BezHladovění.cz

WHR index: Odhalte svůj typ postavy a správný přístup k hubnutí

Poměr obvodu pasu a boků poukazuje na typ postavy a možná zdravotní rizika, která mohou lidem s daným typem postavy hrozit. Jejich míru vám prozradí čím dál oblíbenější WHR index.

reklama

Co je WHR?

Index WHR (v angličtině Waist Hip Ratio) udává poměr obvodu pasu a boků. Cílem je ukázat vám, jak vypadá distribuce tuku ve vašem těle a jaký máte typ postavy. Ne každý člověk s nadváhou je totiž stejně ohrožený možnými zdravotními potížemi.

Podobné rozdíly panují i v obtížnosti shazování nadbytečných kilogramů. Velkou roli hraje typ postavy a partie, na kterých se tuk nejvíce ukládá.

WHR rozlišuje 3 základní postavy: periferní, vyrovnaný a centrální. Pokud jste ve fázi hubnutí, je dobré výsledný index ještě porovnat s BMI indexem a pravidelně sledovat obě čísla.

TIP: Svůj index si můžete orientačně spočítat na WHR kalkulačce.

Změřte se správně v 5 krocích

  1. Svlékněte se, postavte se rovně, nohy držte těsně u sebe, paže rozpažte a váhu těla držte rovnoměrně rozloženou.
  2. Vydechněte a začněte s měřením.
  3. S pomocí krejčovského metru změřte vzdálenost kolem nejužší části pasu těsně nad pupkem a výsledné číslo si zapište. Dávejte pozor, abyste metr příliš neutahovali.
  4. Poté změřte vzdálenost nejširšího obvodu kolem svých boků. Jedná se o oblast horní části hýždí, kde nejvíce vystupují. Opět si číslo zapište.
  5. Pro jistotu měření ještě jednou zopakujte a výsledné parametry zadejte do kalkulačky.

Periferní/ženská postava neboli typ hruška

  • ženy méně než 0,75
  • muži méně než 0,85

Pokud si naměříte obvod pasu výrazně menší než obvod boků, řadíte se k perifernímu typu postavy, který tuk ukládá především do oblasti hýždí, boků a stehen. Postava typu hruška je daná geneticky a mnohem častěji se vyskytuje u žen. Obrovskou výhodou je, že není spojená s většími zdravotními komplikacemi. Problémem naopak může být obtížnější hubnutí, které bývá v těchto případech zdlouhavé a je závislé na vhodném jídelníčku a pohybové aktivitě.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
MUDr. Marie Skalská: Kdo opravdu chce zhubnout, může začít hned

Jak na hubnutí?

Stravování

Máte-li typ postavy hruška, bedlivě sledujte příjem sacharidů a vyvarujte se potravin s vysokým glykemickým indexem. Do svého jídelníčku zařaďte zeleninu, libové maso, nedoslazované mléčné výrobky a kvalitní tuky.

reklama

Kaliper od Bezhladovění.cz

FotoPopis
Kaliperační kleště

Pořiďte si vlastní kaliper a zjistěte, kolik máte % podkožního tuku v pohodlí domova

Psalo nám hodně čtenářů, kde kaliper koupit. Na českém trhu není tolik možností a tak jsme se rozhodli, že vám kaliperační kleště seženeme sami. Najdete je v našem obchodě - ještě máme pár kusů skladem. Zařaďte se mezi naše čtenáře, kteří sledují pokroky při hubnutí chytře!

Cvičení

Zapomeňte na jednostranné posilování spodní poloviny těla. Typ hruška totiž snadno v dolní části těla nabírá nejen tuk, ale také svaly. Abyste zhubli a lépe zformovali své tělo, posilovací stroje na nohy, dřepy ani spinning tak pro vás nebudou to pravé ořechové. Posílením svalů byste totiž naopak jen zvětšili objem svých hýždí, stehen i lýtek.

Do svého pohybového režimu raději zařaďte posilování horní poloviny těla, které podpoří tělesnou symetrii. Dopřejte si také aerobní aktivitu s vysokou intenzitou, která zrychlí metabolismus a nastartuje odbourávání podkožního tuku.

Vyrovnaná postava

  • ženy 0,75–0,80
  • muži 0,85–0,90

Do zlatého středu spadají lidé s vyrovnaným typem postavy, který ukládá tuk rovnoměrně do celého těla. Jelikož ale WHR nepracuje s celkovým množstvím tělesného tuku, může mít tento typ postavy štíhlý člověk i osoba s výraznou nadváhou a vyrovnaným poměrem boků a pasu.

Jak zhubnout?

Stravování

Pokud jste majiteli vyrovnané postavy, dbejte především na pravidelné stravování. Ke každému jídlu se snažte přidat odpovídající množství bílkovin a nebojte se ani komplexních sacharidů.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Seznam 100+ nejlepších zdrojů bílkovin v potravinách

Cvičení

Lidé s tzv. chlapeckým typem postavy mají vyrovnaný poměrem pasu a boků. Ženy tak postrádají typické křivky, po kterých většinou touží. Proto se doporučuje zaměřit se na tvarování postavy pomocí posilování, a to jak s vlastní vahou, tak s činkami. Nezapomínejte ani na ruce, a pokud máte široká ramena, věnujte větší pozornost dolní polovině těla.

