BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček bez bílé mouky

Světlá pšeničná mouka nechybí snad v žádné české domácnosti. K dostání je v hladké, polohrubé i hrubé podobě a upéct z ní lze téměř vše. Přičteme-li k jejím přednostem i nižší cenu, představuje zdánlivě ideální potravinu. Co myslíte? Pravda je taková, že do zdravého jídelníčku nepatří.

reklama

Proč vyřadit bílou mouku z jídelníčku?

Pšeničná zrna jsou při procesu mletí zbavena klíčků a obalů, částí, které obsahují nejvíce živin. Mouka je tak po namletí ochuzena o zdraví prospěšnou vlákninu, vitaminy a minerální látky. Její vysoký glykemický index způsobuje kolísání hladiny cukru v krvi.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Glykemický index a hubnutí: Využijte sacharidy ve svůj prospěch

Čím ji nahradit?

Na trhu dnes najdeme celou řadu muk, včetně jejich bezlepkových alternativ. Některé vynikají svojí chutí, jiné dobrou pojivostí nebo nutričními hodnotami. A které z nich zařadit do zdravého jídelníčku?

Dostatek vlákniny, kvalitní sacharidy, bílkoviny, vitaminy, minerální látky a minimum prázdných kalorií nabízejí celozrnné mouky (ovesná, žitná), mouky z luštěnin (hrachová, cizrnová, čočková) a pseudoobilovin (pohanková, čiroková, amarantová).

FotoPopis
mouka-cizrnova-instantni-400-g-bio

Mouka cizrnová instantní BIO 400 g

Používá se jako základ na pomazánky, polévky, jíška do polévek a omáček, surovina do bramborových výrobků a knedlíků (vaznost vody a tažnost), surovina do mletých mas (vaznost vody a křehkost výrobku).

FotoPopis
ekologicka-amarantova-mouka-100-500g-bio-200x200

Ekologická amarantová mouka 100% 500 g BIO

Amarantová mouka je důležitou součástí jídelníčku, bohatým zdrojem bílkovin a lehce stravitelná, což znamená, že nezatěžuje zažívací ústrojí.

Jejich podrobné srovnání přinášíme ve velkém přehledu zdravých druhů muk.

Alternativy bílé mouky ve zdravém jídelníčku

Pondělí

Snídaně: Vařená pohanka s jablkem, lžící rostlinného jogurtu, para ořechy a kostičkou hořké čokolády

Svačina: Celozrnný žitný chléb s kvalitní šunkou, rajčaty a okurkou

Oběd: Pomalu pečená vepřová panenka s hříbkovou omáčkou a rýžovými těstovinami

Večeře: Pečená treska v bylinkové krustě s quinoou, zeleninový salát

Úterý

Snídaně: Vaječná omeleta s nízkotučným tvrdým sýrem, rajčaty a paprikou

Svačina: Bílý jogurt s ovesnými vločkami a domácími povidly

Oběd: Zeleninové kari s tofu a celozrnnou rýží

Večeře: Listový salát s kadeřavou kapustou, trhaným krůtím masem, artyčoky, kapary a cizrnou

Středa

Snídaně: Čirokové lívance s lesními plody a ořechovým máslem

Svačina: Strouhaná mrkev s jablkem, ovesnými vločkami a vlašskými ořechy

Oběd: Přírodní krůtí steak s pečenými batáty, česnekem, šalotkou a tymiánem

Večeře: Květákové placky s quinoou, červenou řepou, hummusem, salátem a citrónovým dresinkem

Čtvrtek

Snídaně: Ovesná kaše s chia semínky, jablkem, skořicí a ořechovým máslem

Svačina: Celozrnný rýžový chléb s avokádem, rajčaty, olivami a feta sýrem

Oběd: Pečený filet z lososa s gratinovanou zeleninou a čočkou beluga

Večeře: Listový salát s baby špenátem, amarantem, pečenou dýní a piniovými oříšky

Pátek

Snídaně: Chia pudink s banánem, špetkou mleté vanilky a lístky meduňky

Svačina: Kousek ořechovo-mrkvové bábovky

Oběd: Bramborové noky s domácím bazalkovým pestem

Večeře: Wrap z čirokové mouky s čerstvou zeleninou, tuňákem a jogurtovým dipem

Sobota

Snídaně: Plátek lněného chleba s žervé a vejcem vařeným natvrdo, zelenina

Svačina: Smoothie z kadeřavé kapusty, banánu, lesních plodů a konopných semínek

Oběd: Fazolové chilli con carne s guacamole a bez oleje pečenými kukuřičnými chipsy

Večeře: Domácí pizza z cizrnové mouky

Neděle

Snídaně: Batátové brownies s vlašskými ořechy

Svačina: Ovocný salát s konopnými semínky

Oběd: Čočková sekaná se šťouchaným bramborem a kimchi

Večeře: Hustá zeleninová polévka s ovesnými kroupami

Přejeme dobrou chuť a lehké trávení 🙂

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Restart jídelníček

Kuchařka s jídelníčkem na 21 dní, co nastartuje vaše hubnutí

Žádný stres z vymýšlení jídla na druhý den. Vaříte zdravě, jednoduše a přitom hubnete. Naservírovali jsme vám jednoduchý plán na 21 dní, se kterým nastartujete hubnutí, a nebude chtít přestat.

bez počítání kalorií - jídla hotová do 30 minut - neřešíte, co zítra jíst -  83 snadných receptů z dostupných surovin - nakupujete jen 1x týdně

TIP: Vyzkoušejte také ukázkový jídelníček bez pečiva.

reklama
Andrea Hrečková

Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz
Naše potraviny obsahují výrazně méně cukru. Protože jejich skutečná síla spočívá v přírodní chuti. Víme, že i funkční potraviny mohou chutnat skvěle a lahodně. Při dodržení nejvyšších standardů kvality jsme dosáhli čistou chuť každé jedné Powerlogy potraviny. Doprava zdarma na všechny nákupy.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům