BezHladovění.cz

Trojpoměr živin ve výživě

Konečně nastává doba, kdy mnohem více lidí začíná přemýšlet nejenom o tom, co každodenně dělá, ale také o tom, čím si do života dodat sílu a energii.

Ano správně, řeč bude samozřejmě o jídle.

Přesněji o energetické rovnováze, která je nezbytná pro správné fungování našeho organismu, a to nejenom po stránce fyziologické.

Spousta z nás již zná nejzákladnější pravidla týkající se zdravého životního stylu, ale jen zlomek z nás je doopravdy dodržuje.

To, že bychom měli zdravě jíst a každodenně se věnovat nějakému pohybu je sice každému jasné, ale kdo z nás doopravdy ví, jaká strava je pro naše tělo zdravá a co ve skutečnosti znamená dostatečný pohyb?

Především bychom si měli uvědomit, že co člověk, to rozdíl a stejně tak jako máme každý odlišný vzhled, máme i odlišné potřeby co se přijaté energie týče.

V ideálním případě bychom měli přijímat tolik živin, aby se náš organismus nacházel v energetické rovnováze.

Co si pod energetickou rovnováhou máme představit? Jednoduše řečeno to znamená, abychom v potravě přijímali stejně energie, jako vydáváme.

Nastolit v našem těle energetickou rovnováhu je však mnohem složitější, než se na první pohled může zdát.

Přemýšlejte nad tím co, ne pouze kolik

Zaprvé bychom si měli uvědomit, že nezáleží pouze na kvantitě, ale především na kvalitě.

Mnoho lidí ve snaze zhubnout přepočítávají přijaté kalorie během dne, ale daleko méně se pak soustředí na zdroje, ze kterých energii přijímají.

Zde je kámen úrazu, protože si tak zdánlivě mohou myslet, že dostávají do těla dostatek plnohodnotné energie, zatímco organismus strádá a hladoví. Díky tomu tak i lidé s nadváhou mohou být podvyživení a naopak.

Často se však také stává, že lidé v domnění, že se stravují velmi zdravě, opomínají důležité živiny, bez kterých jejich organismus správně fungovat nikdy nebude.

Ve stravování bychom se měli zaměřit nejenom na střídmost, ale hlavně na pestrost a vyváženost našeho jídelníčku.

Důkazem tohoto jsou i nesmyslné jednostranné diety typu ovocná, zeleninová či mléčná, při kterých naše tělo ochuzujeme a podstatné látky a zaděláváme si tak na zdravotní problémy či pozdější „jojo efekt“.

Jak tedy nastolit ve stravování rovnováhu a vyhnout se negativním důsledkům nevhodného jídelníčku?

Dodržujte správný poměr živin

To, na co si spousta lidí nedává pozor a čemu bychom měli v našem životě věnovat více pozornosti, je trojpoměr živin.

Strava se obecně skládá z makroživin, kam patří bílkoviny (proteiny), tuky (lipidy) a sacharidy (cukry), ale také z mikroživin, kam můžeme zařadit vitamíny, minerály a stopové prvky, které potřebujeme jako pomocníky při uskutečňování řady fyziologických pochodů v našem těle.

Při nepoměru živin ve stravě můžeme dohnat náš organismus k nežádoucímu katabolismu, nebo naopak nečekanému nárůstu váhy.

Typickým příkladem jsou jednostranně zaměřené jarní detoxikační diety, kdy se neznalé ženy (nejčastěji) dopouští právě výše zmiňovaných chyb. Rozhodnou se po nějakou dobu jíst například pouze jablka, rychle ztratí na váze, ale později se potýkají s problémem rychlého znovuzískání ztracených kil.

Co je horší, tato kila se jim vrátí rovnou dvojnásobně. Tělo má totiž při jablečné dietě nedostatek ostatních živin (bílkovin a tuků), dochází ke ztrátě svalové hmoty, přičemž si tělo ukládá nadbytek cukrů, které se následně promění v nevzhledné tukové polštáře.

I při redukčních režimech bychom si tak měli dát pozor na trojpoměr živin, který je alfou i omegou zdravého životního stylu.

Do extrémních diet se nepouštějte

Trojpoměr živin by se měl odvíjet od našich individuálních potřeb, zohlednit bychom měli všechny přidružené faktory, které se v životě daného jedince vyskytují.

Všeobecně se za ideální poměr považuje 12-15% bílkovin, 55-60% sacharidů a 25-30% tuků. Toto však není pravidlem, jelikož nároky organismu každého z nás jsou odlišné a mění se i během života.

Například ti, kteří se snaží zhubnout nebo nabrat svalovou hmotu by měli trojpoměr živin upravit ve prospěch bílkovin, v opačném případě je žádoucí zvýšit příjem sacharidů či tuků.

Stejně tak u vrcholových sportovců či u lidí s vyšší fyzickou námahou během dne je vyšší potřeba cukrů než u lidí s energeticky nenáročným sedavým zaměstnáním.

Pokud rapidně omezíme ve stravě tuky, pravděpodobně zhubneme, ale měli bychom si uvědomit, že nejsou tuky jako tuky a že některé jsou pro náš život nezbytné.

Jedná se především o tuky skládající se z nenasycených mastných kyselin, vhodné je hlídat si především poměr omega-3 a omega-6 nenasycených mastných kyselin.

Při výběru bílkovin bychom se měli zaměřit na ty plnohodnotné (hlavně živočišné), které obsahují dostatek esenciálních aminokyselin, které si naše tělo nedokáže samo syntetizovat.

Sacharidy upřednostňujme složené (energie z nich se uvolňuje postupně), dopřát si je můžeme třeba ve formě celozrnných obilovin, brambor či luštěnin.

Chcete-li si dát něco, co vám dodá energii rychleji, sáhnout můžete po sladším ovoci jako je banán.

Pokud chcete zjistit, jaký trojpoměr živin je ideální právě pro vás, je dobré navštívit odborníka přes výživu, který zohlední nejenom vás životní styl, ale vaše fyziologické potřeby a předpoklady.

Pomůže vám tak sestavit jídelníček na míru, díky kterému budete i v redukčním režimu přijímat dostatek všech živin potřebných pro váš spokojený a vyvážený život.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend