Bezhladoveni.cz

Minerál brom a zdraví: Účinky, projevy nedostatku a nejlepší zdroje v potravinách

Brom patří mezi mikrominerály neboli stopové prvky nezbytné pro existenci života na této planetě. S borem a hliníkem zastupují menší skupinu neesenciálních stopových prvků, jejichž  účinky na lidské zdraví nejsou zcela prozkoumané. 

reklama

Co je brom a jaký vliv má na lidské zdraví?

Brom je společně s dalšími 92 chemickými prvky přirozenou součástí celého vesmíru včetně naší planety Země. Tento mikrominerál představuje jeden z mnoha nepostradatelných prvků, bez něhož by se neobešel ani lidský organismus. 

Patří mezi méně známé minerály. Spousta lidí ani netuší, k čemu ho vlastně potřebují, a jaké zdravotní potíže může přinést jeho nedostatek či naopak nadbytek. Většina článků se zaměřuje na nejznámější minerály, mezi které patří vápník, železo, hořčík, sodík, zinek či chrom, o bromu píší zřídkakdy.

Význam pro lidské zdraví

Spočívá hlavně v uklidňujících účincích na centrální nervový systém. Samotný minerál a jeho výpary jsou však silně toxické. Perorální (orální či ústní) podání proto vyžaduje dodržení přísných bezpečnostních pravidel. 

VÍTE, CO znamená název “brom”? Souvisí s jeho ne zrovna vábnou vůní. Minerál totiž nechutně smrdí a jeho název v českém překladu znamená “zápach” 🙂

Jaké jsou pozitivní účinky bromu?

Jeho význam zdůrazňoval už známý vědec a fyziolog I. P. Pavlov, který jej považoval za neocenitelný lék na nervový systém.

Nezbytný minerál pro zdravé fungování mozku a motoriku

Podílí se na vytváření elektrické aktivity mozkových buněk. Nedostatek bromu způsobuje poruchy těchto jevů. Lidé, kteří přijímají málo bromu, mívají například potíže vykonávat přesné a rychlé pohyby.

Podporuje normální funkce nervového systému

V důsledku nervových poruch dochází k poklesu hladiny stopových prvků v mozku a krevním řečišti. Brom a jeho sloučeniny pomáhají uvolnit minerální ionty zvyšující inhibiční procesy v mozkové kůře a přináší uklidňující účinky. Dále pomáhají obnově správného poměru sloučenin v mozku, uklidňují a normalizují nervový systém.

Brom se nejčastěji používá při léčbě psychických potíží:

  • podrážděnost, 
  • hysterie, 
  • neurastenie, 
  • nespavost, 
  • epilepsie,
  • nervová únava.
nervový systém
Hlavní význam bromu spočívá v jeho účincích na nervový systém.

Další pozitivní účinky na lidské zdraví

  • chrání tělo před zvýšenou funkcí štítné žlázy,
  • podporuje trávení sacharidů a tuků,
  • normalizuje pH v žaludku,
  • aktivuje činnost nadledvin,
  • má uklidňující, antikonvulzivní až hypnotický účinek,
  • podporuje zdraví kostí a zpomaluje vznik osteoporózy,
  • pozitivně ovlivňuje mužskou plodnost tím, že zvyšuje aktivitu spermií.

Jaký má vliv na hubnutí a fyzickou kondici?

Přímý vliv na fyzickou kondici a hubnutí nebyl zatím prokázán. Má však zásadní vliv na psychiku a zdravá psychika, jak všichni víme, je pro udržení fyzického zdraví nesmírně důležitá. Všechny minerály a stopové prvky mají na hubnutí minimální vliv.  

Fakta versus mýty: Vliv na sexuální vzrušivost u mužů

Bromu byla dlouho přisuzována schopnost potlačit mužskou sexuální touhu. Například vojákům byly léta podávány doplňky stravy bohaté na tento minerál. Měly bránit nadměrné vzrušivosti a dráždivosti. Nové studie potvrdily pouze uklidňující účinky bez ohledu na pohlaví osoby.
Nejlepším lékem na snížení nadměrné sexuální aktivity je dostatečná fyzická aktivita. Tento minerál navíc vykazuje mírné hypnotické účinky a snižuje schopnost soustředit se, což je v armádě nepřijatelné, protože by mohlo dojít k ohrožení zdraví a života vojáků.

Z tohoto důvodu nejsou léky obsahující brom vhodné ani pro osoby, jejichž práce vyžaduje maximální soustředění (např. řidiči).

vliv bromu na soustředění
Léky s bromem rozhodně nejsou vhodné pro profesionální řidiče, kteří se potřebují plně soustředit na řízení a bezpečný provoz.

Hlavním negativním účinkem bromu je toxicita

Minerál je ve své elementární podobě silně jedovatý a ve větším množství může vyvolat vážné zdravotní potíže. Podobně negativní účinky má chlor.

Brom může způsobit:

  • dávivý kašel,
  • vážné poleptání sliznice,
  • těžké a špatně se hojící popáleniny.

Brom: Užívání, dávkování a lékařské využití

Patří mezi mikrominerály. Častěji se používá označení stopové prvky. Tělo je potřebuje v nízkém množství. Denní doporučená dávka (DDD) činí 0,5 až 3 mg pro zdravého dospělého člověka. 

Vyšší dávky jsou vhodné pouze pro:

  • osoby s vysokou fyzickou zátěží,
  • osoby pracující za stresových podmínek,
  • osoby s nadměrným psycho-emocionálním zatížením, 
  • dospívající v období intenzivního růstu
projevy nedostatku bromu
V období dospívání a intenzivního růstu potřebují minerál hlavně “puberťáci”. Nedostatek může totiž zpomalit růst.

Které prvky brání vstřebávání?

Lidský organismus brom z potravin obvykle vstřebává bez problémů. Efektivní vstřebávání a využití narušují pouze jeho antagonisté (tj. opačně nebo protichůdně působící prvky). Jedná se o chlor, jod, hliník a fluor. Interval užívání mezi těmito prvky by měl činit 2 až 3 hodiny.

Využití při léčbě nemocí nervového systému

Doplňky stravy a léky obsahující brom se využívají při léčbě nemocí nervového systému. S ohledem na bezpečnost a zdraví se užívají dvě sloučeniny:

  • bromid draselný normalizuje psychologický a emoční stav a srdeční rytmus,
  • bromid sodný eliminuje zvýšenou podrážděnost, neurózy a hysterii. Nedráždí žaludeční sliznici a vyrábí se ve formě roztoku, tablet, prášků a injekcí.

Léčebná dávka bromidu se odvíjí od povahy a závažnosti onemocnění. Denní dávka kolísá od 0,02 do 1 g denně. Například za účelem redukce epileptických záchvatů může být dávka postupně zvýšená až na 7 gramů denně.

Projevy nedostatku a riziko předávkování či otravy

Projevy nedostatek bromu

Nízký příjem bromu se projevuje zejména poruchami nervového systému, může však také vyvolat spontánní potrat

Nejčastější příznaky nedostatku:

  • snížená hladina hemoglobinu,
  • potíže se spánkem (nespavost),
  • podrážděnost,
  • snížení intelektuálního výkonu,
  • neplodnost u mužů,
  • tyreotoxikóza,
  • zpomalený růst u dětí a dospívajících;
  • nízké pH žaludečních šťáv.

Nadměrný příjem a riziko otravy

Nadbytek tohoto minerálu v lidském organismu může vyvolat nejen jeho nadměrný příjem z jídla, ale také metabolická porucha a některé léky. Nejvíce nebezpečný je především přímý kontakt s minerálem a jeho sloučeninami. Při kontaktu s pokožkou dochází k hoření a vzniku vážných popálenin.

Nejčastější projevy předávkování či nevhodného kontaktu s bromem:

  • kožní vyrážky,
  • zvracení,
  • průjem,
  • závratě,
  • opakované krvácení z nosu (tzv. nazální krvácení),
  • poruchy řeči,
  • myalgie – svalové bolesti,
  • ataxie – porucha koordinace pohybu,
  • podráždění oční sliznice,
  • narušení trávicího a  nervového systému,
  • dávivý kašel a křeče dýchacího traktu,
  • porucha paměti, 
  • ospalost,
  • nespavost, 
  • deprese.

Pouze mírný přebytek bromu ve vzduchu může vyvolat závratě, podráždit sliznice dýchacích orgánů a oční sliznice či krvácení z nosu. Při vyšší koncentraci hrozí křeče v dýchacích cestách a v nejhorším případě i smrt udušením. Letální (smrtelná) dávka pro člověka činí 3 g bromu.

Dlouhodobé účinky expozice

  • dlouhodobé plicní potíže,
  • dlouhodobé účinky způsobené tzv. systémovou otravou (např. poškození ledvin nebo mozku).

Jak se zachovat při otravě či kontaktu?

  • V případě přímého kontaktu je nezbytné postižené místo důkladně opláchnout vodou a ošetřit, nejlépe po konzultaci s vaším lékařem.
  • V případě otravy je nutné postiženou osobu co nejdříve dostat na čistý vzduch. Do nosu je doporučeno zasunout vatový tampón namočený do tekutého amoniaku. Důležité je vyvolat zvracení, které pomůže jed dostat z těla ven. 
  • Vyloučení podporuje zvýšené pití. Vhodné jsou minerální vody a teplé mléko. 
  • Pomáhá také inhalace 2% roztoku thiosíranu sodného. Ta však musí probíhat pod dohledem lékaře.

VÍTE, ŽE výpary jsou obzvláště nebezpečné pro astmatiky? Mohou způsobit plicní edém a akutní toxický zánět hrtanu.

Hlavní zdroje bromu v potravinách

Nejvíce ho obsahují mořské plody a houby (až 250 μg na 100 g), méně naopak mléčné produkty, maso a vnitřnosti (5 až 10 μg na 100 g). U obilovin, luštěnin a ořechů se množství pohybuje okolo 80 μg na 100 g potraviny. V případě rostlin jsou nejlepším zdrojem zelené listy.

Seznam potravin bohatých na brom

  • mořské řasy,
  • krevety,
  • treska,
  • houby,
  • sůl,
  • brokolice,
  • jablka
  • hrušky, 
  • hrozny, 
  • broskve, 
  • arašídy,
  • mandle,
  • vlašské ořechy,
  • lískové ořechy,
  • fazole,
  • hrách,
  • čočka,
  • pšenice,
  • ječmen,
  • žito,
  • mléko,
  • zakysaná smetana.

Tipy na recepty bohaté na brom


Zapečená brokolice s jáhlami a tempehem

Závěrečné shrnutí: Brom je nezbytný pro život, ale také toxický

Dostatečné množství vám zajistí především zdravá a pestrá výživa. Pamatovat bychom si měli zejména to, že:

  • uklidňuje podrážděný nervový systém,
  • pomáhá při léčbě řady nervových onemocnění (např. epilepsie),
  • samotný minerál a jeho sloučeniny jsou toxické,
  • při nadměrném příjmu či přímém kontaktu ohrožuje zdraví a dokonce i život.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít

reklama
reklama