Čekankový sirup a hubnutí: Konečně sladidlo, které pomáhá?

Sirup z čekanky je novinkou mezi přírodními sladidly. Díky skvělé chuti a zdravotním benefitům si získává stále více příznivců.

Čekanka jako superpotravina

Léčivé účinky čekanky znali už staří Egypťané. Dodnes tuto bylinku s jasně modrými kvítky opěvují bylinkáři i vědci. Podporuje látkovou výměnu, zmírňuje bolesti kloubů, zlepšuje trávení a čistí játra i střeva. Čekankový kořen je zásobárnou inulinu (prebiotické vlákniny), vitaminů a minerálů.

V potravinářském průmyslu se používá už dlouhou dobu. Asi nejznámějším výrobkem je obilná čekanková káva, oblíbená zejména u osob citlivých na kofein. Z čekanky se získává i vláknina zvaná inulin, která se často přidává do zdravých tyčinek, sušenek a potravinových doplňků.

čekanková káva

Čekankový sirup

Z kořene čekanky se nyní začal pomocí patentované technologie získávat sirup se skvělým složením. Má nízký glykemický index, na rozdíl od běžného cukru obsahuje méně kalorií a je bohatý na vlákninu. Naopak byste v něm těžko hledali konzervanty, umělá aromata nebo lepek.

6 výhod čekankového sirupu

1.    Zlepšuje imunitu

Vliv čekanky na imunitu tkví ve vysoké koncentraci vlákniny, která má blahodárné účinky na střeva. Podporuje množení prospěšných bakterií. Jelikož naše imunita sídlí právě ve střevech, má bakteriální osídlení a správné trávení zásadní vliv na celkovou obranyschopnost organismu. Slazení čekankovým sirupem tak může zachránit před nachlazením i virózou. Čekanka navíc působí protizánětlivě, detoxikuje organismus a zabraňuje vzniku ledvinových a močových kamenů.

2.    Ideální pro milovníky sportu

Po fyzické aktivitě dodá čekankový sirup okamžitou energii, aniž by zatížil trávení, játra a ledviny.

3.    Vhodný při hubnutí

Obsahuje téměř o polovinu méně kalorií než med nebo cukr. Ve 100 g čekankového sirupu se nachází jen 161 kcal. Na sladivosti to přitom nepoznáte. V rozumném množství vaši linii nijak neohrozí.

4.    Mohou si ho dopřát i diabetici

Sirup je vhodný i pro cukrovkáře s diabetem 1. a 2. typu. Pokud se ve stravě zaměříte i na další potraviny s nízkým glykemickým indexem, možná snížíte hladinu glukózy v krvi přírodní cestou. Čekankový sirup zároveň působí jako účinná prevence diabetu 2. typu (tzv. „stařecké cukrovky“).

5.    Pomáhá dobrému trávení

Čekankový sirup podporuje růst hodných bakterií ve střevech. Naopak bojuje s nežádoucími „obyvateli“, původci zažívacích potíží. Stimuluje tak činnost střev a ulevuje od akutní i chronické zácpy.

TIP: Nepřekračujte doporučenou denní dávku, která je 10–20 g. Při nadměrné konzumaci může nadbytek inulinu vyvolat trávicí potíže.

6.    Neničí zuby

Dobrá zpráva nejen pro děti a jejich rodiče – konečně existuje sladidlo, které se chutí vyrovná cukru, ale neničí zubní sklovinu. Čekankový sirup je vůči zubům citlivý a dokonce snižuje riziko zubního kazu.

Tipy na použití čekankového sirupu

  • Do nápojů – horkých i studených
  • K oslazení kaše, jogurtu, müsli
  • Na palačinky a lívance
  • K přípravě domácí zmrzliny
  • Místo cukru do moučníků a dezertů
  • Do rajčatových (i jiných) omáček

Čekankový sirup je díky ukázkovému složení vhodným prostředkem ke slazení nápojů a pokrmů. Přesto i zde platí zlaté pravidlo „všeho moc škodí“. Doporučenou denní dávku 10–20 g proto nepřekračujte.