BezHladovění.cz

PMS: Přírodní tipy, jak porazit premenstruační syndrom

Nepříjemné potíže v období před menstruací se týkají většiny žen v reprodukčním věku. Premenstruační syndrom mohou zmírnit i bez farmakologické léčby některé přírodní prostředky.

Co je premenstruační syndrom

Přibližně v polovině menstruačního cyklu se u žen objevují nepříjemné tělesné a emoční stavy. Příznaky se postupem času stupňují, přičemž nejsilněji se premenstruační syndrom projevuje týden před menstruací. Potíže pak zcela ustávají s počátkem krvácení.

Důvod není zatím známý

Lékaři se domnívají, že příčinou premenstruačního syndromu je nerovnováha ženských hormonů estrogenu a progesteronu v průběhu cyklu.

Následkem této dysbalance bývá náladovost, touha po sladkém a zvýšená citlivost kůže. Za typickými příznaky PMS však mohou stát také nízké hodnoty serotoninu, případně kombinace obou tělesných pochodů.

Hlavní příznaky premenstruačního syndromu

  • Podrážděnost a pocit duševního napětí, změny nálad, hněv, plačtivost
  • Zapomnětlivost a únava
  • Nespavost nebo naopak zvýšená spavost
  • Zvýšený hlad či žízeň
  • Bolesti v podbřišku a prsech
  • Bolesti hlavy a kloubů
  • Potíže s trávením (nadýmání, zácpa nebo průjem)
  • Zadržování vody a otoky kotníků a kolem prstů
  • Svalové křeče
  • Akné

Podle American Family Physician se téměř 80 % žen potýká s jedním nebo více příznaky premenstruačního syndromu, které však podstatně neovlivňují jejich každodenní fungování

Projevy PMS zhoršují

  • Kouření
  • Nedostatek spánku
  • Stres
  • Přemíra alkoholu, cukru, soli nebo červeného masa
  • Deprese, bipolární porucha a jiné psychiatrické problémy
  • Prožité emoční nebo fyzické trauma

8 tipů, jak porazit PMS i bez léků

Pohyb

Především díky aerobnímu cvičení se budete cítit lépe v jakékoliv fázi cyklu. Pohyb je obzvlášť účinný několik dní před menstruací. Endorfiny vzniklé pohybem pomáhají v boji proti příznakům PMS včetně nadýmání. Cvičením posílíte pánevní dno, uvolníte břišní svaly a utlumíte tak možné křeče.

V období premenstruačního syndromu se věnujte aerobnímu pohybu 30 minut denně. I když může být někdy náročné se k pohybu přemluvit, odměnou za vaši snahu vám bude lepší nálada. A jaký sport upřednostnit? Na PMS nejlépe funguje rychlá chůze, plavání a cyklistika.

Studie z roku 2018 zjistila, že pravidelná pohybová aktivita zmírňuje u žen typické projevy PMS, jako je nevolnost, zácpa, průjem, otoky prsou, nadýmání a zvýšená chuť k jídlu.

Metoda Ludmily Mojžíšové

Zdravotní sestra Ludmila Mojžíšová proslula díky rehabilitačním cvikům, které při správném provádění působí proti blokacím páteře i žeber, prokrvují pánevní dno, upravují pravidelnost menstruace, odstraňují bolest při sexu, pomáhají při neplodnosti a mají pozitivní účinky na premenstruační syndrom.

Pokud se pro metodu Ludmily Mojžíšové rozhodnete, dbejte na několik základních pravidel. Cviky provádějte 2× denně v předem stanoveném čase, a to vždy nejdříve 2 hodiny po jídle. Nemáte-li s tímto cvičením žádné zkušenosti, navštivte raději odborníka, který vám metodu představí a naučí vás cviky provádět správně.

