BezHladovění.cz

10 potravin, které by neměly chybět ve vašem jídelníčku při zvýšeném cholesterolu

Divoký aljašský losos

Divoký aljašský losos je jedním z nejlepších zdrojů omega-3 mastných kyselin, které mají na lidský organismus mnoho pozitivních účinků. Pomáhají zvyšovat imunitu, působí protizánětlivě, snižují hladinu LDL cholesterolu a krevní tlak. Zlepšují krevní oběh a funkce mozku. Snižují riziko infarktu a mozkové mrtvice.

Borůvky

Borůvky mají velice nízký glykemický index. To znamená, že výrazně nezvedají hladinu cukru v krvi. Borůvky zvyšují hladinu HDL cholesterolu a snižují množství triglyceridů v krvi. Zároveň pomáhají chránit LDL cholesterol proti jeho oxidaci a následnému poškozování cév. Pokud máte problémy s krevním tlakem,  konzumace borůvek vám může prospět i v tomto ohledu. Látky obsažené v borůvkách zlepšují krevní oběh a vrací krevní tlak do přirozených hodnot.

Brusinky

Brusinky, stejně jako borůvky a jahody, obsahují látky, které působí v lidském organismu protizánětlivě. Díky velkému množství antioxidantů zabraňují onemocněním vzniklým chronickým stresem. Další látky v brusinkách obsažené raspberry ketone a rheosmin zlepšují metabolismus tuků. V těle tak vzniká méně zánětů.

Jahody

Jahody jsou nejlepším přírodním zdrojem vitaminu C. V rámci kategorie ovoce mají v sobě nejvíce manganu, jednoho z nejdůležitějších antioxidantů. Látky v jahodách chrání naše tělo proti oxidaci tuků, snižují LDL cholesterol a pomáhají regulovat krevní tlak.

Zelenina

Podle Harvardských studií vede vyšší konzumace zeleniny ke snížení rizika srdečního infarktu a mozkové mrtvice až o 30%. Podle výzkumníků je nejlepší volbou zelená listová zelenina, jako jsou špenát a mangold. Dále pak nesmí ve vašem jídelníčku chybět brokolice, růžičková kapusta, zelí, květák nebo rajčata.

Ořechy

Nesčetné studie potvrzují, že u lidí, kteří pravidelně konzumují ořechy, klesá pravděpodobnost srdečních onemocnění o 30-50%. Ořechy obsahují aminokyselinu arginin, která pomáhá proti vzniku aterosklerózy, tj. kornatění cév. Dále jsou vynikajícím zdrojem phytonutrientů, které, mimo jiné, fungují jako účinné antioxidanty.

Kvalitní hořká čokoláda

Kvalitní hořká čokoláda obsahuje flavanoly, které snižují krevní tlak a mají protizánětlivé účinky. V roce 2011 byla v British Medical Journal publikována studie, podle které pravidelná konzumace kvalitní hořké čokolády může snížit riziko srdečních onemocnění až o 30%.

Musím zdůraznit, že pod kvalitní hořkou čokoládou je myšlena čokoláda, která obsahuje vysoké množství kakaa. Je mi to líto, ale jogurtová Milka to opravdu není.

Kurkuma

Kurkuma je široce využívána v Indické a Čínské tradiční medicíně pro své protizánětlivé účinky. Obsahuje totiž látku curcumin. Ta zabraňuje oxidaci cholesterolu v krvi a následné tvorbě plaků, které vedou k srdečnímu infarktu a mozkové mrtvici.

Kurkuma je také výborným zdrojem vitaminu B6. Jednou z funkcí vitaminu B6 je regulace hladiny homocysteinu v krvi. Odborníci se domnívají, že vysoká hladina homocysteinu může vést k nemocem krevního oběhu. Proto je jeho přirozená regulace více než žádoucí.

Zelený čaj

Pití zeleného čaje snižuje množství fibrinogenu v krvi, který má určitý podíl na tvorbě krevních sraženin a mrtvici. Na základě japonské studie lze říci, že čím více člověk pije zeleného čaje, tím nižší je u něj riziko cévních onemocnění. Pokud nemáte po ruce zrovna zelený čaj, nevadí. Podobné účinky má i černý a bílý čaj. Nebo můžete vyzkoušet Yerba Maté.

Extra panenský olivový olej

Olivový olej obsahuje polyphenoly, které v těle dávají na frak zánětům. A hlavně brání oxidaci LDL cholesterolu. Tím snižují riziko vytváření plaků a následných zdravotních problémů s nimi spojených.

Kupujte jen extra panenský olivový olej, který je lisován za studena. Zachovává si tak všechny zdravé látky. Používejte ho ve studené kuchyni, nezahřívejte ho. Již při nízkých teplotách se zdraví prospěšné látky ničí. Zbytečně byste utráceli peníze za drahý olej, který by vašemu tělu nic nepřinesl.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.