BezHladovění.cz

Počítání kalorií

Systém počítání kalorií funguje na jednoduchém a v zásadě zcela logickém principu. Smyslem je přijímat méně kalorií, než kolik jich denně vydáme. Pak bude docházet k hubnutí.

Výpočet bazálního metabolismu

Abychom mohli spočítat, kolik kalorií máme přijímat, musíme nejdříve zjistit, kolik jich denně spálíme. Základním a výchozím bodem je takzvaný bazální metabolismus. Jedná se o denní potřebu kalorií zahrnující pouze základní životní funkce.

Bazální metabolismus počítá s ideálními podmínkami (žádné extrémní teploty, nemoc, stres, pohyb, nezahrnuje ani trávení apod.). Na výpočet bazálního metabolismu existuje několik vzorců. Nejznámější a nejpoužívanější vypadá následovně:

Ženy: BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech)

Muži: BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × věk v letech)

Výsledné číslo je množství kcal na den. Jde však o údaj velmi nepřesný. Jak již bylo naznačeno, metabolismus ovlivňují desítky dalších faktorů, mezi něž patří:

  • Momentální zdravotní stav
  • Fyzická kondice, sportování
  • Stres
  • Způsob stravování
  • Množství svalové hmoty
  • Atd.

K bazálnímu metabolismu je třeba přičíst denní aktivitu – BMR nicméně odpovídá v průměru 60 – 75 % denního výdeje kcal.

Existují však obecné statistiky, podle nichž dospělý jedinec vydá 2 500 – 4000 kcal denně.

Ženy se pohybují na spodní hranici (2000 kcal pasivní život, 3500 kcal namáhavá činnost), denní spotřeba rovněž klesá s věkem. Další možností, jak si udělat představu o své denní potřebě kalorií je podle vlastní hmotnosti.

  • Běžná spotřeba – příjem cca 34 – 35 kcal/kg/den
  • Hubnutí – příjem kcal by měl být cca 25 – 27 na kg za den
  • Aktivní sport, namáhavá práce – příjem by měl představovat 40 – 43 kcal/kg/den

Podle uvedených údajů si můžete udělat představu o svém denním výdeji energie a také o tom, kolik kalorií byste měli přijímat, abyste začali hubnout. Nyní je třeba pustit se do mravenčí práce, jíž je počítání kalorií, které sníte. Informace o kalorické hodnotě potravin se dozvíte buď na obalu konkrétní potraviny, nebo je lze dohledat na internetu v různých tabulkách.

Úskalí počítání kalorií

Počítání kalorií na den vypadá jako neprůstřelná metoda. Lidé však nejsou stroje, a proto logika v našem životě velmi často selhává a naráží na jiné zákonitosti.

Předně, začneme-li snižovat svůj denní příjem energie – začne se také zpomalovat náš metabolismus a náš denní výdej kalorií úměrně tomu klesá.

Tento problém lze do jisté míry vynahradit dostatkem pohybu. Ale! Pohyb vyžaduje samozřejmě energii – pokud si její příjem upíráme, sotva se zmůžeme k větším výkonům.

Další problém je ryze metodický.

Nelze totiž dostatečně zodpovědně a přesně určit, ani kolik kcal denně přijmeme, ani kolik jich vydáme.

Metabolismus je velmi flexibilní a proměnlivý, proto na něm veškeré vzorce a výpočty ztroskotávají a mohou být pouze orientační. Co se týče příjmu – podobně nepřesné jsou údaje o energetické hodnotě potravin (ovlivňuje je skladování, tepelné úpravy, místo původu apod.).

Je počítání kalorií bezvýznamné?

Rozhodně ne. Navzdory mnohým mouchám je důležité dodržovat určitou normu a svůj denní příjem kontrolovat. Není však třeba každé sousto převažovat a chodit po obchodě s kalkulačkou, neboť dokonalého výsledku nedosáhnete. Ještě důležitější je však nespoléhat se na tuto metodu. Ve stravování jsou mnohem důležitější faktory než holé kalorické hodnoty.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama
reklama
reklama