BezHladovění.cz

Posílení imunity v chřipkovém období

S pomalu blížícím se zimním obdobím hrozí oslabení organismu. Všichni známe chřipkové období, kdy vytahujeme kapesníky, trpíme bolestí hlavy, bolí nás v krku, máme rýmu a vysokou teplotu. Náš obranný systém nefunguje tak, jak by měl. Abychom se vyhnuli těmto nepříjemným příznakům, je důležité posílit naši imunitu.

Hlavní funkcí imunitního systému je obrana organismu proti cizorodým látkám. Jde například o viry, bakterie a jiné látky s nežádoucími účinky, které na nás negativně působí. Existuje několik zaručených rad, které nám pomůžou zvýšit obranyschopnost. Jaké to jsou?

Dopřejme si dostatek spánku

Na celkovou odolnost našeho organismu má velký vliv životní styl. Náš imunitní systém funguje správně, pokud se cítíme dobře. Proto je důležité věnovat našemu tělu odpočinek a dopřát mu dostatečnou relaxaci. Denně bychom měli spát šest, ideálně osm hodin. Dostatek spánku zajistí, že naše tělo bude mít sílu odolávat nemocím.

Nestresujme se

Krátkodobé a mírné prožívání stresu je pro náš organismus příznivé.  Jde o přirozenou reakci, která umožňuje tělu reagovat na ohrožení. Pokud se ale stresujeme více, než je nutné, vyčerpáváme organismus a naše imunita se snižuje. Proto bychom se měli věnovat našim koníčkům, chodit na procházky a bezstarostně vychutnávat to, co nás baví.

Imunitu posílíme správnou výživou

Správná výživa s dostatkem ovoce a zeleniny je základem pro posílení imunity.

Vitaminy – známé „céčko“

Přísun vitaminů se doporučuje zvýšit už od podzimu. Náš organismus si je většinou nedokáže vyrobit sám, proto je musíme získat potravou. V chřipkovém období je nejdůležitější konzumace vysokých dávek vitaminu C. Potřeba je mnohem vyšší u kuřáků. Jejich příjem by měl být minimálně o 40 % vyšší než u nekuřáků. Při nedostatečném příjmu může dojít ke zvýšené únavě, bolesti hlavy a k častějším infekcím. Ve kterých potravinách najdeme nejvíce vitaminu C?

  • zelená paprika (126 mg/100 g)
  • černý rybíz (97 mg/100 g)
  • kiwi
  • zelí
  • zelené natě
  • pomeranče (38 mg/100 g), citrony (24 mg/100 g) a další citrusy
  • nové brambory
  • šípky
  • jahody

Zdravé tuky – esenciální polynenasycené mastné kyseliny

Organismus není schopen je vytvořit sám, proto je nutný jejich přívod stravou.

  • omega-3 mastné kyseliny – vycházejí z kyseliny linolenové. Podílejí se na stavbě buněčné membrány – ta se stává elastičtější, tím se zlepšuje mikrocirkulace a přívod kyslíku do tkání. Nedostatečný přívod způsobuje nedostatečný růst u dětí, nervové i psychické poruchy, zvýšené srážení krve, zvýšení cholesterolu aj. Najdeme je ve všech druzích ryb, vlašských ořechách a v některých rostlinných olejích.
  • omega-6 mastné kyseliny – vycházejí z kyseliny linolové, podílejí se na zánětlivé reakci organismu. Jsou obsaženy v rostlinných olejích.

Probiotika – zdraví prospěšné bakterie ve střevě

Velmi důležitou složkou imunitního systému je trávicí trakt. Rozpozná se v něm velké množství nežádoucích látek v těle a imunitní buňky je likvidují. Obranyschopnost organismu je podporována bakteriemi, které přirozeně ve střevě sídlí – probiotika (pro = příznivý, bios = život). Jde o živé bakterie mléčného kvašení, jako jsou lactobacily nebo bifidobakterie – zlepšují mikroflóru ve střevech. Na některých výrobcích je probiotická kultura označena. Ve kterých výrobcích je najdeme?

  • zakysané mléčné výrobky  – jogurty, jogurtová a kefírová mléka
  • vysokodohřívané tvrdé sýry, např. ementál
  • kvašená zelenina – např. kysané zelí, rychlokvašené okurky, kysané houby

Přírodní antibiotika

Jejich konzumace je příznivá pro náš organismus. Mezi ně řadíme:

  • cibuli
  • česnek
  • křen  
  • zázvor 

Echinacea – Třapatka nachová

U nás dobře známý olej z Melaleuca alternifolia (australský čajovník) nazývaný tea-tree. Působí protizánětlivě, má protibakteriální, protiplísňové i protiparazitární vlastnosti a podporuje imunitu. Účinek Echinacey je pouze krátkodobý. Dlouhodobé studie žádný příznivý účinek neprokázaly.

Houba šii-take a hlíva ústřičná

Obsahují glukany, které jsou doporučovány k léčbě zánětů a k prevenci infekcí. Mají působit proti chřipce a posilovat imunitu. Podobné příznivé účinky má i ženšen.

Reference

  • Jak posílit imunitu před zimou – 7 tipů, dostupné z: http://www.zbynekmlcoch.cz/informace/texty/zdravi/jak-posilit-imunitu-pred-zimou-7-tipu
  • BRÁZDOVÁ, Z. Výživa člověka aneb čtení o lidech a o jídle, 105 s.
  • EUROPEAN FOOD SAFETY AUTHORITY, Scientific opinion on the substabtiation of health claims related to variol foods/food constituens and „immune function/immune system“, EFSA Journal, 2011, vol. 9 (4), 29 s.
  • KOHOUT, P., Možnosti ovlivnění imunitního systému nutraceutiky, Klinická farmakologie a farmacie, 2010, vol. 24 (1), s. 47 – 50.
  • NOUZA, K., NOUZA, M., Včasná podpora imunity před zimním obdobím – prevence a léčba přírodními prostředky a systémovou enzymoterapií, Practicus – příloha pro pacienty, vol. 7, 2011,
  • SOCHOROVÁ, K., BARTŮŇKOVÁ, J., Vitamin D a imunitní systém . teorie a vlastní zkušenosti, Interní medicína pro praxi, 2007, vol. 1, 28 – 30 s.

 

Jak se vám článek líbí?

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.