Pomáhají spalovat tuky

A to díky cca 12 mg obsaženého cholinu. V kombinaci s vitamínem B a dalšími složkami zastavují procesy, které způsobují ukládání tuku do břicha. Jedním z důvodů, proč mají silní pijáci „nafouklé břicho“, je fakt, že alkohol vyčerpává cholin. To vede k příbytku váhy a usazování tuků kolem jater.

spalování tuků

8. Zbaví vás plynů i přebytečné vody

Nedávná studie potvrdila, že ženy, které jedly 2 měsíce před hlavním jídlem banán, zhubly v oblasti bříška o 50 % více. Podporuje totiž činnost žaludečních bakterií bránících nadýmání. Draslík zase zbavuje přebytečné vody.

9. Dodávají železo

Díky železu mohou červené krvinky efektivně roznášet kyslík do všech buněk. Železo je důležité i pro hubnutí: Jakmile jeho hladina klesne, tělo šetří energii a zpomaluje metabolismus. A to nechceme!

10. Snižují krevní tlak

Kombinace vysokého obsahu draslíku a naopak minima sodíku snižuje krevní tlak, a chrání tak před infarktem i mrtvicí.

11. „Likvidují“ špatný cholesterol

Podle Journal of Nutrition mají banánové fytosteroly vliv na odbourávání zlého LDL cholesterolu.

TIP: Pokud jste zhřešili třeba jídlem ve fast foodu, dejte si banán dřív, než se stihnou nekvalitní tuky vstřebat.

12. Udržují stabilní hladinu krevních cukrů

Nejlepší je jíst banány dohromady s bílkovinami a zdravými tuky. Zpomalí vstřebávání cukrů a energii rozloží na delší dobu. Slinivka pak vyloučí více glukagonu, hormonu „spalování tuků“.

13. Bojují proti rakovině

Antioxidant delphinidin má podle studie Food and Chemical Toxicology prokazatelné protirakovinné účinky – a to jak preventivní, tak i léčebné.

14. Zlepšují obranyschopnost i proti dalším chronickým nemocem

Dužina oplývá provitamínem A, beta-karotenem i alfa-karotenem. Podle časopisu Food and Nutrition Bulletin bojují karotenoidy proti rakovině, kardiovaskulárním chorobám i cukrovce.

15. Uklidňují, zlepšují náladu a po večerním mlsání pomáhá usnout

Nemůžete usnout? Dopřejte si banánovou mňamku. Tryptofan (prekurzor „hormonu štěstí“ –serotoninu) uklidňuje a přivolává spánek. Působí i jako přírodní antidepresivum. Brání podrážděnosti, úzkosti i výkyvům nálady. Další obsažená látka, norepinefrin, zase pomáhá s odbouráváním stresu.

klidný spánek

16. Bystří zrak a vyhlazují pokožku

Obsahují přírodní antioxidanty, vitamín E a lutein, důležité živiny pro oči i pokožku. Lutein snižuje riziko makulární degenerace a dalších očních poruch.

17. Vyčarují vám úsměv na tváři

Nejenže tvarem připomínají úsměv, umí ho na tváři také vykouzlit. A to především díky vitamínu B9, který podporuje účinky serotoninu. Pokud užíváte antidepresiva, podpoří i jejich efekt.

Banán můžeme bez nadsázky označit za přírodní lék, který je k mání bez předpisu. Dejte si jeden třeba ke svačině!

K článku nás inspiroval: In.style.yahoo.com