BezHladovění.cz

Aminokyseliny BCAA: Kdy mají smysl a kdy jen vyhazujete peníze?

Kromě doplňování vitaminů a minerálů se mezi fitness nadšenci rozšiřuje užívání proteinů a takzvaných větvených aminokyselin, neboli BCAA. Jak fungují a kdy se opravdu vyplatí?

BCAA: 3 větvené aminokyseliny, které si tělo neumí samo vytvořit

Struktura každého proteinu sestává z několika aminokyselin. Některé aminokyseliny si naše tělo dokáže vytvořit samo, jiné musíme pravidelně přijímat z potravy. Starají se o udržování svalové hmoty, ale i jiných fyziologických pochodů v našem organismu.

BCAA (Branched-Chain Amino Acids) je zkratka pro esenciální větvené aminokyseliny leucin, izoleucin a valin, které si naše tělo nedokáže samo vytvořit, a proto je musíme přijímat z pestré stravy.

Účinky BCAA ve zkratce:

  • Brání katabolismu (rozkladu) svalové hmoty.
  • Pozitivně ovlivňují regeneraci svalů.

Význam BCAA v doplňcích stravy? Hlavně pro sportovce

Sportovci, zejména kulturisti a siloví sportovci, kteří mají fyzickou zátěž opravdu velmi vysokou, mívají zvýšenou potřebu příjmu bílkovin pro tvorbu svalové hmoty a dostatečnou regeneraci svalové tkáně. Někdy je pro sportovce těžké přijmout tak velké množství proteinů pouze ze stravy, a tak využívají možnosti suplementace proteinů a větvených aminokyselin jinou cestou.

Doplňování BCAA je tedy namístě hlavně pro:

  • Sportovce, u nichž převládá silová = anaerobní zátěž
  • Vytrvalostní sportovce (například maratonce)
  • Jednorázové použití například při závodech (například při judo, karate, MMA…)

doplňování BCAA

TIP: Nejrychleji se BCAA vstřebávají, pokud je přijmeme v tekuté formě.

Pro správnou regeneraci a budování svalů

V průběhu vysoké fyzické zátěže totiž po vyčerpání zásob glykogenu dochází ke spotřebovávání ostatních živin v organismu. Někdy i na úkor svalové hmoty.

V důsledku toho může docházet k devastaci svalové hmoty a špatné regeneraci, která sama o sobě znamená zhoršený fyzický výkon a riziko zranění či přetrénování. Právě z tohoto důvodu se pak u vysoce zatížených jedinců doporučují podávat BCAA, neboli větvené aminokyseliny. Díky nim zabráníme devastaci svalové hmoty při tréninku, ale i po něm. Zajistíme tak celkově mnohem lepší regeneraci pro svalovou hmotu.

Kde najdeme BCAA ve stravě?

  • Maso
  • Mléčné výrobky
  • Ostatní potraviny s vysokým obsahem bílkovin

Kdy BCAA opravdu potřebujeme a kdy jen utrácíme peníze?

Většina odborníků se shoduje, že pestrou stravou s dostatkem bílkovin lze potřebu těchto větvených aminokyselin u většiny populace bez problému pokrýt. Často se však setkáme s lidmi, kteří si myslí, že sportují dost natolik, aby podobné doplňky stravy brali. Opak bývá pravdou. Mnoho lidí v dnešní době bere tyto suplementy naprosto zbytečně a pouze za ně utrácí nemalé peníze.

Je tedy důležité umět si říct, zda právě vy, se svojí fyzickou zátěží, tento doplněk stravy potřebujete. Vaše fitness trenérka nebo výživový poradce vám rádi poradí.

TIP: Někdy se BCAA ordinují i lidem s různými onemocněními, u nichž je potřeba zvýšeného příjmu bílkovin pro zabránění úbytku svalové hmoty. V takovém případě se poraďte se svým lékařem.

Kdy a jak BCAA užívat?

  • Užívání BCAA před tréninkem je zbytečné, pokud nehodláte cvičit déle než 1,5 hodiny. Pokud chcete doplnit nějaké živiny před cvičením, hodí se spíše glutamin.
  • BCAA doplňte nejlépe hned po tréninku, a to v dávkování doporučeném výrobcem.
  • Můžete jej užívat i v netréninkové dny. Pak je na vás, v kterou denní dobu jej užijete.

TIP: Pozor. I BCAA se lze předávkovat. Jedním z typických příznaků je změna moči, která je cítit jakoby po javorovém sirupu.

Vedlejší účinky BCAA? Nejsou příliš časté, ale všeho moc škodí

BCAA mají zřídkakdy vedlejší účinky, avšak i zde se můžeme setkat s některým typem alergických reakcí či s poruchami zažívání. Pokud se u vás některé z těchto potíží vyskytnou, zkuste upravit dávkování či raději suplement zcela vysadit.

Dobré je vědět i to, že při absorpci bílkovin BCAA soupeří s ostatními aminokyselinami, proto při jejich nadbytečném příjmu může nastat nedostatek ostatních aminokyselin, které jsou pro fungování našeho organismu také nezbytné. Také zde proto platí pravidlo všeho s mírou. Raději se o dávkování vždy poraďte s někým, kdo mu skutečně rozumí.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend