BezHladovění.cz

Symptom menopauzy: Přibírání na váze

Čím jste starší, tím víc práce vám dá udržet postavu podle vašich představ? Nezoufejte, je to normální. K rychlému přibývání na váze dochází často při nebo po menopauze. Co s tím?

reklama
Popis

Udělejte první krok pro úspěšné přibírání ještě dnes

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a odhalení chyb, které vám brání zdravě přibrat
  • Doporučení, co dělat pro lepší zdravotní stav, kondici a více síly
  • Motivaci a návrh postupu pro úspěšné a trvalé přibrání

Co způsobuje přibývání na váze v menopauze?

Několik studií potvrdilo souvislost mezi menopauzou a přírůstkem váhy.

Hormonální změny v menopauze mohou zvyšovat riziko ukládání tuků. Podle Mayo Clinic hlavně v problémových partiích kolem břicha, boků a stehen. Ale není to tak jednoduché. Hormony samy o sobě za změny postavy nemohou.

Jde o souhru:

  • Genetických faktorů
  • Zvyšujícího se věku
  • Životního stylu

Menopauza – rozcestník

Základní informace

Příznaky menopauzy

Ukázkové jídelníčky

Kde hledat odbornou pomoc

Čím vyšší věk, tím víc tuku v těle?

Bohužel, je to tak. Tělu postupně ubývá svalová hmota a narůstá tuková zásoba. Úbytek svalové hmoty znamená i pomalejší metabolismus a těžší udržení stávající váhy. Pokud budete jíst pořád stejně a nezvýšíte pohybovou aktivitu, pravděpodobně budete pomalu přibírat.

TIP: Tukové polštářky kolem pasu způsobuje také zvýšená hladina kortizolu – stresového hormonu. Hoďte starosti za hlavu a užívejte si života. Podle studií pomáhá proti příznakům menopauzy a zvýšenému stresu pyknogenol, extrakt z borovice.

Geny: K někomu milosrdné, k někomu kruté

Jak se měnily postavy vaší maminky a babiček po přechodu? Podobný vývoj můžete očekávat i vy. S někým hormonální změny nic neudělají, s jiným zamávají. Roli hrají i další faktory – chronická onemocnění nebo stres.

Další faktory, které přispívají k přibírání na váze v menopauze

  • Nedostatek pohybu
  • Nedostatek spánku
  • Nevhodné stravování, které způsobuje až inzulínovou rezistenci
  • Stres
  • Některé léky – antidepresiva, hormonální preparáty aj.

Proč řešit nárůst váhy co nejdřív?

Nadváha může mít vážné důsledky pro vaše zdraví. Zvyšuje riziko:

  • Srdečně-cévních onemocnění
  • Diabetu 2. typu
  • Dýchacích potíží
  • Některých druhů rakoviny včetně rakoviny prsu, tlustého střeva nebo endometria

TIP: Jak jste na tom s váhou? Je v normě, nebo už jde o nadváhu? Vložte základní údaje do kalkulačky BMI (body mass indexu) a hned budete mít jasno.

Radikální dieta: To nejhorší, co můžete udělat

Omezení kalorického příjmu na minimum způsobuje ztrátu svalové hmoty a podle řady výzkumů také zpomaluje metabolismus. Dlouhodobě nedostatečný energetický příjem zvyšuje také riziko obávané osteoporózy.

FotoPopis

Zvládněte období menopauzy s grácií


Připravili jsme pro vás bezplatný emailový vzdělávací kurz, aby vás menopauza nepřekvapila.


  • Postupně probereme všechna důležitá témata, především příznaky menopauzy. Ukážeme si, jak je zmírnit, aby vám neotravovaly život. 

Přihlaste se a pošleme vám první email s přehledem témat. Z kurzu se můžete kdykoli odhlásit kliknutím na odkaz v každém emailu.

Většina žen prošla kurz celý. A část nám dokonce napsala a poděkovala. Věříme, že budete nadšená i vy 🙂

Magický recept proti přibírání neexistuje

Nezbývá nic jiného než myslet na 7 základních pravidel zdravého hubnutí:

1. Přidejte procházky a další aerobní aktivity s mírnou zátěží

Svižná chůze nebo jízda na kole či koloběžce vám pomůžou udržet dobrou váhu i náladu. Odborníci doporučují aspoň 150 minut (2,5 hodiny) týdně.

2. Aspoň 2krát týdně posilujte svaly

Čím víc svalů máte, tím efektivněji spalujete přijaté kalorie. Protože svalové hmoty s věkem ubývá, o to víc musíte posilovat. Ale nebojte – stačí posilovací cvičení s vlastní vahou nebo lehkou zátěží (gumou apod.)

3. Uberte denně cca 200 kcal z jídla

Nechce se vám navyšovat pohyb? Pak nezbývá než ubrat trochu z jídla. Metabolismus už nefunguje tak rychle jako ve 30 nebo 40.

4. Hlídejte zdroje živin

Vybírejte si co nejméně průmyslově zpracovaných potravin. Zelenina, ovoce a celozrnné výrobky dodají vlákninu potřebnou k dobrému trávení. Bílkoviny doplňujte hlavně z:

  • Luštěnin
  • Ořechů
  • Masa a ryb

Oříšky představují také skvělý zdroj zdravých tuků.

5. Omezte rychlé cukry

Lžička cukru v čaji, kávě, trošku přisladit dezert…a ejhle: 300 kcal denně přijmete jen v přidaných cukrech. Pozor na to. Vyhněte se:

  • Kupovaným limonádám a džusům
  • Slazené kávě a čaji
  • Energetickým nápojů

TIP: Podle jedné studie, které se zúčastnily ženy po menopauze po dobu 6 měsíců, jde účinně hubnout tuky pomocí tzv. nízkosacharidové diety. Ženy v průměru zhubly 7 % tuků.

Pozor také na:

  • Bílé pečivo
  • Koláče a sušenky

TIP: Omezení přidaných cukrů vám zajistí víc energie a stabilizuje hladinu hormonů.

6. Nezahrávejte si s alkoholem

Znamená zbytečné kalorie. Udržte se na 1 skleničce vína nebo piva za večer. Čím méně, tím lépe. Alkohol k ničemu nepotřebujete.

7. Obklopte se parťáky

Podpora přátel a blízkých udrží motivaci k hubnutí, i když nebude zrovna hej. A na procházky se taky lépe chodí s parťákem než sama. Když pomoc známých selže, obraťte se na zkušeného trenéra nebo výživového poradce.

Potraviny pro spalování tuků

Doktor Josh Axem radí navýšit příjem těchto potravin:

TIP: Spalování tuků podporují také avokádo a sezam. Podle jedné ze studií zdravého stravování po 50 dobře funguje středomořská dieta.

Neodvolávejte se na věk: Úspěšné hubnutí je makačka v každém věku

Může se zdát, že po 50 to máme těžší. To není tak docela pravda. Hubnutí v jakémkoli věku vyžaduje trpělivost a trvalé změny ve stravování a celkovém životním přístupu.

Ale za zdraví a skvělý pocit to stojí. Co říkáte?

Diskutujte s námi

Aktuální tipy a zkušenosti ostatních najdete v naší facebookové skupině Menopauza a hubnutí po padesátce. Přidejte se k nám!

reklama
Popis

Zmírněte příznaky menopauzy úpravou stravy. Začněte ještě dnes

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit pro spokojený život v menopauze
  • Doporučení, co dělat pro lepší zdravotní stav i kondici
  • Motivaci a návrh postupu pro úspěšné hubnutí a zmírnění příznaků menopauzy úpravou stravy
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Test na COVID, jednorázové rukavice, roušky a respirátory, jednorázové oděvy, obličejové štíty, dezinfekce na ruce, antibakteriální ubrousky, produkty za velkoobchodní ceny.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama