Puriny jsou ve všem živém: Kdy hrozí problém?

Jsou součástí každé živé buňky – rostlinné i živočišné. Chemicky jde o molekuly tvořené atomy uhlíku a vodíku. Jsou součástí DNA i RNA. Kdy si ohlídat jejich příjem a jak poznat první problémy?


Dva základní druhy purinů

Server Arthritis-health.com rozlišuje dva základní druhy podle původu:

  1. Endogenní puriny – které tělo samo vyrábí
  2. Exogenní puriny – přijímané z jídla a nápojů

Exogenní puriny přijímané potravou se rozkládají v játrech. Jako odpadní produkt vzniká kyselina močová. Ta se uvolňuje do krevního oběhu. Končí v ledvinách, odkud se vylučuje močí z těla ven.

Nadbytek kyseliny močové v krevním oběhu nazýváme hyperurikémie. Může způsobit ledvinové kameny nebo zánětlivé onemocnění zvané dna. Spousta lidí s vysokou hladinou kyseliny močové však nemá příznaky žádné.

TIP: Jak poznat dnu a jakou dietu při ní držet?

Příčiny hyperurikémie

příčiny hyperurikémie

Podle Wikipedie tu hraje roli řada faktorů včetně:

  • Genetiky
  • Obezity
  • Nadbytečného příjmu alkoholu
  • Inzulinové rezistence
  • Problémů s ledvinami
  • Snížené funkce štítné žlázy
  • Užívání diuretik

Nízkopurinová dieta

Trpíte hyperurikémií nebo dnou? Měli byste dodržet dietu chudou na puriny – tedy upřednostňovat potraviny s jejich nízkým obsahem. Zároveň se vyhýbejte potravinám a nápojům, které blokují metabolismus purinů – jde především o alkohol a nasycené tuky.

Podle Mayo Clinic je nízkopurinová dieta vhodná pro každého, kdo:

  • potřebuje hlídat hladinu kyseliny močové v krvi
  • trpí ledvinovými kameny
  • má náběh nebo už onemocněl dnou

TIP: Při nízkopurinové stravě je důležité pít hodně vody. Podporuje trávení a snižuje koncentrace kyseliny močové v krvi. Odborníci na zdraví ledvin doporučují 8 a více sklenic vody denně.

Vysokopurinové potraviny

Potraviny se středním obsahem purinů

Nízkopurinové potraviny

Mladé maso – kuřecí a telecí, zvěřina a vnitřnosti – játra, mozek, ledvinky z hovězího masa Chřest, špenát, houby, zelený hrášek, květák (max. ½ hrnku denně) Ostatní druhy zeleniny, například rajčata, mrkev, listová zelenina…
Jakékoli potraviny s nasycenými tuky Hovězí, vepřové, jehněčí, rybí a drůbeží maso (maximálně 120 až 180 g denně) Dochucovadla na bázi kvalitních olejů a octů
Mořské plody a jiní měkkýši, ančovičky, sardinky, sleď, makrela Pšeničné otruby a klíčky (denně do ¼ šálku) Ořechy a ořechová másla
Potraviny a nápoje s vysokým obsahem fruktózového sirupu Fazole, čočka a hrách (max. 1 šálek denně) Mléčné výrobky (nejlépe bez tuku nebo nízkotučné)
Pivo a výrobky z droždí a kvasnic Ovesní vločky (maximálně 2/3 šálku denně) Ovoce
Ovocné šťávy bez přidaného sirupu Vejce
Masové vývary Káva a čaj

 

Průměrný obsah purinů v potravinách (mg/100 g potraviny)

Maso, uzeniny    

  • vepřové 48 mg
  • telecí 48 mg
  • skopové 46 mg
  • hovězí 40 mg
  • kuřecí 40 mg
  • králičí 38 mg
  • zvěřina 37 mg
  • anglická slanina 25 mg
  • šunka 24 mg

Vnitřnosti     

  • telecí brzlík 400 mg
  • játra 95 mg
  • ledvinky 80 mg

Ryby          

  • sardinky 120 mg
  • sleď 69 mg  
  • pstruh 56 mg
  • kapr 54 mg
  • štika 48 mg
  • losos 22 mg

Mléko, vejce

  • žloutek 5 mg
  • vejce 2 mg
  • mléko 1 mg
  • bílek 1 mg

Tuky, ořechy, kakao     

  • kakaový prášek 1900 mg !!
  • lískové ořechy 10 mg
  • mandle 9 mg
  • vlašské ořechy 8 mg

Mouka, pekárenské tabulky    

  • ovesné vločky 30 mg
  • celozrnný chléb 14 mg
  • bílé pečivo 8 mg
  • pšeničná mouka 0 mg

Brambory, luštěniny, zelenina  

  • zelený hrášek 80 mg
  • čočka 70 mg
  • hrách 45 mg
  • fazole 44 mg
  • špenát 23 mg
  • chřest 14 mg
  • celer 10 mg
  • květák 10 mg
  • ředkvičky 6 mg
  • kapusta 6 mg
  • brambory 6 mg
  • kedlubny 5 mg
  • fazolové lusky 5 mg
  • okurky 3 mg
  • mrkev 2 mg
  • cibule 1mg

Ovoce  

  • borůvky 2 mg
  • jahody 5 mg
  • hrušky 1 mg

TIP: Projděte si přehlednou tabulku purinů v potravinách včetně gramáží.

Zásady diety proti dně

  • Základ stravy by měly tvořit potraviny s obsahem purinů nižším než 50 mg/g váhy.
  • Omezte potraviny s obsahem purinů kolem 50–150 mg/g váhy.
  • Vyřaďte ze stravy potraviny obsahující více než 150 mg/g váhy.

Pozor na koncentrované puriny

koncentrované puriny

Mořské plody, vnitřnosti a alkoholické nápoje, zejména kvasnicové pivo, obsahují vysokou purinovou koncentraci a mohou způsobit až dnavý záchvat.

TIP: Nahraďte pivo vínem. Kvasinky v pivu podle nedávného výzkumu negativně ovlivňují množství kyseliny močové v krvi. Malé množství (1 sklenička) vína naopak hladinu mírně snižuje.

Výhody středomořské diety

Jedna ze studií, které se zúčastnilo 4 500 lidí, potvrdila, že středomořská strava snižuje riziko nadbytku kyseliny močové v krvi. Má výborné antioxidační vlastnosti a bojuje proti zánětům v těle.

TIP: Podívejte se, co jíst při středomořské dietě.

Co si můžete dopřát bez obav?

Server Healthline.com doporučuje:

  • Celozrnný chléb, obiloviny a těstoviny
  • Mléko s nízkým obsahem tuku, jogurty a sýr
  • Vejce
  • Ovoce a zeleninu

Není to jen o jídle

Kromě omezení potravin s vysokým obsahem purinů je nutná celková změna životního stylu – více tělesného pohybu, dodržení pitného režimu, méně stresu a více odpočinku a relaxace.

Reference

  • SVAČINA, Š. et al. Klinická dietologie, Praha: Grada, 2012, 384 s.
  • LEDVINA, M. et al. Biochemie pro studující medicíny I. díl, Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006.
  • CHUP, M., Jak se stravovat při onemocnění dnou, Svět potravin, srpen 2009, s. 18 – 19
  • HOUSOVÁ, J., Dna – nemoc (nejen) králů a bohatých, Obesity news, 4. ročník, 1/2010
  • Jak na dnu? dostupné z www.nemoc-dna.cz/obsah-purinu-v-potravinach/
Puriny jsou ve všem živém: Kdy hrozí problém?
4.2 (84%) 15 hlasů