BezHladovění.cz

Obezita u dětí: Příčiny, rizika a léčba

Počet obézních dětí na světě každým rokem stoupá. Dětská obezita přitom představuje vážné zdravotní riziko. Jak s nadváhou u dětí bojovat?

Potíže s váhou má pětina českých dětí

Podle Ministerstva zdravotnictví ČR má více než pětina dětí ve věku 11 až 15 let nadváhu či obezitu. Problémy s hmotností přitom trpí častěji chlapci než dívky, a to jak v případě nadváhy, tak obezity. Meziroční srovnání navíc ukazuje, že počet dětí s vysokou hmotností neustále roste.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Jaká je ideální váha a výška dítěte podle věku?

5 nejčastějších příčin dětské obezity

Nedávná studie ukázala, že k epidemii obezity přispívá především nedostatek pohybu, snadný přístup k rychlému občerstvení a dlouhé hodiny strávené u televize či počítače.

1. Vyšší váha v těhotenství

Odpovědnost matky za váhu dítěte začíná ještě před porodem. Podle rozsáhlé německé studie matky, které v průběhu těhotenství výrazně přiberou, zvyšují riziko obezity u dítěte do 6 let věku o celých 28 %.

2. Nevhodná strava

Jídelníček plný tuku a cukru bez dostatečného množství důležitých živin vede k rychlému nárůstu váhy. Na vině jsou hlavně sladkosti, slazené limonády a rychlé občerstvení. Škodit mohou také polotovary, konzervované potraviny a slané pochutiny. Některé děti trpí obezitou proto, že jejich rodiče nevědí, jak připravit zdravé jídlo. Jiné rodiny nejsou zvyklé na konzumaci čerstvého ovoce, zeleniny a libového masa.

3. Životní styl rodiny

V případě dětské obezity hraje velkou roli rodinná historie, psychologické faktory i životní styl. Děti, jejichž rodiče nebo jiní členové rodiny trpí nadváhou či obezitou, budou své rodinné příslušníky s velkou pravděpodobností následovat.

Podle Margit Slimákové je hlavním úkolem rodičů vyhledat si co nejvíce informací o zdravém stravování a zdravém stylu života: „Rodiče by měli jít dětem při předávání získaných informací vlastním příkladem. U dětí, které naučíme zdravému stravování, je větší šance, že se tak budou stravovat i v dospělosti. A naopak ty, které už v dětství v důsledku špatné výživy trpí nadváhou, se se stejným problémem často potýkají i v dospělosti.“

4. Nedostatek pohybu

Další příčinou dětské obezity je nedostatečná fyzická aktivita. Bez pohybu mají tendenci přibývat na váze všechny věkové skupiny lidí včetně dětí a dospívajících. Pravidelné cvičení přitom spaluje kalorie, posiluje svaly a pomáhá tak udržovat zdravou váhu.

5. Psychické problémy

Některým dětem mohou obezitu způsobit psychické problémy. Děti a dospívající, kteří trpí depresemi či úzkostmi nebo zažívají nudu, se mohou hůře vyrovnávat s negativními emocemi a své potíže pak zajídat nezdravým jídlem.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Nutriadapt

Svěřte hubnutí vašeho dítěte do rukou odborníka

Společně dáme vašim dětem nové stravovací návyky na celý život a naučíme je správně přemýšlet nad tím, co jedí. Doražte společně na nezávaznou konzultaci ve vašem městě. Konzultace stojí jen 200 Kč.

Rezervujte si konzultaci dnes 25.9.2020 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Zdravotní rizika spojená s dětskou obezitou

Obézní děti mají vyšší riziko vzniku zdravotních problémů, než jejich vrstevníci s optimální váhou. Hrozí jim řada chronických zdravotních potíží, které mohou pokračovat až do dospělosti. Podle výzkumu může dětská obezita zkrátit život člověka a zvýšit šance na srdeční choroby, mozkovou mrtvici, onemocnění jater a rakovinu.

S nadměrnou váhou jde ruku v ruce také vysoký krevní tlak, diabetes 2. typu a osteoartróza. Dětská obezita neovlivňuje jen fyzické zdraví. Dětí a dospívající s nadváhou nebo obezitou se často potýkají s depresemi, nízkým sebevědomím a nedostatečnou sebeúctou.

Cukrovka

Děti i dospělí s nadváhou a obezitou mají vyšší riziko vzniku diabetu 2. typu. Při cukrovce tělo nedokáže správně metabolizovat glukózu, což může vést k dalším komplikacím, například očním onemocněním, poškození nervového systému nebo dysfunkci ledvin.

Srdeční choroby

Vysoký krevní tlak a vysoký cholesterol zvyšují riziko budoucích srdečních chorob a s nimi spojených komplikací, jako je srdeční infarkt a mozková mrtvice.

Poruchy spánku

Nadměrné množství tuku v oblasti krku může blokovat dýchací cesty. Proto některé obézní děti a dospívající trpí poruchami spánku, například nadměrným chrápáním nebo spánkovou apnoe.

Bolesti kloubů

Obézní děti často trpí ztuhlostí kloubů, bolestmi a omezeným rozsahem pohybu. V případě včasného shození přebytečných kil se naštěstí mohou kloubní problémy vytratit.

