Syndrom dráždivého tračníku a Low-FODMAP dieta

Trápí vás časté bolesti břicha, nepříjemné křeče, průjem nebo naopak dlouhodobá zácpa? Zpozorněte – může se jednat o syndrom dráždivého tračníku.

Toto onemocnění se objevuje stále častěji, a to zejména u lidí, kteří trpí na opakované virózy, mají sklony k workoholismu, jsou dlouhodobě pod tlakem a citlivěji reagují na změny. Postihnout vás může i v případě, že jste flegmatik, kterého jen tak něco nerozhází. Syndrom dráždivého tračníku si zkrátka nevybírá.  Naštěstí však existuje účinná pomoc v podobě tzv. Low-FODMAP diety.

Co je syndrom dráždivého tračníku a jak se projevuje?

Syndrom dráždivého tračníku poznáte tak, že vaše trávení funguje příliš rychle nebo naopak až příliš pomalu. Výsledkem pak bývá průjem či zácpa. Tyto dva stavy se však mohou i střídat. Lékaři stále přesně neví, odkud se tato nemoc bere.

Nejčastější příčiny dráždivého tračníku

Nejčastěji se objevuje po těžší infekci, při které dojde k narušení střevní sliznice. Dalšími spouštěči jsou:

  • hormonální změny
  • dlouhodobé užívání antibiotik
  • nevhodné stravovací návyky

Syndrom dráždivého tračníku je navíc částečně psychického rázu a ovlivnit ho může i prožití silného emočního zážitku. Jakmile se u vás syndrom dráždivého tračníku rozvine, každá další stresová situace příznaky jen zhoršuje.

Nejčastější příznaky syndromu dráždivého tračníku

  • Bolesti a křeče v břiše
  • Průjem
  • Zácpa
  • Nadýmání
  • Pocit plnosti žaludku
  • Únava
  • Bolest hlavy
  • Bolest kloubů

příznaky syndromu dráždivého tračníku

Léčba

Syndrom dráždivého tračníku je bohužel nevyléčitelnou poruchou střeva. Pomocí léků a různých relaxačních technik můžeme ale významně zmírnit jeho průběh a zlepšit tak svůj život s tímto nechtěným parťákem. Léky nasazuje gastroenterolog na míru pacientovi a to teprve po kompletním vyšetření, během kterého vyloučí jiná onemocnění.

Čím si můžete pomoct sami i bez doktora?

Vyhýbejte se stresovým situacím a věnujte se více sami sobě. Velmi dobře funguje také meditace nebo jóga. Velký vliv má na tyto potíže také správná strava. Doslova zázraky dokáže Low-FODMAP dieta. Pomůže až 90 % pacientů s dráždivým tračníkem.

Co je Low-FODMAP dieta?

Se stylem stravování Low-FODMAP přišli vědci z australské univerzity Monash. Po pečlivém zkoumání zjistili, že mezi dráždivé potraviny patří ty s krátkými řetězci uhlovodíků. Konkrétně se jedná o fermentovatelné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly (odtud zkratka FODMAP). Všechny tyto karbohydráty jsou velmi špatně (některé dokonce vůbec) absorbovány v tenkém střevě a putují tedy až do střeva tlustého. Zde dochází ke kvašení potravy, z čehož pak vznikají problémy, jako je plynatost, bolesti břicha, průjem nebo zácpa.

Při Low-FODMAP dietě se těmto dráždivým jídlům vyhýbáte a ulevujete tak svému střevu. Dieta má 3 základní fáze:

  1. Během první – eliminační fáze – se držíte striktně pouze Low-FODMAP surovin a připravujete své tělo na fázi druhou.
  2. Nyní postupně zkoušíte potraviny z High-FODMAP skupiny a zjišťujete svou toleranci k těmto surovinám.
  3. Ve třetí fázi si vytvoříte svůj osobní jídelníček podle toho, které potraviny vám spouští nepříjemné symptomy, a které vám naopak dělají dobře.

Jaké potraviny jsou vhodné a kterým se mám vyhnout?

Nevhodné potraviny

  • Lepek – velmi dobrou náhražkou je vlastní pečivo z rýžové, pohankové, kukuřičné nebo čirokové mouky.
  • Laktóza – pokud se neradi vzdáváte mléčných výrobků, zkuste ty, které jsou laktózy zbavené.
  • Cibuloviny – česnek, cibule a pórek patří k nejčastějším spouštěčům nepříjemných symptomů.
  • Med – je plný fruktózy, tedy cukru, který je při Low-FODMAP dietě nevhodný.
  • Jablka, nektarinky, broskve – zkrátka všechno ovoce s vysokým obsahem fruktózy.
  • Luštěniny – většina druhů luštěnin obsahuje fruktany, které způsobují lidem s dráždivým tračníkem velké problémy. Menší „zlo“ představují už předvařené luštěniny v plechovkách.

nevhodné potraviny Low-FODMAP

Doporučené potraviny (tzv. Low-FODMAP)

  • Banány, borůvky, citrusy – mají nízký obsah fruktózy, proto si je můžeme s klidem dopřát.
  • Tofu – při výrobě projde fermentací a ve střevech už znovu nekvasí.
  • Ledový a hlávkový salát, špenát, rukola – listová zelenina se do Low-FODMAP diety velmi hodí.
  • Rýže, quinoa, pohanka, amarant – tyto bezlepkové obiloviny jsou velmi zdravé a navíc splňují kritéria Low-FODMAP diety.
  • Zelené bylinky – perfektně dochutí vaše jídlo a podporují trávení.
  • Maso – kuřecímu, rybímu, hovězímu ani vepřovému masu se vyhýbat nemusíte.
  • Vejce – jsou výborným zdrojem bílkovin a dalších cenných živin.

Podívejte se na kompletní přehled vhodných a nevhodných potravin.

Nevíte, co ze surovin uvařit? Inspirujte se na www.lowfodmapdieta.cz.