BezHladovění.cz

Symptom menopauzy: Návaly horka

Patří k běžným příznakům klimakteria. Některé ženy je mají chvíli, jiné roky. Nejčastěji se objevují mezi 45. a 55. rokem života. Nejsou výjimkou ani v širším věkovém rozmezí 30 až 60 let věku.

Jaké projevy očekávat?

Návaly horka představují často první signál blížící se menopauzy nebo perimenopauzy. Podle serveru Webmd.com postihují až 2/3 žen. Jde o náhlé polití horkem, které většinou odezní do 1 až 10 minut. Provází je většinou zrudnutí kůže – především v obličeji a na krku, zrychlený dech a tep a pocení. Někdy následuje studený pot a zimnice. Někdy jdou návaly „jen“ do hlavy a dál nepostupují.

K dalším průvodním jevům patří:

  1. Nepravidelný srdeční tep a bušení srdce
  2. Brnění prstů
  3. Zarudnutí v obličeji či na jiných částech těla
  4. Studená zimnice nebo pocit náhlého chladu
  5. Nevolnost
  6. Závratě
  7. Bolesti hlavy
  8. Poruchy spánku (v noci je nejnižší hladina estrogenu)

V těžkých případech se může poryv horka objevit až 4 až 5× za hodinu, celkově i 20 až 30× za den.

Kdy se objevují návaly horka? V noci, po jídle i bez zjevné příčiny

Mohou se objevit kdykoli během dne. Větší rizika bývají v noci nebo vypití povzbuzujících nápojů s kofeinem či snědení jídla ochuceného ostrým kořením. Noční návaly mohou být dokonce tak nepříjemné, že vás probudí a brání kvalitnímu spánku.

PŘEČTĚTE SI
Menopauza a hubnutí po padesátce

2 z 10 žen problém neznají, jiné trpí až 11 let

Zbylých 8 se dělí do několika skupin. Některé zažívají náhlé poryvy horka jen pár týdnů kolem menopauzy, ty méně šťastné s nimi bojují i 11 a více let. V průměru trápí ženy návaly a noční pocení celých 7 let.

Příčiny zatím 100% nevíme

Nejsou přesně známé, ale pravděpodobně souvisejí s cirkulací krve. Cévky pod kůží se krátkodobě rozšíří a zase stáhnou.

Objevují se, když nastane:

  • Přirozený úbytek hladiny estrogenu spojený s klimakteriem
  • Uměle vyvolaná menopauza chemoterapií nebo gynekologickou léčbou (odstranění vaječníků atd.)

Pokles hladiny estrogenů pravděpodobně ovlivňuje tu část mozku, která řídí tělesnou teplotu. Kontroluje ji tak, aby byla po celý den pokud možno stabilní. Pokles hladiny estrogenu však způsobí, že i malé změny vnější teploty způsobí nárůst tělesného tepla a návaly horka do hlavy.

Svou roli tu hrají také:

  • Citlivá pokožka – některé ženy mají velmi citlivé kožní buňky, náchylnější k náhlému rozšíření podkožních cévek.
  • Chemická nerovnováha v mozku – svou roli mohou sehrávat i kolísání hladin hormonu leptinu, zodpovědného mj. za tvorbu tukových buněk a pokles hladin krevních cukrů.

Další možné příčiny

  • Vypití kofeinového nápoje
  • Prudké ohnutí/změna polohy hlavy
  • Požití kořeněného jídla nebo jídla s vysokým obsahem glutamátu monosodného
  • Pocit stresu nebo úzkosti
  • Onkologická léčba (vyvolává návaly i u mužů)
  • Některé léky
  • Některé onemocnění (hyperaktivita štítné žlázy, cukrovka, některé druhy rakoviny)

TIP: Máte i další příznaky jako je celková nevolnost, únava, slabost, úbytek váhy nebo průjem? Poraďte se se svým praktickým lékařem.

Základní prevence proti horkosti

prevence proti horkosti

  • Vyhýbejte se kofeinu, alkoholu a ostrým jídlům
  • Jezte kvalitně a pravidelně
  • Vyvarujte se stresu
  • Dbejte na dostatek spánku a pohybu
  • Nenoste těsné oblečení a boty
  • Nechoďte do přetopených místností
  • Nekuřte
  • Noste více vrstev oblečení, které můžete v případě potřeby odkládat

TIP: Udržujte si zdravou váhu. Studie, které se zúčastnilo 338 obézních žen, potvrdila, že při normalizaci váhy se zmírnily i poryvy horkosti.

Jak utlumit návaly horka v menopauze

  1. Buďte co nejvíc v klidu. Na noční návaly pomůžou chladicí polštářky, přes den vypití studeného nápoje.
  2. Noste volné oblečení z přírodních materiálů, třeba bavlny.
  3. Naučte se hluboké dýchání do břicha – cca 6 až 8 nádechů za minutu. Cvičte ho 15 minut ráno a večer a kdykoli, když cítíte přicházející horkost.
  4. Cvičte denně. Ideální druhy pohybu jsou chůze, jóga, plavání nebo tanec.
  5. Jezte dostatek zeleniny a ovoce, dbejte také na příjem kvalitních bílkovin.

TIP: Podle jedné studie zahání poryvy horkosti středomořská strava bohatá na ovoce, zeleninu a celozrnné výrobky.

Přírodní léčba návalů horka v přechodu

Než vyrazíte k lékaři pro hormonální substituci, vyzkoušejte sóju. Obsahuje rostlinné estrogeny, které mohou působit podobně jako přirozené estrogeny a snížit tak návaly horka.

Lékaři doporučují získávat sóju z potravin, například:

  • Tofu
  • Edamame (nezralé sójové boby)
PŘEČTĚTE SI
Zdravý jídelníček v menopauze: Co si naložit na talíř?

Rostlinné estrogeny obsahují kromě sóji také:

Z doplňků bývá vstřebávání o něco nižší.

PŘEČTĚTE SI
Zdravý jídelníček v menopauze II: Vyhněte se zbytečným kilům

Tip vědců: ploštičník větevnatý (Cimicifuga racemosa)

Některé studie naznačují pozitivní účinky ploštičníku (v angličtině známého jako black cohosh). Doporučují jej užívat zhruba po dobu necelého půl roku. Už staří Indiáni mu přezdívali „kořen žen“. Ulevuje i při bolestivé menstruaci a vysokém krevním tlaku. Nesmí se používat při těhotenství a kojení.

TIP: Ploštičník najdete například v GS Merilin nebo v Menoxinu, doplňcích stravy pro ženy v menopauze. Oba dva jsou často diskutované v naší FB skupině.

POZOR: Nezapomeňte, že bylinky mohou mít podobné nežádoucí účinky jako léky. Proto se vždy raději informujte u svého lékaře.

Hormonální léčbě se nebraňte

Pokud ji váš lékař doporučí. Většinou stačí užívat po dobu kratší 5 let. Snižuje také ostatní příznaky menopauzy, jakou jsou:

Pokud léky přestanete užívat, mohou se nepříjemné příznaky zase vrátit zpět.

„Zhruba 25 až 30 % žen trpí tak silnými návaly a nočním pocením, že ovlivňují jejich kvalitu života,“ říká lékařka Valerie Omiciolilékařské fakulty Univerzity v Marylandu.

Hormonální terapie sice představuje nejúčinnější řešení návalů, ale zvyšuje riziko onemocnění srdce, krevních sraženin a rakoviny prsu. „Platí to hlavně při delším užívání a u starších žen, které jsou 10 a více let po menopauze,“ dodává Dr. Omicioli.

Nyní lékaři zkoušejí podávání neorálních forem estrogenů v podobě mastí, krémů nebo náplastí. Zatím se zdají být bezpečnější než tabletky.

Pokud pro vás hormonální léčba nepřichází v úvahu, v některých případech pomohou:

  • Lehká antidepresiva
  • Léky na krevní tlak
  • Léky proti epileptickým záchvatům
  • Vitamíny řady B a vitamín E
  • Ibuprofen

TIP: Žádné léky – ani volně prodejné – raději neužívejte bez konzultace s lékařem.

Alternativní cesta? Vyzkoušejte akupunkturu

Studie z roku 2011 ověřila snížení příznaků menopauzy bez vedlejších účinků léků a bylinek.

Návaly horka v menopauze – diskuze

Přidejte se k nám na Facebooku. Řešíme vše kolem přechodu a souvisejících problémů. Žádná otázka není špatná. Těšíme se na vás.

Symptom menopauzy: Návaly horka
3.8 (75%) 16 hlasů

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.