BezHladovění.cz

Diety k dospívání nepatří

V celém světě se dnes setkáváme s upozorněními, které nás varují před nebezpečností obezity či nadváhy.

Lidé si tato doporučení berou naštěstí čím dál více k srdci a u mnohých se po čase setkáváme se skvělou změnou zdravotního stavu, který je podpořený ještě zlepšením fyzického vzhledu a v neposlední řadě i psychické pohody.

Všechna tato pozitiva, nám přináší především vyvážený jídelníček, zdravý životní styl a odpovídající tělesná hmotnost – nikoli nesmyslné diety.

Co se v mládí naučíš…

Velmi alarmující je dnes zejména problém dětské obezity, která se vyskytuje daleko častěji, než tomu bylo v minulých dobách.

Moderní způsob stravování je nebezpečný zejména pro děti, které si mnohdy ani neuvědomují, že i špatná strava se může negativně projevit na jejich celkovém psychickém a fyzickém stavu.

Pokud tedy svou ratolest nepovedete ke zdravému životnímu stylu již od útlého věku, nemůžete se divit, že si i v pozdějších letech s jídlem rozumět nebude.

Vyhněte se nesmyslným dietám

Pokud jste si tuto skutečnost uvědomili příliš pozdě a vaše dítě má problémy s váhou, nezoufejte. Dbejte však na pár zásad a vyhněte se největším chybám, které dnes dělá velké procento populace.

Jistě, pokud dítě dospívá a jeho tělo se teprve vyvíjí, roste mu také nárok na příjem energie. Dochází k velkým změnám jak v psychické, fyzické i sociální sféře a dostatek živin pro správný chod celého organismu je nesmírně důležitý.

Nezapomínejte však, že tato energie by měla být i v tak brzkém věku přijímána zvláště z kvalitních produktů, nikoli ze sladkostí či slaných pochutin.

Samozřejmě, že dítě nemůžete hlídat neustále. Někdy se zkrátka stane, že si tajně koupí nějakou tu dobrůtku, ale ve vašem zájmu by však mělo být pokusit se tyto situace omezit na minimum. Jak?

Stačí, když budete od malička dítěti vštěpovat, že jablko je přeci chutnější a zdravější nežli bonbón a také ho dostatečně zásobovat svačinkami z domova.

Pokud mu poskytnete přehled, co je a není dobré, zároveň mu zajistíte dostatek přísunu potravy po celý den, chutě vašeho dítka na něco „zakázaného“ se náhle zmírní.

Když už je pozdě

Jestliže vaše dítě již nadváhou či obezitou trpí, zpozorněte. Můžete tak ohlídat negativní dopady na zdraví v budoucích letech a zajistit mu tak kvalitnější a šťastnější život.

Obezita a nadváha v sobě skrývají mnohá úskalí. V žádném případě na to nejděte cestou drastických diet, ty jsou nebezpečné nejenom pro děti, ale také pro dospělé.

Výrazným snížením energetického příjmu si tělo později začne ukládat veškerou přijatou energii do tukových zásob, což časem paradoxně povede k dalšímu nárůstu hmotnosti.

Nesmyslné omezování některých živin také může vést k vážným poruchám dospívajícího jedince a způsobit tak fatální následky.

Volte cestu přirozené a pozvolné změny jídelníčku, kterou dítěti důsledně vysvětlete. Vyhnete se tak podvodům a předstíráním, které jsou někdy běžným důsledkem vzdoru puberťáka.

Nezapomínejte také na to, aby mělo vaše dítě dostatek pohybové aktivity a volný čas vyplněný různorodými aktivitami, nikoli vysedáváním u počítače.

Buďte ve střehu

Tělesná hmotnost by se v dospívání neměla podceňovat a měl by na ní být kladen daleko větší důraz, než je tomu doposud.

Zvláště v tomto období je fyzický vzhled pro dospívající velmi důležitý a často je i stěžejním bodem k navazování nejrůznějších sociálních vztahů.

Pokud se vám dítě přesto nepovede v jídle zkrotit, rozhodně neváhejte a navštivte odborníka. Psycholog v kombinaci s nutričním terapeutem dokáží mnohdy daleko více, než zoufalí rodiče.

Strašák jménem poruchy příjmu potravy

Nadměrná hmotnost, nebo náhle měnící se proporce těla v období dospívání jsou také výborným vodítkem k poruchám příjmu potravy.

Tato závažná psychická nemoc se v poslední době velmi rozmohla a je daleko větším strašákem, než se někomu může na první pohled zdát.

Někdy se lidé mylně domnívají, že za to může pouze dnešní trend hubených modelek, avšak za nezdravým hubnutím je toho mnohem více.

Za poruchy přijmu potravy nejenom u děvčat může také snížené sebevědomí, například v souvislosti s nefungujícími sociálními vztahy.

Dále jsou to různá životní selhání či zklamání, nebo problémy v rodině. Často za to mohou i rodiče, kteří si dítěte nevšímají a to si následně tímto způsobem vydobíjí svou pozornost.

Poruchy příjmu potravy by se rozhodně neměly přehlížet, jelikož jsou zejména v dětství a dospívání jednou z nejčastějších psychických chorob, které někdy končí i úmrtím.

Rodinné zvyklosti naučte i své ratolesti

Pokud vám na vašem dítěti záleží, začněte ho tedy učit správnému způsobu stravování již od malička, aby si vytvořilo zdravé návyky.

Důležitý je způsob stravování v rodině, kde dítě zvyklosti okouká a posléze mu připadají jako přirozená věc. Jděte tedy svým dětem příkladem a nezapomínejte na důležitost výživy nejenom u sebe, ale i u svých nejbližších.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama
reklama
reklama