BezHladovění.cz

Zázračná řasa spirulina

Takzvané superfoods, neboli superpotraviny, které prý mají zázračné účinky na náš organismus, se staly skutečným hitem.

Patří mezi ně i řasa spirulina, jež se pyšní množstvím prospěšných vlastností ovlivňujících celkové zdraví a pohodu.

Odkud se spirulina vzala?

Spirulina je, stejně jako její známější příbuzná chlorella, jednobuněčná sladkovodní řasa. Obě patří k nejstarším organismům žijícím na naší planetě.

Spirulina, jak má již ukrytu v názvu, tvoří spirálovité kolonie a řadí se k modrozeleným řasám, protože kromě chlorofylu obsahuje i méně známé modré barvivo fytocyanin.

V čem tkví její prospěšnost?

Spirulina má stejně jako jiné superpotraviny pozitivní účinky na zdraví člověka a řada lidí ji s oblibou užívá jako doplněk stravy při hubnutí.

Díky tenké buněčné stěně jsou živiny přítomné v této řase velmi snadno přístupné, proto je výjimečným zdrojem snadno vstřebatelných cenných látek.

Co spirulina obsahuje?

Je bohatá na široké spektrum živin, především hodnotné bílkoviny s vyváženým složením aminokyselin. Dále obsahuje sacharidy, různé vitamíny, minerální látky a některé důležité enzymy.

Z hlavních minerálních látek můžeme jmenovat:

Z vitaminů je to již zmiňovaný vitamín B12 a jiné vitamíny ze skupiny B-komplexu. Dále vitamín E, který je známým antioxidantem, či méně známý vitamin H, čili biotin, jenž je důležitým prvkem účastnícím se metabolismu živin.

Kdo ocení účinky spiruliny?

Spirulina představuje vhodný doplněk stravy zejména pro vegetariány a vegany, protože kromě velkého množství důležitých aminokyselin obsahuje i vitamín B12, který se většinou v rostlinné stravě vyskytuje v nepatrném množství, a proto by vegetariáni či vegani neměli jeho příjem opomíjet.

Výborná je také pro sportovce, protože pomáhá posilovat fyzickou výdrž, imunitu a pomáhá stabilizovat hladinu krevních cukrů.

Spirulina a hubnutí

Výhodou užívání spiruliny při hubnutí je její nízká energetická hodnota. Řasa obsahuje velmi málé množství tuků s obsahem nenasycených mastných kyselin, které příznivě ovlivňují srdce a cévy. Celkově řasa pomáhá rozproudit metabolismus, což jistě oceníte nejen při hubnutí.

Obsahuje také až 70 % proteinů, čímž dalece převyšuje i maso a luštěniny. Pomáhá tak s výstavbou svalů. Dále pomáhá omezovat pocit hladu a chuti na sladké.

Dobré zkušenosti se spirulinou mívají lidé, kteří drží redukční diety. Tito jedinci mají ve většině případů nedostatečně pestrý a vyvážený jídelníček s shledává se u nich absence velkého počtu živin. V těchto případech může být spirulina výborným pomocníkem pro dodání minerálních látek, na které je bohatá.

Prospěšné pigmenty

Pigmenty fytocyanin a chlorofyl, rovněž obsažené ve spirulině, jsou tělu také velmi přínosné. Modré barvivo fytocyanin podporuje dle některých zdrojů tvorbu červených, ale i bílých krvinek, které jsou nezbytné v imunitních procesech organismu.

Nežádoucí účinky spiruliny

I u tak prospěšné potraviny jakou je spirulina se však mohou objevit některé kontraindikace, proto se raději před započetím jejího užívání poraďte se svým lékařem.

Nežádoucí účinky spiruliny sice nejsou ve většině případů škodlivé, přesto se objevují informace o možném obsahu toxických látek v některých nevhodně zpracovaných produktech.

Pokud budete brát ohled na svůj aktuální zdravotní stav a pořídíte si prášek z řasy od renomovaného výrobce, s největší pravděpodobností vám žádné nebezpečí nehrozí.

Potřebujete-li zpestřit či ozdravit jídelníček, rozhodně zkuste spirulinu. Dodá vašemu tělu celé spektrum nezbytných látek, kterých mají někteří z vás – nejenom při hubnutí –nedostatek.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.