Centrální/ženská postava neboli typ jablko

  • ženy 0,80–0,85
  • muži 0,90–0,95

Lidem s postavou typu jablko se tuk ukládá nejvíce v oblasti břicha a kolem vnitřních orgánů. To však s sebou přináší mnoho zdravotních rizik v čele s nemocemi srdce a cév, artritidou, diabetem a nádorovými onemocněními. Velkou hrozbou jsou také sexuální poruchy, depresivní stavy a demence.

Podle zahraniční studie se ženám s WHR vyšším než 0,80 snižuje schopnost otěhotnět.

Rizikový typ centrální postavy neboli silné jablko

  • ženy více než 0,85
  • muži více než 0,95

Jakmile se vám do břicha a jeho okolí nahromadí příliš velké množství tuku, ihned se zařadíte do rizikové skupiny. Čím vyšší WHR index vám vyjde, tím blíže zdravotním problémům jste. Může se vás týkat inzulínová rezistence a následná cukrovka, srdečně-cévní choroby a další civilizační onemocnění.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Jak zhubnout břicho

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) se jako zdravé WHR indikuje číslo nižší než 0,90 u mužů a nižší než 0,85 u žen.

Jak podpořit hubnutí?

Stravování

Nejlepším způsobem hubnutí pro typ postavy jablko je kontrola příjmu a výdeje energie. Sledujte rovněž glykemický index a svůj jídelníček postavte na kvalitních a zdravých potravinách. Vhodná je zelenina, ovoce, bílé maso včetně ryb a za studena lisované oleje.

Studie z roku 2011 ukázala, že strava s vysokým obsahem ovoce a mléčných výrobků a zároveň s nízkým příjmem bílého pečiva, zpracovaných masných výrobků, margarínů a sladkých nápojů, může pomoci s hubnutím břišního tuku.

Cvičení

Pohybová aktivita je u lidí s postavou typu jablko naprosto nezbytná. Při výběru vhodného sportu dbejte na to, že širší obvod pasu posouvá těžiště dopředu a vám tak hrozí přetěžování bederní páteře. Proto je dobré posilovat i zádové svaly, nohy a hýždě. Jablka by měla zařadit do svého režimu posilování středu těla a hlubokých vnitřních svalů. Perfektně funguje i pilates a jógové cviky.

Pro rychlejší hubnutí posilování kombinujte s aerobní aktivitou, jako je běh, intervalový trénink nebo třeba cyklistika.

Kromě správně sestaveného jídelníčku a pravidelného cvičení je důležité také snížení stresu, kterým lidé s postavou typu jablko často trpí. Stresový hormon kortizol může za ukládání tělesného tuku právě do oblasti břicha.

Shrnutí

Výhody WHR indexu

  • Jedná se o levný a přesný způsob, jak zjistit, kolik tělesného tuku máte.
  • Ukazuje na spojitost s rizikem určitých onemocnění.
  • Metoda je užitečná i u starších dospělých, kterým se věkem změnilo rozložení těla.

Podle odborníků je WHR v předpovídání kardiovaskulárních chorob mnohem přesnější než BMI.

Nevýhody WHR indexu

  • Při měření můžete udělat chybu.
  • Pokud máte hodně svalů kolem boků či břicha kvůli pravidelnému posilování, kalkulačka může mylně poukázat na rizikový typ postavy.
  • Není vhodný pro děti a těhotné ženy.

WHR index dává rychlý, ale spíše orientační přehled v rozložení postavy. Lepší informace získáte například z měření InBody u výživového poradce nebo trenéra. 

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Nenechte si ujít

Reklama

První krok pro úspěšné hubnutí – nezávazná konzultace s výživovým specialistou

Nezávazná konzultace je bezplatná nebo za 200 Kč, zálěží na poradně. V rámci nezávazné konzultaci získáte:

ikonkaPopis
free-consultation-list-2

Přesnou bioimpedanční analýzu vašeho těla

Výživový specialista vás změří na přístroji typu InBody / Tanita. Získáte detailní přehled o stavbě svého těla: % podkožního tuku, množství rizikového viscerálního tuku, hmotnost svalové hmoty a kostry, množství vody, metabolický věk, atd. 

free-consultation-list-1

Zjistíte, proč se vám nedaří zhubnout

Specialista vám ihned předá a vysvětlí výsledky diagnostiky. Pro ucelenější pohled se vás poté zeptá na zdravotní historii a váš běžný jídelníček. Na základě všech těchto dat vyhodnotí, jaké jsou vaše největší problémy, a poradí, jak nejlépe dosáhnete vysněné váhy.

Vyberte si město pro více informací

Pokud v seznamu nenajdete to vaše, nezoufejte. Vyberte nejbližší město, přečtěte si všechny informace, podívejte se na zkušenosti klientů, rezervujte si nezávaznou konzultaci a s asistentkou se domluvíte na konzultaci po telefonu či online.

reklama

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům