BezHladovění.cz

Metabolické typy

Odkud se teorie metabolických typů vzala?

Původ této ideje sahá do starověku. Nejvýraznější stopy můžeme najít v tradiční čínské medicíně, ale určité spojitosti se objevují také v myšlenkách řecké či egyptské kultury. Své renesance však tato teorie dosáhla teprve nedávno. A v čem tedy spočívá?

Tradiční zásady racionálního stravování házejí víceméně všechny lidi do stejného pytle. Tím nechci tyto léty a praxí ověřené poznatky shazovat – výživa podle metabolických typů postupy zdravého stravování ostatně nepopírá, pouze doplňuje a poněkud zjemňuje jejich rysy.

Je založena na tom, že ne všem lidem svědčí totožné složení stravy. S podobnou tezí už přišla mnohem starší dieta podle krevních skupin, jejíž logika je však nanejvýš pochybná a ani výsledky nejsou právě výmluvné.

Stravování podle metabolických typů rozděluje „strávníky“ podle toho, jaké živiny by měly v jejich stravě převládat pro dosažení a udržení optimální váhy a také pro lepší zdraví a vitalitu.

V minulosti bylo stravování různých kultur navzájem mnohem odlišnější. Severské národy konzumovaly více tuků a bílkovin, jejich strava sestávala převážně z živočišných prvků, masa a mléčných výrobků. Důvodem bylo podnebí. Severské prostředí nemá tak bohatou faunu a také neposkytuje tolik příznivé podmínky pro pěstování plodin. Snad také není třeba dodávat, že život v takto extrémních podmínkách vyžaduje oproti mírnému klimatu vydatnější a těžší stravu bohatou právě na tuky a bílkoviny.

Naopak národy například jižní Evropy či středního východu mnohem více tíhly k zemědělství a konzumaci zejména obilovin. Podobný rozdíl panoval mezi kočovnými a usedlými kulturami.

Významem tohoto cvičení z dějepisu nespočívá v tom, přesvědčit vás, abyste začali opakovat návyky svých dávných předků (to jistě není logické ani žádoucí, naše mozky, těla i žaludky už jsou rozhodně zvyklé na zcela odlišný komfort), přesto poslední výzkumy ukazují, že metabolismus dnešních lidí může být také vyhraněn a nakloněn určitému typu stravování. A jaké typy to jsou?

Proteinový neboli bílkovinový typ

Organismus těchto lidí velmi dobře reaguje na stravu s vyšším obsahem tuků a bílkovin. Diety založené na principu metabolických typů uvádějí optimální rozložení živin 70 % bílkovin a tuků a 30 % sacharidů.

Lidé s tímto typem metabolismu by měli konzumovat maso, mléčné výrobky, vejce, ryby, ořechy, zeleninu. Vhodné jsou také luštěniny, brambory, kysané zelí, květák, mrkev. Z ovoce pak spíše to „naše“ než jižní, tedy hrušky, jablka apod.

Proteinový typ umí velmi snadno a rychle přeměnit tuky a proteiny na energii a do této kategorie častěji spadají muži než ženy. Tento typ si také příliš nepotrpí na sladké.

Sacharidový typ

Osoba sacharidového typu bude ponejvíce tíhnout k obilovinám, pečivu, těstovinám, rýži, spíše tropickému ovoci apod.

Těžká a tučná jídla špatně snáší a neholduje nijak zvlášť masu. Snadněji se zasytí. Obvyklá je vyšší obliba sladkého a kofeinu. Z mas by měl tento typ vyhledávat libová, jako je drůbeží, telecí anebo samozřejmě ryby.

Optimální poměr živin udávaný pro tuto skupinu je 70 % sacharidů 20 % proteinů a 10 % tuků (jindy 75-15-10).

Smíšený typ

Tato varianta je v současné populaci nejobvyklejší a dříve uvedené typy jsou spíše hraniční možnosti. Smíšený typ může konzumovat stravu obou skupin a optimální poměr živin odpovídá tradičním poměrům racionálního stravování – tedy cca 50 % sacharidů, 30 % tuků a 20 % bílkovin, pokud člověk netrpí nadváhou.

Jaké má rozdělení na metabolické typy pozitiva?

Tento systém je geniální v tom, že člověk může docílit optimální váhy, udržet si ji – a přitom se stravovat podle svých přirozených preferencí. Tato „dieta“ je na rozdíl od většiny ostatních pro člověka radostí, a nikoli utrpením. Výživa podle nastavení vlastního organismu umožňuje efektivnější práci s energií. Lidé se cítí lépe, zdravěji, vitálněji a správné stravování má výrazně pozitivní vliv na psychiku. Může být velmi účinnou zbraní proti úzkosti, nervozitě, podrážděnosti, únavě či dokonce depresi.

Jak se vám článek líbí?

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.