BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček proti nadbytku sodíku

Sodík je minerální látka pro organismus potřebná a potenciálně nebezpečná zároveň. Zatímco v minulém díle jsme se věnovali zdravotním rizikům, které vyvolává jeho nízká hladina v těle, dnes zaměříme pozornost na negativa spojená s jeho nadbytkem.

reklama

Nadbytek sodíku v organismu

Nejvýznamnějším zdrojem sodíku je kuchyňská sůl neboli chlorid sodný. Pro ty, kteří solí nešetří, je sodík z mnoha důvodů doslova nebezpečným minerálem.

Při nadbytku sodíku v těle dochází k hypertenzi – postupnému navyšování krevního tlaku. Vysoký krevní tlak vede k řadě dalších onemocnění. Život se solničkou je navíc spojován i s gastritidou a žaludečními vředy. Dlouhodobé zatěžování organismu tímto minerálem dále poškozuje ledviny, játra, způsobuje anémii a dává za vznik otokům a nejrůznějším ekzémům.

Jak se vyhnout jeho nadměrné konzumaci?

  • Solte s mírou.
  • Jídlo dosolujte v závěru jeho tepelné úpravy.
  • Vyhněte se konzumaci tradičně přesolovaných potravin (chipsy, solené ořechy, uzeniny, sýry).
  • Omezte konzumaci mražených hotových jídel.
  • Dejte sbohem cereáliím, sladkostem, sterilované zelenině, instantním polévkám, kořenícím směsím s obsahem soli, marinádám a dochucovadlům.

Pochutnejte si na týdenním jídelníčku bez obsahu výše uvedených potravin. Volte jídla s přirozeným výskytem sodíku v rozumném množství.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Restart jídelníček

Kuchařka s jídelníčkem na 21 dní, co nastartuje vaše hubnutí

Žádný stres z vymýšlení jídla na druhý den. Vaříte zdravě, jednoduše a přitom hubnete. Naservírovali jsme vám jednoduchý plán na 21 dní, se kterým nastartujete hubnutí, a nebude chtít přestat.

bez počítání kalorií - jídla hotová do 30 minut - neřešíte, co zítra jíst -  83 snadných receptů z dostupných surovin - nakupujete jen 1x týdně

Pondělí

Snídaně: Ovesná kaše s jablkem, skořicí a vlašskými ořechy

Svačina: Čerstvá mrkvová šťáva

Oběd: Pečené kuřecí paličky na bylinkách s vařeným bramborem

Svačina: Bílý jogurt s dýňovými semínky

Večeře: Salát s quinoou a grilovanou zeleninou

Úterý

Snídaně: Celozrnná vafle naslano s vejcem, čerstvá zelenina

Svačina: Polotučný tvaroh s banánem a lžičkou ořechového másla

Oběd: Pečená treska v alobalu s dušenou zeleninou a celozrnným kuskusem

Svačina: Grapefruit

Večeře: Cizrnový hummus s okurkou a řapíkatým celerem

Středa

Snídaně: Vařená pohanka s hruškou a ořechovým máslem

Svačina: Sójový jogurt s domácím chia džemem

Oběd: Celozrnné těstoviny s krůtím masem, špenátem a sušenými rajčaty

Svačina: Salát Coleslaw s kouskem žitného pečiva

Večeře: Bezmasé špízy se zeleninou

Čtvrtek

Snídaně: Banánové smoothie s domácí ořechovou granolou

Svačina: Celozrnný wrap s tuňákem, rajčaty a římským salátem

Oběd: Hráškový bulgur s bazalkovým pestem

Svačina: Bílý jogurt, pomeranč

Večeře: Čočkový dhal s plackou čapátí

Pátek

Snídaně: Celozrnný žitný chléb s avokádem a ztraceným vejcem

Svačina: Jablko s ořechovým máslem

Oběd: Hovězí zadní dušené s kořenovou zeleninou, vařené jáhly

Svačina: Salát Caprese

Večeře: Jarní závitky s krevetami

Sobota

Snídaně: Pohankové lívance s cottage sýrem a lesními plody

Svačina: Banán, hrst kakaových bobů

Oběd: Luštěninový burger s pečenými batáty

Svačina: Čerstvá šťáva z mrkve, červené řepy, řapíkatého i bulvového celeru

Večeře: Tatarák z lososa, kousek celozrnného pečiva

Neděle

Snídaně: Vaječná frittata s rajčaty a sýrem feta

Svačina: Tapiokový pudink s meruňkami

Oběd: Tofu čína s celozrnnou hnědou rýží

Svačina: Zahradnický salát s bílým jogurtem

Večeře: Kuřecí steak s dušenou brokolicí a fazolovými lusky

Přejeme dobrou chuť bez přebytku sodíku 🙂

Mimochodem, víte, že rovnováhu sodíku významně ovlivňuje i hladina draslíku v krvi?

reklama
Andrea Hrečková

Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz
Naše potraviny obsahují výrazně méně cukru. Protože jejich skutečná síla spočívá v přírodní chuti. Víme, že i funkční potraviny mohou chutnat skvěle a lahodně. Při dodržení nejvyšších standardů kvality jsme dosáhli čistou chuť každé jedné Powerlogy potraviny. Doprava zdarma na všechny nákupy.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama