reklama
970x90-vyprodej-koncicich-produktu-0919-cz-1569914732.jpg
BezHladovění.cz

Obezita u dětí a jak ji předcházet?

V poslední době se velmi často mluví o vzrůstajícím problému jménem dětská obezita. A aby taky ne, když počet obézních dětí na světě každým rokem stoupá (děti v České republice na tom nejsou jinak) a většina rodičů se tváří, že se jich to netýká. Je to až smutné v kolika rodinách se váhové problémy dětí tolerují, nebo dokonce podporují. Ale je to právě rodič, kdo na sebe musí vzít za svého potomka zodpovědnost a ukázat mu správnou cestu. Protože problém má sice dítě, ale samo s ním těžko něco udělá.

Podle psychologů je otázka dětské obezity velice citlivá záležitost, a to pro obě strany. Rodič se často stydí za svůj výchovný neúspěch, a tak se ho snaží ignorovat. Děti zase bývají kvůli své tloušťce často vystavovány šikaně od ostatních dětí.

Navíc pokud se s dětskou obezitou nic nedělá, nastává velice vysoká šance, že se dítě bude muset potýkat s obezitou i v dospělosti. Pak se může “těšit“ na následující zdravotní potíže: infarkt, mrtvice, vysoký krevní tlak, diabetes typu 2, osteoartróza a nejspíš i zvýšené riziko výskytu rakoviny.

Jak se obezitě u dětí vyhnout?

Prevence je důležitá u všech druhů onemocnění, ale co se týče dětské obezity, bývá velmi účinná. U dětí se totiž snáze mění stravovací návyky. V dospělosti to bývá přeci jenom těžší.

Začít s ní můžete už od narození a to tak, že budete své dítě kojit alespoň první čtyři měsíce jeho života. Po této době ho můžete začít přikrmovat jinými potravinami. Nezapomeňte mu dávat hned od začátku ovoce a zeleninu. Vystřídejte jich mnoho druhů, aby si na tento druh potravy zvyklo a bralo ho jako samozřejmost.

Také se vyhněte tomu, aby si vytvořilo nezdravý návyk na příliš sladké nebo slané potraviny. Místo slazených šťáv a džusů mu raději dávejte vodu, čaje nebo domácí ovocné džusy a mošty. Pokud je vaše dítě náchylné k jedení sladkostí a často je vyžaduje, vybírejte je chytře. Například místo čokolády mu můžete dát kakao, které díky vysokému obsahu mléka dodá dítěti potřebné živiny. Mléko a mléčné výrobky jsou pro děti celkově výbornou a hlavně nepostradatelnou potravinou.

Další věc, kterou pro své dítě můžete udělat, je naučit ho snídat. Pokud si tento zvyk dítě osvojí, zůstane mu pravděpodobně celý život. Také ho naučte, aby si rozložilo jídlo do pěti až šesti porcí denně.

Nakonec nesmíme zapomenout na to, že podpora ze strany rodiny je nezbytná. Jděte proto svému potomkovi příkladem. Vařte doma chutná a zdravá jídla, aby se poté nemusel v pokoji tajně dojídat schovanou čokoládou.

Výživové poradentství při obezitě

Nejste si jistí, jestli je váha vašeho dítěte ještě v normě? Nejjednodušší a zároveň nejlepší řešení je vzít ho buďto k pediatrovi nebo k výživovému specialistovi. Tam už vám řeknou, jak na tom vaše dítě je.

Pokud se dozvíte špatnou zprávu, nevěště hlavu. A hlavně nezačínejte s jakoukoliv striktní dietou. Dítěti tím můžete leda tak uškodit. Pro svůj vývoj potřebuje mnoho živin, a tak je správná skladba jídelníčku na prvním místě. Nejlépe proto uděláte, když v tomto boji vsadíte na celkové poradentství. Tím myslíme nejen dětského psychologa, který pro vás i vaše dítě může být obrovskou podporou, ale i dětského lékaře a nakonec výživového poradce. Sami totiž nejspíš nebudete mít takové znalosti, abyste pro dítě dokázali sestavit zdravý a nutričně výživný jídelníček.

Mějte na paměti, že pro dítě je lepší řešit jeho problém doma za podpory rodiny, než aby bylo posláno někam do neznáma na odtučňovací tábor.

Poslední, neméně důležitou věcí je pohyb. Ten působí jednak jako prevence, ale i jako následná léčba. Musí být samozřejmě takový, aby dítě bavil a nemuselo se k němu nutit. Proto alespoň jednou denně vyžeňte své děti od počítačů a televizí a připravte jim nějakou zábavnou aktivitu.

Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama