BezHladovění.cz

Mlsáte ořechy? Jsou zdravé, ALE!

Držíte před létem dietu, nebo jste se rozhodli začít žít zdravě? Bravo!

Zařazení pohybu a zdravých potravin do vašeho jídelníčku je ten nejlepší způsob, jak dát dolů nechtěná zimní kila a přitom si nezadělat na zdravotní problémy či špatnou náladu.

Rozhodně zapomeňte na dlouhodobé hladovění, či úplné odepírání si některých složek stravy (například sacharidů) a raději se řiďte heslem „všeho s mírou“, které nejenže platí, ale ušetří vás od zbytečného stresu.

Při dietě je důležitý zejména přísun bílkovin, ale velkou roli hrají také zdravé tuky. Věděli jste, že takové tuky můžeme najít například v ořechách?

Ukryté zlato

Ořechy můžeme s klidem zařadit mezi superpotraviny, protože jejich biologické vlastnosti nelze nahradit žádnou jinou potravinou.

Ořech je totiž komplexním zdrojem vitamínů, minerálů a mono i polynenasycených kyselin, které jsou vhodné nejenom při léčbě obezity a kardiovaskulárních chorob, ale i jako dlouhodobá prevence.

Mononenasycené, ale zejména polynenasycené kyseliny tvořící tuky v ořechách totiž zabraňují ukládání LDL cholesterolu tím, že se váží na receptory a pomáhají tak špatný cholesterol odbourávat, zatímco zvyšují HDL cholesterol – tedy ten dobrý.

Několika studiemi bylo dokonce prokázáno, že k tomuto účinnému snižování hladiny lipidů v krvi stačí pouhé dvě hrsti ořechů týdně.

Všichni je milujeme

Obsah prospěšných složek v ořechách je různorodý, stejně tak jako nespočetné množství druhů těchto zázračných plodů.

Jednotlivé druhy jsou navíc odlišné i svojí chutí, a proto se nemusíte ničeho bát, když vám některé z nich zrovna nezachutnají.

Mezi nejznámějšími druhy ořechů bychom měli jmenovat arašídy, které se pyšní jedním z nejvyšších obsahů bílkovin, vitamínem E, dále vitamíny řady B.

Niacin (vitamín B3) ovlivňuje metabolismus všech živin a zlepšuje krevní oběh a thiamin (vitamín B1) pomáhá vstřebávat glukózu a chrání naši nervovou soustavu.

Arašídy také obsahují resveratrol proti stárnutí organismu a kyselinu listovou, která je nezbytná zejména pro těhotné ženy.

Nespočet možností

Mezi další zdroje nutričně hodnotných látek patří kešu ořechy obsahující velké množství hořčíku proti únavě a stresu, dále pistácie nabité draslíkem a thiaminem.

Para ořechy obsahují rovněž velké množství draslíku a hořčíku, ale navíc obsahují také selen, který je významným minerálem pro naše vlasy a pleť.

Tyto ořechy mají velmi specifickou chuť a mezi lidmi najdeme většinou buď jejich úplné odpůrce, nebo naopak vděčné obdivovatele.

A co naše oblíbené mandle? Mandle jsou ořechy velmi rozšířené, používají se i do nejrůznějších dezertů a cukroví na vánoce.

Pyšní se obsahem vitamínu E, což je jeden z největších antioxidantů, ale i hořčíkem, draslíkem a vápníkem, kterého obsahuje opravdu významné množství.

Odpůrci mléka kravského by tedy měli do svého jídelníčku zařazovat hlavně mléko mandlové, jehož obsah vápníku je srovnatelný, ba dokonce i vyšší, než u mléka klasického.

V neposlední řadě bychom neměli opomenout lískové ořechy, obsahující taktéž vysoké procento vitamínu E, hořčíku a vápníku, ale navíc nám dodají i železo, které je vhodné pro lidi trpící chudokrevností.

Třešničkou na dortu jsou vlašské ořechy, které obsahují ze všech ořechů snad nejvíce hodnotných složek.

Složek, kterých obsahují všechny ořechy hojně, tedy omega3 nenasycených mastných kyselin, mají vlašské ořechy ze všech nejvíce; dále obsahují minerály jako je draslík, hořčík, vápník, měď, selen, mangan a zinek, důležitý pro naši obranyschopnost a vitalitu.

Významnou složkou je i kyselina elagová, která společně s ostatními látkami napomáhá detoxikaci organismu, příznivě ovlivňuje činnost jater a napomáhá odbourávání karcinogenů.

Poslední, co stojí za zmínku, je vyšší obsah argininu, který působí protizánětlivě na naše cévy a tím brání vzniku srdečních potíží.

Všechny tyto zázračné vlastnosti ořechů s sebou nesou ale i určité riziko, kterým je vysoký obsah energie související právě s vysokým obsahem prospěšných tuků.

Nejenom při dietě a redukčním režimu bychom tak měli dbát na to, abychom to s ořechy příliš nepřeháněli a hlídali si jejich přijaté množství.

Malá hrst ořechů denně bohatě postačí k prevenci kardiovaskulárních chorob a celkové vitalitě organismu, větší množství by mohlo mít za následek nečekaný nárůst hmotnosti.

Při pojídání ořechů si také všímejte, v jaké formě je přijímáte.

Nejvhodnější variantou jsou samozřejmě ořechy syrové, nepražené a nesolené, protože tepelnou úpravou se nejenom dále zvyšuje jejich energetická hodnota, ale také se ořechy připravují o kvalitní látky, vitamíny a minerály, tudíž se snižuje i jejich celková biologická hodnota.

Ořechům se tedy rozhodně nevyhýbejte, ale staňte se vybíravými a o jejich konzumaci více přemýšlejte.

Ořechy jsou také pro někoho vysoce alergenní, konzumujte je tedy opatrně, můžete se tak vyhnout nepříjemnému anafylaktickému šoku.

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.