Další možné následky dětské obezity

  • Žlučníkové problémy
  • Příliš brzký nástup menstruace u dívek
  • Růst prsou u chlapců
  • Rozvoj poruch příjmu potravy – anorexie nebo bulimie
  • Kožní onemocnění
  • Zvýšená únava

7 tipů, jak bojovat s obezitou u dětí

1. Zapomeňte na redukční diety

Vzhledem k tělesnému vývinu nenuťte dítě do drastického hubnutí. Dieta s omezeným obsahem kalorií může rostoucímu organismu bránit v získávání potřebných vitaminů, minerálů a energie pro správný růst. Proto se raději zaměřte na zdravou, pestrou a vyváženou stravu, která vašemu dítěti poskytne vše, co v současné chvíli potřebuje.

2. Začněte u sebe

Změna stravovacích návyků je u obézních dětí naprosto nezbytná. A protože většina dětí konzumuje stejné potraviny jako zbytek rodiny, úprava stravování musí začít u rodičů. Začněte s omezením sladkostí a slazených nápojů. Dále se vyhýbejte rychlému občerstvení a věnujte více času zdravému domácímu vaření. Místo vysoce zpracovaných produktů konzumujte čerstvé potraviny plné živin.

Patří sem zejména:

  • Čerstvá zelenina
  • Čerstvé ovoce
  • Libové maso
  • Celozrnné obiloviny a výrobky z nich
  • Luštěniny
  • Nedoslazované mléčné výrobky
  • Zdravé tuky – za studena lisované oleje, ořechy, semena, avokádo

Už pouhým přechodem na zdravější stravování začne dítě pravděpodobně hubnout. Pokud ke snížení tělesné hmotnosti nedojde, přidejte dítěti více pohybu a o dalším postupu se poraďte s pediatrem.

3. Vařte zdravě i chutně zároveň

Připravujte pro svou rodinu zdravá a dobře dochucená jídla. Používejte koření a čerstvé i sušené zelené bylinky. Když bude dítěti jídlo chutnat, nebude mít potřebu dojídat se potají sladkostmi.

4. Jezte společně

Podle odborníků pomáhají v boji s obezitou rodinné obědy a večeře. Zahraniční studie ukázala, že děti, které pravidelně stolují v rodinném kruhu a současně dostatečně spí a tráví méně času u televizní obrazovky, mají o 40 % nižší riziko obezity.

5. Při jídle nesledujte televizi

Vědci z Harvardské školy veřejného zdraví (HSPH) zjistili, že děti mají tendenci se přejídat, pokud při jídle sledují televizi. Jejich výzkum ukázal, že čím více času děti u televize stráví, tím pravděpodobněji přiberou další kilogramy. Děti, které mají televizi i ve svém pokoji, mají dokonce větší nadváhu, než ty s pokojem bez televize.

6. Přidejte fyzickou aktivitu

Aby si dítě udrželo zdravou váhu nebo mohlo bezpečně hubnout, potřebuje dostatečný prostor pro pohybovou aktivitu. Povzbuďte své dítě, aby vyzkoušelo sport, který ho láká. Zvýšíte tak pravděpodobnost, že ho bude pohyb bavit a dlouho u něj vydrží.

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí by měly děti cvičit alespoň hodinu denně, aby zůstaly zdravé.

7. Zařaďte více společných rodinných aktivit

Přidejte do svého životního stylu pravidelné aktivity, které si užije celá rodina. Společně se svými dětmi si jistě oblíbíte turistiku, fotbal, plavání, jízdu na bruslích, cyklistiku apod. Jedná se o skvělý způsob, jak trávit čas společně a zároveň jít dítěti příkladem.

Jak se obezitě u dětí vyhnout?

Kojení a příkrmy

Včasná prevence obezity bývá velmi účinná a začít s ní můžete hned po narození svého potomka. Pokud je to možné, snažte se dítě kojit alespoň první 4 měsíce jeho života. Kojení spojuje s nižším rizikem obezity i zahraniční studie.

Hned od začátku přikrmování zařazujte dítěti do jídelníčku ovoce a zeleninu. Střídejte různé druhy, aby si dítě na tento druh potravy zvyklo a bralo ho jako samozřejmost.

Nekupujte sladkosti

Zabraňte nezdravým návykům na příliš sladké a slané potraviny u dítěte včas. Místo slazených šťáv a džusů mu raději dávejte vodu, čaje nebo domácí ovocné džusy a mošty. Pokud je vaše dítě náchylné k uzobávání sladkostí a často je vyžaduje, vybírejte je chytře. Místo čokolády zvolte kakao, které díky vysokému obsahu mléka dodá tělu ve vývinu potřebné živiny. Sladké keksy z obchodu nahraďte domácími sušenkami z ovesných vloček nebo žitné mouky. Bonbony pak nahraďte třeba sušeným ovocem.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Jak vybrat výživového poradce pro děti?

Výživové poradenství a léčba při obezitě

Nejste si jistí, jestli je váha vašeho dítěte ještě v normě? Navštivte s ním pediatra, který vám řekne, jak na tom vaše dítě je. Pokud se dozvíte špatnou zprávu, nevěšte hlavu a požádejte o pomoc odborníky. Zkuste využít služeb dětského psychologa, který poskytne vám i vašemu dítěti potřebnou podporu. Oblíbená je také lázeňská léčba obezity. Pojí příjemné s užitečným a předá správné návyky.

Obrátit se můžete i na výživového poradce, který dítěti sestaví zdravý a nutričně vyvážený jídelníček. Psychická pohoda rodiny je hlavní. Proto nevěšte hlavu, úspěch se dřív nebo později dostaví.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend