Jóga a hubnutí: v čem tkví tajemství úspěchu?

Jóga si nachází stále více příznivců. Není divu. V dnešní uspěchané době nabízí cestu, jak najít uvolnění a harmonii, naučit se naslouchat svému tělu a vyhovět jeho potřebám. Mimo odbourání stresu, zlepšení kondice, koordinace pohybů a pohyblivosti má jóga výborný vliv také na hubnutí.


Jak pomáhá jóga hubnutí

Pozitivních dopadů na lidské tělo a psychiku má celou řadu. Ne nadarmo ji využívaly východní i západní civilizace jako recept na tělesnou a duševní pohodu, zdraví a krásu. Nyní se ale zaměříme pouze na přínosy jógy pro hubnutí:

1. Kalorický výdej

Přestože klasická jóga nevypadá, například ve srovnání s aerobikem, nikterak dynamicky, vydáte při ní zhruba stejně kalorií jako při stolním tenisu. Čím energičtější druh zvolíte, tím více spalujete. Nejefektivnější je v tomto směru cvičení v teple – na hodině hot jógy spálíte až o 800 kcal víc než na aerobiku.

2. Mechanismus spalování a odbourávání tuků

Tajemstvím úspěchu jógy při hubnutí je rozdílný mechanismus spalování oproti běhu, jízdě na kole a jiným aerobním aktivitám. Při nich tělo spaluje hlavně sacharidy a bílkoviny, tuky méně. A při józe je to právě naopak. Navíc nastartuje metabolismus i pro dlouhodobé spalování. Uvolněním energetických drah se zbavujeme i podkožního tuku, který jinak ne a ne mizet.

3. Nastartování metabolismu a endokrinního systému

Jóga využívá sled pozic, tzv. asán, k celkovému posílení a podpoře správného fungování organismu. Řada cviků přímo vede k rozproudění zažívání a činnosti konkrétních orgánů. A to jak břišních, tak i třeba žláz s vnitřní sekrecí. Tělo tak začne produkovat více hormonů, které také napomáhají hubnutí.

4. Detoxikace

„Zanesení“ organismu způsobené stresem, městským životem nebo nevhodnou stravou, se dá zbavit jen obtížně. Navíc očisty ve smyslu několikadenního půstu rozhodně nejsou tím pravým. Jóga, opět zejména v teplém prostředí, vám však může pomoci zdravou cestou.

5. Zlepšení spánku a odbourání bloků

Bez kvalitního spánku nenabereme dost energie a nezhubneme. Stačí 20 minut jógy na to, aby se mysl i tělo uklidnily na dlouhé hodiny. Někdy hubnutí brání i naše bloky způsobené například stresem. Při pravidelném cvičení jógy pocítíte, jak se celkově uvolňujete, aniž byste pro to dělali něco dalšího.

Kouzlo spočívá v kontrole dechu

Jóga vás naučí soustředit se na svůj dech tak, abyste s ním mohli při cvičení i po něm správně pracovat. Nebojte, využívat plné kapacity plic při nádechu i výdechu se postupně naučíte. Vaše svaly pak zvládnou i nejnáročnější pozice bez bolesti a klepání. Tělu totiž dodáte nejen více kyslíku, ale i všech ostatních živin. Později dokážete soustředit svůj dech i na konkrétní místa na těle, a budete si tak moci sami ulevit od bolesti hlavy nebo zad.

Náš tip: Vyzkoušejte si správné dýchání

Posaďte se do tureckého sedu, zpříma, ale uvolněně. Položte si ruku na břicho a pomalu se proti ní nosem (se zavřenými ústy) nadechujte až do maxima. Vnímejte, jak břicho pracuje. Zkontrolujte si, že nezvedáte spolu s nádechem ramena. Nyní začněte pomalu a plynule vydechovat. Tělem ani rameny nehýbejte.

Už vám to jde? Výborně! Začněte pracovat při výdechu s tzv. hlasovou štěrbinou. Nechte vzduch při zavřených ústech odcházet ven s jemným zvukovým doprovodem jako byste chtěli mručet.

Jak vybrat správný druh jógy

joga

Jste-li začátečník, vyzkoušejte více různých lekcí určených pro tuto úroveň a z nich si vyberte. Z klasických druhů jógy doporučujeme začít od jemné hathajógy, která je pomalá a klade důraz na správné provedení základních pozic. Až se budete cítit v asánách jistě, můžete přejít k ashtanga józe, kde se plynule přesouváte z jedné pozice do druhé v napojení na vlastní dech.

Bikram jóga a hubnutí

Cvičení v originálních podmínkách klasických jogínů – tedy teplotě kolem 42 °C. Během 90 minut si vyzkoušíte 2 dechová cvičení a 26 přesně daných pozic, jejichž sled je po celém světě stejný. Bikram jógu mohou učit pouze lektoři vyškolení specializovaným centrem v USA. Pomáhá z těla odvádět toxiny a díky vysoké teplotě účinně nastartovat spalování.

Hot jóga a hubnutí

Nemá na rozdíl od bikram jógy striktně daný průběh. Cvičí se při teplotě kolem 30-34 stupňů a program si upravují jednotlivá studia a lektoři po svém. Lekce trvá většinou 60 minut. I tento druh je ideální pro detox a hubnutí. Doslova rozproudí každou buňku v těle a už cestou ze studia se budete cítit jako znovuzrození.

Power jóga a hubnutí

Power jóga klade větší důraz na fyzickou stránku než meditaci. Zaměřuje se na protažení a formování těla. I tady ale pracujete s plynulým hlubokým dechem, který pomáhá spalovat podkožní tuk. Tělo tak krásně vyrýsujete.

Tip na závěr: Nastartujte se po ránu jako jogíni

Nebojte, nebudeme po vás chtít vstávat v 5 a začít několika sériemi pozdravů slunci. Úplně stačí, když vstanete o 10 minut dříve, napijete se sklenky vody s citronem a na chvíli se posadíte rovně a zaměříte jen na své dýchání. Postupně můžete přidat i jemné „poválení“ břišních svalů po směru hodinových ručiček. Rozproudíte tak metabolismus na celý den.

„Namasté“, krásný den a hodně síly nejen do cvičení jógy!

Jóga a hubnutí: v čem tkví tajemství úspěchu?
5 (100%) 3 hlasů