Bezhladoveni.cz

17 zázraků, které se dějí, když jíme banány

Chcete zhubnout, mít víc energie a preventivně bojovat proti rakovině? Jezte banány! Díky šikovnému „přírodnímu obalu“ je jednoduše strčíte do tašky a sníte, až se vám to bude hodit.

reklama
Popis

Udělejte první krok pro snížení "zlého" cholesterolu ještě dnes

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit pro snížení "zlého" cholesterolu
  • Doporučení, co dělat pro zdravější srdce a cévy
  • Návrh dalšího postupu pro snížení rizika cévních onemocnění (infarkt, mozková mrtvice, atd.) úpravou stravy

Všechny úžasné účinky banánů se do jednoho článku ani nevejdou. Fungují jako přírodní antidepresiva, spalovače tuku, „regenerátory“ po tréninku, očistná kůra i zdroj mnoha důležitých živin.

1. Čistí tělo a brání vstřebávání tuků

Pektin pomáhá detoxikaci těla. Tato želatině podobná vlákna „nasají“ toxické látky a vyloučí je močí z těla ven. Pektin prý také omezuje množství tuků, které ukládáme z potravin.

2. Rychle doplňují energii

Víte, proč si tenisti nebo maratonci dávají banány před i po sportovním výkonu? Obsahuje totiž spoustu glukózy, nejlépe stravitelného zdroje cukru pro rychlou energii.

TIP: Energizující smoothie! Zalijte 1 banán 250 ml mléka a 250 ml vody. Přidejte  2 lžíce chia semínek a vše rozmixujte.

3. Dodávají sílu před tréninkem a zlepšují regeneraci po něm

Draslík přidává na fyzické síle, pomáhá budovat svalovou hmotu a rychleji regenerovat. Hořčík zase podporuje správnou činnost svalů, a zamezuje tak křečím a bolestem po tréninku. Podporuje i syntézu bílkovin.

banán po tréninku

TIP: Uvařte si banánový čaj! Odřízněte oba konce i se slupkou a cca 8 minut je povařte ve vodě. Ideální zdroj hořčíku po tréninku.

4. Pořádně zasytí a potlačují chuť k jídlu

Zejména nezralé plody jsou plné nestravitelných škrobů, které „vykrmují“ hodné střevní bakterie, potlačují chuť k jídlu a podporují spalování tuků.

5. Pomáhají zdravému trávení

Až 3 g nerozpustné vlákniny obsažené v jednom banánu spolehlivě rozhýbají střeva. Prebiotika zároveň zklidňují zažívání například při průjmových onemocněních.

6. Zlepšují vstřebávání vápníku

Podle studie zveřejněné v American Journal of Clinical Nutrition zlepšují tzv. prebiotické fruktooligosacharidy z banánové dužiny vstřebávání vápníku, důležitého pro kosti i zuby.

7. Pomáhají spalovat tuky

A to díky cca 12 mg obsaženého cholinu. V kombinaci s vitamínem B a dalšími složkami zastavují procesy, které způsobují ukládání tuku do břicha. Jedním z důvodů, proč mají silní pijáci „nafouklé břicho“, je fakt, že alkohol vyčerpává cholin. To vede k příbytku váhy a usazování tuků kolem jater.

spalování tuků

8. Zbaví vás plynů i přebytečné vody

Nedávná studie potvrdila, že ženy, které jedly 2 měsíce před hlavním jídlem banán, zhubly v oblasti bříška o 50 % více. Podporuje totiž činnost žaludečních bakterií bránících nadýmání. Draslík zase zbavuje přebytečné vody.

9. Dodávají železo

Díky železu mohou červené krvinky efektivně roznášet kyslík do všech buněk. Železo je důležité i pro hubnutí: Jakmile jeho hladina klesne, tělo šetří energii a zpomaluje metabolismus. A to nechceme!

10. Snižují krevní tlak

Kombinace vysokého obsahu draslíku a naopak minima sodíku snižuje krevní tlak, a chrání tak před infarktem i mrtvicí.

11. „Likvidují“ špatný cholesterol

Podle Journal of Nutrition mají banánové fytosteroly vliv na odbourávání zlého LDL cholesterolu.

TIP: Pokud jste zhřešili třeba jídlem ve fast foodu, dejte si banán dřív, než se stihnou nekvalitní tuky vstřebat.

12. Udržují stabilní hladinu krevních cukrů

Nejlepší je jíst banány dohromady s bílkovinami a zdravými tuky. Zpomalí vstřebávání cukrů a energii rozloží na delší dobu. Slinivka pak vyloučí více glukagonu, hormonu „spalování tuků“.

13. Bojují proti rakovině

Antioxidant delphinidin má podle studie Food and Chemical Toxicology prokazatelné protirakovinné účinky – a to jak preventivní, tak i léčebné.

14. Zlepšují obranyschopnost i proti dalším chronickým nemocem

Dužina oplývá provitamínem A, beta-karotenem i alfa-karotenem. Podle časopisu Food and Nutrition Bulletin bojují karotenoidy proti rakovině, kardiovaskulárním chorobám i cukrovce.

15. Uklidňují, zlepšují náladu a po večerním mlsání pomáhá usnout

Nemůžete usnout? Dopřejte si banánovou mňamku. Tryptofan (prekurzor „hormonu štěstí“ –serotoninu) uklidňuje a přivolává spánek. Působí i jako přírodní antidepresivum. Brání podrážděnosti, úzkosti i výkyvům nálady. Další obsažená látka, norepinefrin, zase pomáhá s odbouráváním stresu.

klidný spánek

16. Bystří zrak a vyhlazují pokožku

Obsahují přírodní antioxidanty, vitamín E a lutein, důležité živiny pro oči i pokožku. Lutein snižuje riziko makulární degenerace a dalších očních poruch.

17. Vyčarují vám úsměv na tváři

Nejenže tvarem připomínají úsměv, umí ho na tváři také vykouzlit. A to především díky vitamínu B9, který podporuje účinky serotoninu. Pokud užíváte antidepresiva, podpoří i jejich efekt.

Banán můžeme bez nadsázky označit za přírodní lék, který je k mání bez předpisu. Dejte si jeden třeba ke svačině!

TIP: Podívejte se na recepty z banánů, které jsme pro vás připravili.

K článku nás inspiroval: In.style.yahoo.com

Popis

Udělejte první krok pro snížení "zlého" cholesterolu ještě dnes

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit pro snížení "zlého" cholesterolu
  • Doporučení, co dělat pro zdravější srdce a cévy
  • Návrh dalšího postupu pro snížení rizika cévních onemocnění (infarkt, mozková mrtvice, atd.) úpravou stravy

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

Nenechte si ujít

reklama
reklama