BezHladovění.cz

Dětská obezita

Podle průzkumů trpí obezitou nebo nadváhou až 30 % dětí, což je číslo, které je naprosto alarmující. Mnoho rodičů nad tím může mávnout rukou v přesvědčení, že dítě z toho přece vyroste. Opak je však pravdou a naprostá většina (cca dvě třetiny) dětí si s sebou nadváhu přinese do dospělosti, ale ani ty ratolesti, kterým štěstí dopřeje se nadváhy či obezity do pozdějšího věku zbavit, nemají zdaleka vyhráno. Mnohým z nich totiž po někdejších problémech s kilogramy zůstanou psychické následky, ale často i různé fyzické obtíže.

Proč je dětská obezita tolik nebezpečná?

Problém dětské obezity se pojí s celou škálou zdravotních problémů. Vyvíjející se tělo je křehké a náchylné k různým obtížím. Obezitou trpí:

  • Pohybový aparát – kosti nejsou zcela vyvinuté a nadváha kostru a klouby dítěte nesmírně zatěžuje, důsledkem může být špatné držení těla, bolesti kloubu a nepřímo také vysoká úrazovost.

Nadváha či obezita se však může odrazit také na potížích s trávením a na kožních problémech, jako jsou akné, strie, ekzémy a podobně. Zejména v období puberty pak může mít obezita velmi nepříznivý dopad na hormonální změny, typickým příkladem je gynekomastie anebo i rozvoj diabetu.

Tím však není výčet problémů, nemocí a obtíží zdaleka vyčerpán. Samostatnou kapitolu představuje psychický dopad obezity na dítě. Dětský kolektiv obvykle právě nevyniká taktností a tolerancí a obézní jedinci si ve škole a ostatních dětských kolektivech často zažívají peklo. Zcela běžným důsledkem je snížené sebevědomí až pocity méněcennosti. Problémy mohou někdy přerůst dokonce až v depresi.

Je na vině dítě, nebo rodič?

Děti, zejména v nejmladším věku, nejsou schopné převzít dostatečnou odpovědnost a uvědomit si všechny následky svého způsobu života. A především – děti jsou často rodiči do určitého životního stylu tlačeny až nuceny. Rodiče obvykle rozhodují o tom, co se bude jíst a kdy a mají také vliv na fyzické vyžití dítěte, zajišťují jeho sportovní aktivity a podobně.

Dětská obezita – jídelníček

Rodič musí být schopen dopřát dítěti zdravé zázemí. To znamená především:

  • Dostatek možností k pohybu a sportování
  • Pravidelné stravování
  • Dostatek zeleniny, ovoce
  • Pestrá a čerstvá strava
  • Minimum sladkostí, slazených a sycených nápojů, uzenin, konzervovaných a instantních výrobků, jídel z fast-foodů, smažených pokrmů atd.

Zdravý jídelníček by měl obsahovat dostatek minerálů, vitamínů, bílkovin a potřebné množství sacharidů a kvalitních tuků.

Sacharidy představují základní zdroj energie člověka a jejich podíl ve stravě by měl být cca 50 %. Ideálním zdrojem jsou obiloviny, rýže, těstoviny, brambory apod. Nevhodné je bílé kynuté pečivo a výrobky z pšeničné mouky obecně, zahušťované omáčky, moučníky atd.

Bílkoviny jsou nezbytné pro růst a vývoj dítěte. Dobrým zdrojem jsou ryby, libové maso, sýry, zakysané mléčné výrobky, tvaroh, ale také například luštěniny. Bílkoviny by měly tvořit cca 35 % z přijímaných živin. Nevhodný zdroj představují zejména tučná masa a sýry.

Tuky jsou nezbytné pro zdraví dítěte. Dbát bychom měli na to, aby zdroje tuku byly kvalitní a obsahovaly nenasycené mastné kyseliny (především omega3 a 6 zásadní pro nervovou soustavu) – sem patří například sleď, makrela, tuňák, treska, sardinky a další ryby, řepkový či olivový olej, ořechy (hlavně vlašské) a další. Tuky by měly tvořit zbývajících 15 % přijímaných živin.

Dítě bychom rovněž měli naučit, zvyknout si na pravidelné stravování. To znamená cca 5 až 6 jídel denně. Čili ráno mu poskytnout zdravou snídani bohatou na sacharidy (např. ovesné vločky, ovoce, celozrnné tmavé pečivo, libová šunka apod.), ve škole by dítě mělo mít k dispozici svačinu, posléze oběd (ať už doma nebo v jídelně), svačinu a večeři, která by měla být bohatá zejména na bílkoviny a obsahovat málo sacharidů.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

Share via
Send this to a friend