BezHladovění.cz

Bolí vás klouby? Možná za to může nadváha

Problémy s klouby mohou nastat u každého z nás, a to zejména se zvyšujícím se věkem. V pokročilejším věků také stoupá riziko artrózy a dalších onemocnění. Přečtěte si naše tipy, jak svému pohybovému aparátu ulevit!

Nejčastější příčiny bolesti kloubů

Na vzniku bolesti kloubů se kromě artrózy mohou podílet i další faktory:

Přetěžování kloubů a nadváha

Velkou souvislost s bolestí kloubů má nadváha, která všeobecně přispívá k jejich přetěžování. Nejprve pacienti pociťují problémy při sportu a náročných fyzických výkonech, později se bolest objevuje i při běžných denních činnostech – jakou je například chůze ze schodů.

Vždy než se rozhodneme léčit příčinu bolesti, měli bychom navštívit lékaře a nechat se řádně vyšetřit. Za bolestí kloubů může stát kromě artrózy například dna, která mnohdy souvisí nejenom s nadváhou, ale hlavně se špatnou životosprávou. A to lze změnit.

chůze ze schodů

Co je to dna a jak ji předejít?

Dna, nebo-li nemoc králů, je onemocnění, typické zánětlivými změnami právě v oblastech kloubů. Jedná se o metabolickou poruchu, která je ve většině případů způsobena nadměrnou konzumací purinů, nacházejících se ve vysoké míře například v mase.

Při zvýšené konzumaci těchto látek se v našem těle začne tvořit nadměrné množství kyseliny močové, která následně krystalizuje v kloubech. Nejčastěji jsou postiženy menší klouby končetin, například palce u nohy. Zánět v okolí kloubu se pak projevuje typickou bolestí, kterou nazýváme dnavý záchvat.

Proč se dna nazývá jinak nemoc králů?

Toto onemocnění nazýváme onemocněním králů z toho důvodu, že se nejčastěji v minulosti vyskytovalo u vyšších vrstev a panovníků, kteří měli všeho dostatek a ve vysoké míře konzumovali maso, alkohol a jiné rizikové potraviny.

Právě takový způsob stravování, spolu s nedostatkem pohybu a nadváhou jsou nejčastějšími rizikovými faktory vzniku dny. Léčba probíhá přísnou dietou a v mnoha případech je také doporučena redukce hmotnosti.

Začněte hned a nečekejte, až vás problémy doženou

Ať už vás klouby bolí z jakéhokoliv důvodu, správnou životosprávou jim můžete značně ulevit. Jak artróza, tak artritida a dna se pojí s naším životním stylem. Pokud proto začínáte byť jen nepatrně pociťovat bolesti kloubů, zamyslete se, zda to nemá co dělat s vaším jídelníčkem nebo denním režimem.

Snížením hmotnosti můžete kloubům rapidně ulevit a vhodným jídelníčkem s nízkým obsahem purinů se vyhnete zmiňované dně. Nezapomínejte, že vždy je ten pravý čas na to, začít se sebou něco dělat.

správná životospráva

Náš tip! Výživový poradce vám sestaví jídelníček na míru vašim potížím. Poradí vám i s tréninkovým plánem. Naši specialisté mají pobočky po celém území ČR.

Ulevte kloubům zdravým životním stylem

Pokud už vás klouby bolí nebo je vám diagnostikované nějaké kloubní onemocnění, podpořte vždy medikamentózní léčbu i vhodným životním stylem.

Uvidíte, že díky vyváženému jídelníčku a dostatku pohybové aktivity se vám uleví mnohem rychleji, a vy si tak budete moci užívat života plnými doušky.

  1. Doslova blahodárné účinky na přetěžovaný pohybový aparát má plavání. Najděte si na něj čas alespoň 2 hodinky týdně.
  2. Hodně choďte, a to nejlépe ve speciální běžecké obuvi s odpruženou podrážkou. Snažte se co nejvíce přiblížit doporučovaným 10ti kilometrům denně.
  3. Z aerobních aktivit doporučujeme lehkou jízdu na kole, naopak nevhodné jsou sporty, při nichž vznikají otřesy – běh na tvrdém povrchu, tenis aj.
  4. Ztracenou harmonii vám pomůže najít také jóga, která navíc rozproudí i zažívání a lymfatický systém.
  5. Na prokrvení tkání je skvělá také vířivka nebo masáže.
jóga

Nastavení zdravého jídelníčku doporučujeme v tomto případě nechat raději na specialistovi. Ten vám poradí například potraviny s přírodním kolagenem na klouby a další tipy.

Nepodceňujte jakoukoliv bolest, a pokud přijde, začněte ji co nejdříve řešit. Nečekejte však na něco, co se vůbec stát nemusí a začněte se zdravým životním stylem už dnes.

Budete se cítit dobře jak po fyzické, tak po psychické stránce, a vyvarujete se i mnohých zdravotních neduhů, které se pojí s nezdravou životosprávou.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.