BezHladovění.cz

Jídelníček podle Low-FODMAP diety proti špatnému trávení

Potýkáte se s bolestmi břicha, nadýmáním, průjmem nebo naopak zácpou? Vaše potíže mohou být způsobené špatným trávením některých cukrů. Pomoci vám může šetřící Low-FODMAP dieta.

Problematické potraviny

Citliví jedinci s funkční poruchou střev mohou hůře trávit potraviny s obsahem fermentovatelných oligosacharidů, disacharidů, monosacharidů a polyolů (odtud zkratka FODMAP). Jejich tenké střevo tyto karbohydráty velmi špatně absorbuje. V některých případech je neabsorbuje vůbec.

Proto putují až do střeva tlustého, kde kvasí a páchají řadu problémů, jako je plynatost, křeče v břiše, průjem nebo zácpa. Řešením může být dieta Low-FODMAP.

Co je Low-FODMAP dieta a jak funguje?

Během Low-FODMAP diety vylučujete postupně problematické sacharidy. Zažívání má díky tomu dostatek času na regeneraci. Dieta má celkem 3 fáze, které na sebe navazují.

  1. V průběhu eliminační fáze je nutné dodržovat striktní dietu a konzumovat pouze potraviny odpovídající zásadám Low-FODMAP.
  2. Během druhé fáze si postupně vyzkoušíte potraviny z High-FODMAP skupiny a zjistíte, jak na ně vaše trávení reaguje.
  3. Při třetí fázi si budete vytvářet vlastní individuální jídelníček složený z potravin, které vaše střevo bez potíží stráví. Nevhodné potraviny zároveň ze svého jídelníčku vyřadíte.

Nevhodné potraviny pro eliminační fázi

  • lepkové obiloviny (kromě špaldy)
  • mléčné výrobky s obsahem laktózy (povolené jsou pouze některé druhy sýrů)
  • med a ovoce s vysokým obsahem fruktózy
  • luštěniny
  • cibuloviny
  • umělá sladidla

Doporučené potraviny pro eliminační fázi

  • bezlepkové obiloviny (jáhly, pohanka, quinoa, amarant, apod.)
  • listová zelenina, kořenová zelenina, brambory, cuketa, lilek, rajčata, paprika a další
  • ovoce s nízkým obsahem fruktózy (borůvky, citrusy)
  • ořechy a semena (kromě kešu a pistácií)
  • maso
  • vejce
  • zelené bylinky

Pondělí

Snídaně: Kaše z bezlepkových ovesných vloček, konopných semínek a banánu

Svačina: Bezlepkové sušenky s hořkou čokoládou, vlašskými ořechy a brusinkami

Oběd: Dušená treska se špenátem a pečeným bramborem

Svačina: Hroznové víno

Večeře: Quinoa s rajčaty, olivami a feta sýrem

Úterý

Snídaně: Granola z bezlepkových ovesných vloček, oříšků a mandlového mléka

Svačina: Mandarinková šťáva

Oběd: Marinované tofu s cuketou, zelenou částí pórku, bambusovými výhonky a rýží basmati

Svačina: Ananasové smoothie pro zklidnění žaludku

Večeře: Dušené vepřové maso s mrkví a bramborem

Středa

Snídaně: Pohanková kaše s hořkou čokoládou a kiwi

Svačina: Kokosový jogurt s banánem

Oběd: Grilovaný losos a pečená dýně s tymiánem

Svačina: Ananas

Večeře: Zeleninový salát s vařeným vejcem

Čtvrtek

Snídaně: Jáhlová kaše s kokosem a skořicí

Svačina: Pomelo

Oběd: Hovězí steak s brokolicí a celerovým pyré

Svačina: Kostička hořké čokolády

Večeře: Bezlepkové krekry s pomazánkou z mrkve, celeru, hořčice a bezlaktózového jogurtu

Pátek

Snídaně: Pohankové palačinky s kokosovým jogurtem a borůvkami

Svačina: Tapiokový pudink s čerstvými jahodami

Oběd: Kukuřičné špagety s masovými kuličkami a rajčatovou omáčkou

Svačina: Banán

Večeře: Guláš z hlívy ústřičné, bezlepkové pečivo

Sobota

Snídaně: Mrkvový dort ze špaldové mouky, zelený čaj

Svačina: Jahodovo-banánové smoothie

Oběd: Bramborový salát s uzeným lososem

Svačina: Bezlaktózový bílý jogurt s domácí jahodovou marmeládou

Večeře: Míchaná vajíčka s paprikou, rajčaty a bezlepkovým pečivem

Neděle

Snídaně: Bezlepkové vafle s lesním ovocem a javorovým sirupem

Svačina: Hrst oříšků

Oběd: Pečené kuře na zelených bylinkách s rýží

Svačina: Chia pudink s malinami

Večeře: Dýňová polévka s bramborem a čerstvým zázvorem, plátek žitného chleba

TIP: Zkuste také další jídelníček z lehkých jídel pro zdravé zažívání.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

reklama
reklama
reklama