Jídelníček

Pokud chcete zmírnit průběh premenstruačního syndromu, omezte slaná jídla, která přispívají k zadržování vody. Vyhněte se také čokoládě, protože zvyšuje bolestivost. Potíže s PMS zhoršují také alkohol a kofein.

Do jídelníčku naopak zařaďte potraviny bohaté na vlákninu, celozrnné cereálie, ovoce, zeleninu, ořechy, semínka a med. K dalším vhodným potravinám patří třeba kapusta, brokolice, špenát a banán.

Úlevu poskytují také omega-3 nenasycené mastné kyseliny v mořských rybách, lněném a dýňovém semínku nebo vlašských oříškách. Dbejte také na dostatečný pitný režim, který zmírní nadýmání a bolesti břicha.

Bylinky

Každodenní popíjení kontryhelového čaje srovnává cyklus a zmírňuje PMS i bolestivou menstruaci. Podobný vliv na ženské hormony mají také řebříček, třezalka tečkovaná, ploštičník, drmek, mateří kašička a výtažek z jetele. Ženám v přechodu bude na zklidnění PMS vyhovovat šalvěj.

TIP: Při užívání třezalky pozor na možné kontraindikace například s antidepresivy.

Tip na domácí bylinný čaj proti menstruačním bolestem

Smíchejte 1 lžičku kontryhelu, 1 lžičku drmku obecného, 1 lžičku řebříčku a 1 lžičku třezalky. Zalijte 300 ml vroucí vody a nechte louhovat 10 minut. Poté přeceďte a popíjejte 2× denně po celý týden před menstruací.

Zázvor

V lidovém léčitelství se zázvor používá už od dob starověku. Pomáhá při poruchách trávení, tlumí nevolnost, má protizánětlivé účinky a působí i proti chřipce a nachlazení. Podle zahraniční studie má však zázvor pozitivní vliv i na příznaky premenstruačního syndromu.

Vitaminy a minerály

Příznaky PMS pomůže ukočírovat kyselina listová, vitamin B6, vitamin D, vápník a hořčík. Právě hořčík tlumí křeče a podporují dobrou náladu. Najdete ho hlavně v zelenině, oříškách a semínkách. Pokud víte, že nezvládnete denně svému tělu dodávat dostatek potřebných látek přirozenou stravou, vyberte si v lékárně vhodný doplněk stravy.

Zahraniční studie z roku 2017 poukázala na vliv vápníku na premenstruační syndrom.

U žen, které konzumovaly 500 mg vápníku denně po dobu 2 měsíců, se výrazně snížily depresivní stavy, úzkosti i zadržování vody spojované s PMS.

Práce s psychikou

Ženám, které mají příznaky PMS spojené s depresemi, může pomoci kognitivní behaviorální terapie. Pokud vás trápí před menstruací spíše úzkostné stavy, pomůže jóga a meditační cvičení. Emoční rovnováhu v období před menstruací obnovují relaxační techniky, tai-chi, protahování, pravidelné procházky a hluboké dýchání. Blahodárné účinky mají také teplé koupele ve vaně a pohodové schůzky s přáteli. 

Akupunktura

Jedna z nejstarších léčebných metod pomáhá snižovat příznaky PMS. Lehké zabodávání jehliček uvolňuje menstruační křeče a bolesti zad, a navíc odstraňuje další potíže spojené s PMS. Pozitivní účinky akupunktury na premenstruační syndrom potvrzuje i zahraniční výzkum.

Závěr: Bojujte zdravým jídlem a celkovou pohodou

Premenstruační syndrom může být velmi nepříjemný. Každý cyklus přitom probíhá jinak. Naštěstí díky cvičení, změnám v jídelníčku a zklidnění psychiky dokážete projevy PMS výrazně zmírnit i bez léků.

Zkusila jste všechny metody a žádná z nich nepomohla? Obraťte se na svého gynekologa, který vám nabídne další možnosti. Zajímavé zkušenosti najdete také v diskuzi ve skupině věnované menopauze.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend