BezHladovění.cz

5 netradičních a zdravých příloh na váš stůl

Snažíte se změnit svůj životní styl k lepšímu a už nevíte, jak byste obohatili svůj dosavadní jídelníček?

Někteří lidé se mylně domnívají, že při redukci hmotnosti by měli zcela vynechat přílohy obsahující karbohydráty.

Přílohy jako bílý chléb, těstoviny a rýže se totiž ve většině případů skládají zejména ze sacharidů, které jsou leckdy strašákem kdejakého dietáře.

Pokud ale budete volit přílohu k hlavnímu jídlu s rozmyslem a dopřejete si jen nezbytné a doporučené množství, chybu rozhodně neuděláte.

Naše tělo totiž potřebuje ke správné funkci vnitřních orgánů rozmanité živiny, tudíž úplné vynechání jednoho z nejdůležitějších pohonů našeho organismu by vám přineslo spíše problémy než užitek.

Pamatujte tedy, že přílohy by i v redukčním režimu měly tvořit alespoň jednu čtvrtinu každého jídla a při volbě klasických příloh jako jsou brambory, rýže a těstoviny, sáhněte vždy po celozrnné variantě.

Zapomeňte na rutinu

Nevíte, jak byste mohli zpestřit svůj talíř a už vás nebaví jíst k masu pořád dokola to samé?

Chcete svůj jídelníček ještě více „ozdravit“ a třeba zhubnout nějaké to kilo navíc?

Zkuste si rozšířit obzory a v obchodě se poohlédnout po méně známých, avšak kolikrát daleko prospěšnějších a chutnějších variantách příloh.

Nové chutě vás zaručeně překvapí a vaše stravování tak nabere nový rozměr! Zde je několik příkladů, po jakých surovinách se nyní máte v obchodě dívat:

Jáhly

Ne nadarmo byly jáhly oblíbeným jídlem již našich babiček. Jáhly jsou vyloupaná semena prosa, na pohled je poznáte jako miniaturní žluté kuličky.

Jáhly mají vysokou výživovou hodnotu a zároveň velmi zajímavou chuť a lehkou stravitelnost. Jáhly neobsahují lepek, takže jsou vhodné i pro celiaky a obsahují spousty významných látek prospěšných našemu organismu.

Mezi nejdůležitějšími bychom mohli jmenovat minerální látky jako je hořčík, železo, zinek či draslík. Dále také obsahují vysoké procento vitamínů skupiny B a významné množství vlákniny.

Dají se připravit na sladko – v podobě kaší či jiných zapečených dobrot, nebo jako slaná příloha podobná konzistencí rýži.

Z jáhel můžeme vytvořit i chutné placičky, které pak podáváme například místo karbanátků.

Kuskus

Kuskus (Couscous) se poslední době těší opravdu velké oblibě. Je to druh těstoviny, tvarované do malých zrníček.

Můžeme ho koupit v klasické i celozrnné variantě, kde najdeme i významné minerální látky, vlákninu a vitamíny.

Lidé si ho dnes oblíbili zejména díky rychlé přípravě, protože kuskus je hotový doslova v mžiku – stačí ho pouze zalít horkou vodou a nechat chvíli odstát.

Nejvíce se hodí jako příloha k masu nebo jako přísada do zeleninových salátů, lze ho ale použít i k přípravě chutných a zdravých dezertů.

Bulgur

Tato surovina se vzhledem velmi podobá výše zmíněnému kuskusu, jde však o nalámanou celozrnnou pšenici, která se opět může pyšnit vysokou nutriční hodnotou.

Bulgur obsahuje vitamín A, hořčík, fosfor a železo. Zároveň je vhodný i v dietním režimu, jelikož obsahuje minimální množství tuků a značné procento bílkovin.

Bulgur podporuje činnost nervové soustavy a zároveň napomáhá správné funkci vašich střev. Jeho chuť je příjemně oříšková a příprava opět velmi snadná.

Bulgur stačí krátce povařit a poté nechat pod pokličkou nabobtnat. Využívá se k přípravě „rizot“ či do salátů.

Polenta

Polenta je v podstatě kukuřičná mouka, která se hojně využívá v Itálii. Lze ji připravit jako kaši, ale Italové ji s oblibou zapékají nebo grilují.

Polenta má obrovskou sytící schopnost, hlad tedy u ní nemá šanci. Obsahuje rovněž nespočet důležitých minerálů včetně selenu a zinku posilujících imunitu a vitamíny skupiny B.

Pohanka

Pohanka je příloha, která byla velmi oblíbená u našich předků a původně pochází z Asie.

Obsahuje bílkoviny dodávající tělu důležité aminokyseliny (lysin, tryptofan, arginin a kyselinu aspartovou) a také je významným zdrojem vitamínů řady B a E.

Zvláštní složkou pohanky je rutin, což je látka důležitá pro správný chod kardiovaskulárního systému, zvyšuje pevnost cév a pomáhá předcházet vzniku křečových žil.

Rutin má příznivý vliv i na trávicí a pohlavní systém, nebo dokonce podporuje správnou činnost jater.

Pohanka zvyšuje naši imunitu a odolnost a díky své bezlepkovosti je vhodná i pro celiaky.

Ozdravte svůj jídelníček!

Nebojte se tedy experimentovat a zařaďte do svého dosavadního jídelníčku i tyto netradiční přílohy.

Jsou levné a snadné na přípravu, a pokud je budete připravovat spíše odstátím pod pokličkou než urputným varem, zachováte jim daleko více výživových hodnot. S chutí do toho!

5 netradičních a zdravých příloh na váš stůl
4.7 (93.33%) 3 hlasů

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.