BezHladovění.cz

Med a hubnutí

Pozitivních léčivých vlastností medu se využívalo již v roce 1250 před naším letopočtem. Věda se o něj začala zajímat, ale až v posledních 50 letech. Dříve to bylo spíše součástí folklóru. V medu nalezneme bohaté množství cukru, vitaminů, minerálů a dalších látek. Je tvořen včelami za účelem přežití dlouhé zimy, jako excelentní zdroj energie.

Jak nakládat se sladkým

Med byl vždy vyhledáván pro své téměř magicky léčebné účinky, podporující celkový zdravotní stav. Ve složení medu dominuje cukr, konkrétně převažuje fruktóza a glukóza. Ze všech stran se můžeme doslechnout varovných zpráv o konzumaci cukru. To je dáno hlavně tím, že vyspělé země trpí ve velkém měřítku nadváhou či obezitou.

Ano, přílišná konzumace vede k ukládání nadbytečně přijaté energie do tělesných zásob!

Proto je důležité jíst obecně všechny potraviny s velkým obsahem cukru střídmě! Med je na jedné straně výborným lékem a na straně druhé velmi kalorickou potravinou. Mělo by se na něj tedy pohlížet jako na nahrazující ingredienci, nikoliv přídatnou. Namísto slazených nápojů či kupovaných sladkostí si prostě čaj osladíme medem, nebo si dáme medový moučník.

Nefunguje to tak, že pokud chcete shodit kila, přidáte si navíc k tomu, co jíte ještě „kalorickou bombu“, jakou med opravdu je!

Optimální porce medu

Pro terapeutické účely je nejvýhodnější med rozpustit ve vodě. V této podobě je dobře absorbován do krevního řečiště a následně transportován do tkání a buněk těla. Pozorováním byla stanovena optimální dávka pro dospělého zhruba 100 gramů za den. Přičemž by se měli po menších dávkách podávat hodinu a půl před jídlem nebo tři hodiny po jídle. „Medová dieta“ by neměla trvat déle jak dva měsíce, aby tělo nebylo přesyceno.

Pozitivní vlastnosti medu

U medu byly prokázány prebiotické účinky. Med stimuluje růst prospěšných bakterií v našem trávicím traktu. Dále zlepšuje kontrolu hladiny krevního cukru, pomáhá udržet si váhu, zlepšuje imunitu a podporuje činnost mozku.

V klinických studiích bylo zjištěno, že se při konzumaci medu méně zvedá hladina cukru v krvi, než při konzumaci jiných sladkých pokrmů. To vede k navození většího pocitu sytosti, které nám velí se v jídle krotit a tolik se nepřejídat. Návazně na to s nižšími porcemi jídla logicky nepřibíráme.

Jak je to s „medovou dietou“ a hubnutím

Nyní se o medu mluví nejen jako o chutném sladidle do teplých nápojů, ale jako o zlatém elixíru.

Pravdou je, že ať má kromě cukrů minimální obsah ostatních cenných látek, jeho účinky na zdraví opravdu prokázané jsou. Možná jde o placebo efekt, ale co na tom sejde, jestliže nám to pomáhá?!

Zaměříme-li se pouze na med versus hubnutí, nikoliv na jeho efekt při některých onemocněních, nedoporučovala bych ho!

Je to z 98% stále a jen cukr. Ty zbylá procenta co skýtají různé enzymy, vitaminy a minerální látky nám k hubnutí rozhodně příliš nepomohou.

Chuťově je bezkonkurenčně výborný, ale pokud se ho rozhodneme mít v jídelníčku i přes naší snahu shodit nějaké to kilo, musíme se ošidit v konzumaci jiným sladkostí. Například ovoce by nikdy rozhodně nemělo být nahrazeno medem. Je mnohem bohatší na antioxidanty a vitaminy a nemá takové množství cukrů. Ani v redukční dietě rozhodně nesmí chybět k dopolední nebo odpolední svačině.

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama