BezHladovění.cz

Ukázkový jídelníček bez fruktanů

Potýkáte se s nadýmáním, bolestmi břicha, průjmem, nebo naopak dlouhodobou zácpou? Vaše trávicí potíže mohou způsobovat určité složky v potravě. Častým problémem bývají fruktany.

Seznamte se s fruktany v potravinách

Fruktany jsou skupinou sacharidů, které se přirozeně vyskytují v některých typech ovoce, zeleniny a obilovin. Slouží jako zásobárna energie. Rovněž chrání buněčnou stěnu rostlin před poškozením. Množství fruktanů v rostlině závisí na jejím typu, teplotě, množství slunečního svitu, vody a živin v půdě, a také na stupni zralosti.

Kdy jsou fruktany problém?

V lidském těle působí fruktany jako rozpustná vláknina, která může citlivým jedincům způsobovat potíže s trávením. Proto jsou častým spouštěčem příznaků syndromu dráždivého tračníku. Vhodným řešením je Low-FODMAP dieta, která vylučuje problémové typy sacharidů.

Proces trávení fruktanů vysvětlují vědci z australské Monash University: „Fruktany jsou řetězce fruktózových cukrů, které jsou na konci spojené s glukózou. Abychom mohli fruktany absorbovat, musíme je rozdělit na jednotlivé cukry (monosacharidy). To však není možné. Lidé neprodukují žádné enzymy, které by mohly rozbít vazby mezi těmito cukry, takže se fruktany pohybují střevem, aniž by je tělo bylo schopné vstřebat. Jakmile se fruktany setkají s bakteriemi v tlustém střevě, začnou kvasit a produkovat plyny. Zdraví jedinci se pak setkají s lehkým nadmutím, které je součástí zdravého trávení. Osoby trpící syndromem dráždivého tračníku však mají střeva přecitlivělá a mohou se tak setkat s větším nepohodlím a vážnějšími příznaky.“

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
pribory

Jídelníček na míru podle vašeho BMI - na 30 dní a zdarma!

Hubněte zdravě a chutně s jídelníčkem na následující měsíc. Stačí vyplnit pár základních údajů a získáte zdravý jídelníček na míru zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Jak poznáte nesnášenlivost fruktanů?

Ve kterých potravinách najdete fruktany?

Například:

  • Agávový sirup
  • Avokádo
  • Grapefruit
  • Rozinky
  • Švestky
  • Nektarinky
  • Hrušky
  • Granátové jablko
  • Přezrálé banány
  • Datle
  • Kaki
  • Vodní meloun
  • Růžičková kapusta
  • Artyčoky
  • Zelí
  • Fenykl
  • Česnek
  • Cibule
  • Pórek
  • Hrách
  • Fazole
  • Cizrna
  • Pšenice (kromě špaldy)
  • Ječmen
  • Žito
  • Sójové boby
  • Fazole
  • Mandle
  • Kešu
  • Pistácie
  • Heřmánkový čaj

Trápí vás zažívací problémy po konzumaci některé z těchto potravin? Zkuste je týden vynechat. Uvidíte, jestli se budete cítit lépe.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Jídelníček podle Low-FODMAP diety proti špatnému trávení

Pondělí

Snídaně: Rýžová kaše s kakaem a javorovým sirupem

Svačina: Jahodovo-banánové smoothie

Oběd: Krůtí plátek s pečeným bramborem na tymiánu

Svačina: Hroznové víno

Večeře: Polévka z brambor, mrkve a celeru s domácími špaldovými nudlemi

Úterý

Snídaně: Vaječná omeleta se špenátem a feta sýrem

Svačina: Kokosový jogurt s lesním ovocem

Oběd: Houbové rizoto s parmazánem

Svačina: Mozzarella s rajčaty a bazalkou

Večeře: Bramborový salát s uzeným lososem a koprovým dipem

Středa

Snídaně: Pohanková kaše s mandarinkou a kokosem

Svačina: Sušenky z ovesných vloček bez rozinek

Oběd: Pečené kuře na rajčatech, lilku a cuketě s vařeným bramborem

Svačina: Smoothie z kiwi, špenátu a jogurtu

Večeře: Volská oka s baby špenátem a červenou paprikou, špaldový chléb

Čtvrtek

Snídaně: Jáhlová kaše se skořicí a vlašskými ořechy

Svačina: Čerstvá pomerančová šťáva

Oběd: Kukuřičné těstoviny s bylinkami, rajčaty a feta sýrem

Svačina: Kefír

Večeře: Domácí sushi

Pátek

Snídaně: Pohankové palačinky s nepřezrálým banánem

Svačina: Bílý jogurt s hrstkou brusinek a slunečnicových semínek

Oběd: Hovězí plátek s rajskou omáčkou bez cibule, rýže

Svačina: Hrst oříšků a sušeného ovoce

Večeře: Domácí celozrnný špaldový chléb s míchanými vejci a zeleninovým salátem

Sobota

Snídaně: Rýžový nákyp s jahodami

Svačina: Kukuřičná tortilla plněná čerstvým sýrem, salátem a vysokoprocentní drůbeží šunkou

Oběd: Dušená vepřová plec s mrkví a bramborem

Svačina: Meloun cantaloupe

Večeře: Hlívový guláš bez cibule a česneku

Neděle

Snídaně: Pečená kaše z bezlepkových ovesných vloček s meruňkami a lískovými ořechy

Svačina: Chia pudink s rýžovým mlékem a malinami

Oběd: Grilovaná tilápie na bylinkách s quinoou

Svačina: Jablko se lžičkou arašídového másla

Večeře: Pohankový salát s polníčkem, ředkvičkami, polníčkem a citronovou zálivkou

Přejeme dobrou chuť i trávení bez bolestí a nadýmání 🙂

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend