BezHladovění.cz

Počítání kalorií

Systém počítání kalorií funguje na jednoduchém a v zásadě zcela logickém principu. Smyslem je přijímat méně kalorií, než kolik jich denně vydáme. Pak bude docházet k hubnutí.

Výpočet bazálního metabolismu

Abychom mohli spočítat, kolik kalorií máme přijímat, musíme nejdříve zjistit, kolik jich denně spálíme. Základním a výchozím bodem je takzvaný bazální metabolismus. Jedná se o denní potřebu kalorií zahrnující pouze základní životní funkce.

Bazální metabolismus počítá s ideálními podmínkami (žádné extrémní teploty, nemoc, stres, pohyb, nezahrnuje ani trávení apod.). Na výpočet bazálního metabolismu existuje několik vzorců. Nejznámější a nejpoužívanější vypadá následovně:

Ženy: BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech)

Muži: BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × věk v letech)

Výsledné číslo je množství kcal na den. Jde však o údaj velmi nepřesný. Jak již bylo naznačeno, metabolismus ovlivňují desítky dalších faktorů, mezi něž patří:

  • Momentální zdravotní stav
  • Fyzická kondice, sportování
  • Stres
  • Způsob stravování
  • Množství svalové hmoty
  • Atd.

K bazálnímu metabolismu je třeba přičíst denní aktivitu – BMR nicméně odpovídá v průměru 60 – 75 % denního výdeje kcal.

Existují však obecné statistiky, podle nichž dospělý jedinec vydá 2 500 – 4000 kcal denně.

Ženy se pohybují na spodní hranici (2000 kcal pasivní život, 3500 kcal namáhavá činnost), denní spotřeba rovněž klesá s věkem. Další možností, jak si udělat představu o své denní potřebě kalorií je podle vlastní hmotnosti.

  • Běžná spotřeba – příjem cca 34 – 35 kcal/kg/den
  • Hubnutí – příjem kcal by měl být cca 25 – 27 na kg za den
  • Aktivní sport, namáhavá práce – příjem by měl představovat 40 – 43 kcal/kg/den

Podle uvedených údajů si můžete udělat představu o svém denním výdeji energie a také o tom, kolik kalorií byste měli přijímat, abyste začali hubnout. Nyní je třeba pustit se do mravenčí práce, jíž je počítání kalorií, které sníte. Informace o kalorické hodnotě potravin se dozvíte buď na obalu konkrétní potraviny, nebo je lze dohledat na internetu v různých tabulkách.

Úskalí počítání kalorií

Počítání kalorií na den vypadá jako neprůstřelná metoda. Lidé však nejsou stroje, a proto logika v našem životě velmi často selhává a naráží na jiné zákonitosti.

Předně, začneme-li snižovat svůj denní příjem energie – začne se také zpomalovat náš metabolismus a náš denní výdej kalorií úměrně tomu klesá.

Tento problém lze do jisté míry vynahradit dostatkem pohybu. Ale! Pohyb vyžaduje samozřejmě energii – pokud si její příjem upíráme, sotva se zmůžeme k větším výkonům.

Další problém je ryze metodický.

Nelze totiž dostatečně zodpovědně a přesně určit, ani kolik kcal denně přijmeme, ani kolik jich vydáme.

Metabolismus je velmi flexibilní a proměnlivý, proto na něm veškeré vzorce a výpočty ztroskotávají a mohou být pouze orientační. Co se týče příjmu – podobně nepřesné jsou údaje o energetické hodnotě potravin (ovlivňuje je skladování, tepelné úpravy, místo původu apod.).

Je počítání kalorií bezvýznamné?

Rozhodně ne. Navzdory mnohým mouchám je důležité dodržovat určitou normu a svůj denní příjem kontrolovat. Není však třeba každé sousto převažovat a chodit po obchodě s kalkulačkou, neboť dokonalého výsledku nedosáhnete. Ještě důležitější je však nespoléhat se na tuto metodu. Ve stravování jsou mnohem důležitější faktory než holé kalorické hodnoty.

Počítání kalorií
5 (100%) 1 hlasů

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.