BezHladovění.cz

Hubnutí během perimenopauzy

S přibývajícím věkem si můžete všimnout, že udržení si své obvyklé váhy se stává stéle obtížnější. Největší váhový přírůstek pak nastává u žen v období perimenopauzy.

Perimenopauza je období, které menopauze předchází, a období jednoho roku po menopauze. 

Zvýšení hmotnosti  a změně celkového tvaru vašeho těla se v tomto období pravděpodobně nevyhnete. Můžete ale zmírnit průběh tím, že se zaměříte na zdravé stravovací návyky a aktivní životní styl. Musíte mít však na paměti, že přibrat 4–7 kilogramů je úplně normální a není to žádná tragédie. Přírůstek na váze je při přirozeném průběhu menopauzy rovnoměrně rozložen do několika let. Tuky se ukládají především v oblasti pasu a boků.

Mnoho žen je těmito změnami velmi nepříjemně zaskočeno a snaží se to rychle a radikálně změnit. Podstupují různé diety, které dříve alespoň krátkodobě fungovaly, ale nyní tomu tak není. Jakmile vstoupíte do období perimenopauzy udržování váhy se stává více a více obtížné, hubnutí téměř nemožné.

Je důležité vědět k jakým změnám v organismu dochází právě v období okolo menopauzy. Musíte nejdříve rozumět svému tělu, abyste věděli, jak mu pomoci.

Rozhodující vliv mají výkyvy hormonů

Estrogen – Etrogen je ženský pohlavní hormon, který vyvolává ovulaci. Během menopauzy začne hladina estrogenu rychle klesat, což má za následek právě zastavení ovulačního cyklu. Nicméně tento hormon hraje také velkou roli při zvyšování tělesné hmotnosti. Estrogen může být vytvářen také z tukových buněk. Tím pádem vaše tělo si převádí kalorie na tuk aby zvýšilo hladinu pohlavního hormonu.

Progesteron – Během menopauzy se hladina progesteronu také snižuje. Nižší hladina tohoto hormonu způsobuje několik příznaků menopauzy, jako například nárůst tělesné hmotnosti,  zadržování vody či nadýmání. Poslední dva příznaky obvykle vymizí během několika měsíců.

Androgen – Často jeden z prvních příznaků menopauzy je zvýšení androgenu v těle. Tento hormon je zodpovědný za to, že se vám přibývající kila ukládají právě v oblasti pasu a boků.

Testosteron – Testosteron pomáhá tělu vytvářet svalovou hmotu z vámi přijatých kalorií. Svalové buňky spalují mnohem více kalorií než ty tukové a zvyšují tak činnost metabolismu. Během přirozené menopauzy hladina testosteronu klesá. To má za následek ztrátu svalové hmoty a tedy snížení činnosti metabolismu. Vaše tělo tak pomaleji spaluje přijaté kalorie.

Existují i další faktory, které ovlivňují nárůst tělesné hmotnosti v období okolo menopauzy.

Inzulinová rezistence – Inzulinová rezistence znamená, že vaše tělo mylně promění každou přijatou kalorii v tuk. Většina žen se snaží konzumovat nízkotučné výrobky bohaté na sacharidy. Po nějakém čase mohou tyto potraviny způsobit, že se vaše tělo stane odolným vůči vyprodukovanému inzulínu. Výsledkem je, že zatímco vy přibíráte na váze, vaše buňky hladoví. To je příčinou zvýšení tělesné hmotnosti.

Stres – Stres také přispívá ke zvyšování hmotnosti. Ženy si často v tomto období procházejí velmi stresovými situacemi, jako například odchod dětí z domova nebo ztráta partnera. Stresové hormony mohou zabránit hubnutí a signalizují tělu, aby přešlo do „zásobovacího režimu“.

Hubnutí během perimenopauzy

Nejdříve se musíte vyrovnat s tím, že menopauza je přirozený proces a nějaké to kilo navíc k němu zkrátka patří. Mírné přibírání na váze vám může usnadnit průběh jiných příznaků, jako jsou návaly horka nebo úzkost. Zvýšení hmotnosti také pomáhá tělu bojovat proti vzniku osteoporózy.

Zaměřte se především na to, abyste byli zdraví a aktivní. Jezte vyváženou stravu. Konzumujte hodně ovoce a zeleniny. Rozhodně se nespoléhejte na diety, ty vám často více uškodí než pomohou. Hladovění pouze zpomalí váš metabolismus, což následně vede k nárůstu hmotnosti. Snažte se omezit příjem nikotinu, kofeinu a alkoholu. Zůstávejte aktivní a věnujte se aerobním aktivitám, které pomohou zvýšit činnost vašeho metabolismu a tedy spalování tuků.

Některé ženy se potýkají s nadměrným nárůstem hmotnosti během perimenopauzy. Může to být znamení, že něco není úplně v pořádku. V takovém případě je dobré vyhledat pomoc lékaře.

V tomto období je velmi vhodné se svěřit do rukou nutričních specialistů. Ti vám vše detailně vysvětlí. Odborníci na nutriční typologii jsou schopni vytvořit seznam pro vás vhodných a nevhodných potravin na základě mnoha faktorů (věk, krevní skupina, zdravotní stav, metabolický typ, genetické dispozice, atd.). Tito specialisté berou v potaz také veškerá zdravotní rizika. Poradí vám, jaké pohybové aktivity jsou pro vás nejvhodnější.

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama