BezHladovění.cz

Smoothie – pomáhá s hubnutím, doplňuje energii

Co je to smoothie? Co dělá rozdíl mezi smoothie a kdejakým jiným nápojem na trhu?

Hlavním rozdílem je, že smoothie je míchaný nápoj s velkým množstvím různých ingrediencí. Některé jsou zaměřené na chuť, jiné na zdraví, ale nejlepší je mít oboje.

Důležité je používat zdravé ingredience a hlavně vědět, které smoothie se hodí pro danou příležitost.

Některé jsou spíše vhodné na snídani, jiné na oběd nebo na pořádné dodání energie, či detoxikaci.

Příprava

Na přípravu není zapotřebí víc než mixér, sklenička a ingredience.

Ingredience závisí na zvoleném druhu smoothie. Je složen z čerstvého ovoce, zeleniny a tekutin (voda, džus, jogurt, mléko).

Mixujeme, dokud nejsme spokojeni s konzistencí nápoje. V horkých letních dnech se přidává led na zchlazení.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Test 4 smoothie mixérů: Který vyhrál?

Druhy smoothie

Smoothie může být smícháno pro různé účely, například nám napomůže k redukci hmotnosti a podpoří chod našeho metabolismu.

Nápoj nám nejen dodá energii, ale snadno nás zasytí. Smoothie ze sojového mléka je přirozeně bohaté na esenciální omega 3 a 6 mastné kyseliny, bílkoviny, vlákninu, vitaminy a samozřejmě minerály. Oproti klasickému kravskému mléku neobsahuje žádný cholesterol, je rostlinného původu!

Antioxidanty a omega mastné kyseliny v něm obsažené chrání cévy a reguluje hladinu „špatného“ LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi. Antioxidanty chrání buňky před vznikem onemocnění tím, že podporují náš imunitní systém.

Kravské mléko má 12 gramů cukrů na hrníček, sojové mléko má na stejný objem 7 gramů a navíc díky většímu množství vlákniny více zasytí a pročistí střeva.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
26 smoothie receptů na každý den!

Ovocné smoothie

Jsou zdravé, ideální k snídani i na svačinu kdykoli v průběhu dne.

Ovoce poskytuje potřebné nutriety, oproti prázdným kaloriím ze sladkostí, do kterých se při „mlsné“ rádi pouštíme.

Základem bývá nejčastěji banán nebo ovocný jogurt a další ingredience jsou čistě podle naší fantazie, které se meze nekladou!

Typ: 2 hrnky hroznového vína bez pecek, 1 hrnek mléka, 2 lžicky cukru (není nezbytné), 1 hrnek bílého jogurtu.

Oblíbené kombinace: jahoda-banán, brusinka-pomeranč, vodní meloun-hruška, smoothie s jablkem jsou nejčastěji doplněny mrkví pro její přirozeně nasládlou chuť.

Zeleninové smoothie

Opět je možné smíchat různé kombinace zeleniny, které by na první pohled, pokud jim nedáte šanci, mohly vypadat nevábně. Nenechte se oklamat barvou, vše je o zvyku a jistě jim přijdete na chuť!

Dobrou volbou je například brokolice, avokádo, pro zpestření chutě se někdy přidává zázvor, pálivé koření a další.

Jestli nám dochází nápady, přichází na řadu kombinování ovoce a zeleniny. Co říkáte na mix  2/3 hrnku ledu, ½ hrnku špenátu, 1/3 hrnku kokosového mléka, 1/3 hrnku ananasu,  1/3 hrnku banánu, ¼ hrnku vanilkového jogurtu a lžička nakrájeného kokosu?

Náhrada běžné stravy? Ano či ne?

V dnešní uspěchané době mnoho lidí postrádá dostatek vyvážených živin. Smoothie nabízí rychlý a dostupný zdroj čerstvé zeleniny a ovoce bez potřeby konzervantů.

Pití smoothie nám zaručuje dostatečnou hydrataci, vzhledem k tomu, že se do nich často přidává mléko nebo jogurt.

Smoothie je bohaté na vápník a probiotika (záleží na druhu jogurtu).

Sníst doporučované dva až tři kusy ovoce nebo zeleniny za den v syrové podobě nám mnohdy dělá obtíže. Ve smoothie se ovoce a zelenina lehce ztratí.

Nehledě na to jaké výhody smoothie přináší, je velmi důležité si uvědomit, že ovoce obsahuje velké množství energie! Pro osoby s cukrovkou, které si musí počítat každý kus ovoce do své bilance přijaté energie, by opomíjení mohlo mít následky.

Ovocné smoothie je vhodnější zakomponovat do jídelníčku v první polovině dne a naopak zeleninové s minimálním obsahem cukrů do druhé poloviny dne.

Smoothie může být náhradou za denní stravu, pokud je dobře doplníme o bílkoviny, tuky (lžička olivového oleje, atd.), vlákninu. Nicméně jako náhradu za všechny denní jídla je nedoporučuji, minimálně ne dlouhodobě.

Náš trávicí trakt musí být stimulován (žvýkací svaly) a pouhé ucucávání to nezajistí. Jinak se určitě poraďte s nutričním terapeutem nebo výživovým specialistou, abyste měli dostatečný příjem veškerých živin a tělo zbytečně nestrádalo!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama
reklama
reklama