BezHladovění.cz

Extrémní výkyvy váhy – co děláme špatně?

Trápí vás již delší dobu výkyvy váhy a nevíte, co by za tím mohlo stát?

Příčiny kolísání čísla na váze mohou být různé, pro hodně z nás však většinou neopodstatněné. Pokud máte s nestálou hmotností problém delší dobu, bylo by dobré přijít důvodu na kloub.

Někteří lidé se obávají zbytečně, zejména ti, jejichž výkyvy váhy se pohybují v řádu dvou až tří kilogramů. Takový hmotnostní výkyv je naprosto normální, zejména pokud se nevážíme vždy ve stejnou denní dobu či na stejném místě.

Roli hraje i celková hydratace, přičemž lidé, kteří nedostatečně dodržují pitný režim, mohou paradoxně zadržovat více vody, která se samozřejmě projeví i na naší hmotnosti.

Pokud se však vždy vážíte ve stejném stavu – například na lačno, svlečeni hned po probuzení a vaše váha přesto stále rapidně klesá, nebo stoupá, mohl by být zádrhel i jinde.

Nejprve zajděte za odborníkem

V prvním okamžiku byste se měli ujistit, že je vše v pořádku po zdravotní stránce.

Proto pokud na sobě již nějakou dobu pozorujete nepřiměřené váhové výkyvy, zajděte nejprve k lékaři, který vyloučí možnost přítomnosti nějakého vážnějšího onemocnění (například poruchy funkce štítné žlázy), které by mohlo rapidní úbytky či nárůsty na váze vyvolávat.

Za extrémními výkyvy váhy se může skrývat také psychické zatížení a stres, které se mnoho lidí snaží kompenzovat právě nadbytečným jídlem, nebo naopak jeho absencí.

Zejména u žen hrají roli i aktuální hladina hormonů, která může k hmotnostním změnám rovněž přispívat.

Přespříliš rychlý úbytek váhy? Nesprávná dieta!

Snažíte se o redukci hmotnosti, naordinovali jste si dietní plán a během několika prvních dnů vám váha rapidně klesla? I když to pro vás může být v současné chvíli pozitivem, o zdravé hubnutí se rozhodně nejedná.

Při přísných redukčních režimech tělo nedostává dostatek všech potřebných živin, hladoví a sami se tak vystavujete riziku podvýživy.

Rychlý váhový úbytek se sice z počátku dostaví, ale v určitém okamžiku se zastaví a vy budete při znovuzavedení normálního jídelního režimu čelit rychlému přibírání, které můžeme znát také pod názvem jojo-efekt.

Sportem ku zdraví i štíhlé linii

Jestliže při redukci hmotnosti nezařadíte pravidelnou pohybovou aktivitu, bude se vám odbourávat také svalová hmota. Ta je ve skutečnosti daleko těžší než tuk, proto se ručička na váze může posunout blíže ke spodní hranici.

Zdravé hubnutí by mělo být především pozvolné, žádné „rychlé a účinné“ nárazovité diety proto není dobré zkoušet. Mohli byste si také zadělat na vážné zpomalení bazálního metabolismu, což by v budoucnu vedlo k nechtěnému nabírání kil i z toho, z čeho se normálně nepřibírá.

Nabírání svalů se tedy rozhodně nebojte, jelikož váha již delší dobu není stěžejním ukazatelem toho, jestli jste ve formě.

BMI (body mass index = index tělesné hmotnosti) je velmi nepřesný, jelikož nezohledňuje velmi důležitý parametr – poměr jednotlivých složek těla.

Může se tedy stát, že člověk na pohled štíhlý, bude mít v těle daleko větší množství nezdravého tuku, než člověk vzhledově objemnější.

Stěžejním bodem úspěchu je nesnažit se držet dietu, ale celkově změnit svůj životní styl. Jíst vyváženě a pestře, dostatečně se pohybovat. Jen správná životospráva je totiž klíčem k dlouhodobému úspěchu.

Buďte v kondici

Naopak, začali jste cvičit a místo plánovaného úbytku hmotnosti vám váha ukazuje o několik čísel více? Nepropadejte panice a více než na číslo na váze spoléhejte především na svůj pocit.

Daleko stěžejnějším parametrem by pro vás měli být ubrané centimetry, nežli kilogramy. Svalová hmota totiž váží daleko více než tuk, proto se na váze může ukázat o něco větší číslo přesto, že se stravujete střídmě a pravidelně sportujete.

Díky svalům sice nezhubnete příliš na hmotnosti, ale za to budete mít krásně vyrýsované křivky, ve kterých se budete cítit skvěle, a které ocení i lidé kolem vás.

Máte obavy o své přátele?

Za extrémní výkyvy váhy často mohou i dnes velmi rozšířené poruchy příjmu potravy. Pokud ve svém okolí pozorujete na někom rychlé a nezdravě vypadající změny na váze, pokuste se dotyčnému pomoci.

Rapidní úbytky hmotnosti mohou směřovat k mentální anorexii nebo bulimii, naopak nepřiměřené váhové přírůstky mohou směřovat k záchvatovitému přejídaní.

Ačkoli se může zdát, že tyto poruchy nejsou vlastně nic hrozného, opak je pravdou. Jedná se o vážná psychiatrická onemocnění, která, když se nezachytí v čas, mohou končit i fatálně – v nejhorším případě smrtí.

Malá rada nakonec – buďte obezřetní nejenom k sobě, ale i k lidem okolo vás.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend