BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček bez bílé mouky

Světlá pšeničná mouka nechybí snad v žádné české domácnosti. K dostání je v hladké, polohrubé i hrubé podobě a upéct z ní lze téměř vše. Přičteme-li k jejím přednostem i nižší cenu, představuje zdánlivě ideální potravinu. Co myslíte? Pravda je taková, že do zdravého jídelníčku nepatří.

Proč vyřadit bílou mouku z jídelníčku?

Pšeničná zrna jsou při procesu mletí zbavena klíčků a obalů, částí, které obsahují nejvíce živin. Mouka je tak po namletí ochuzena o zdraví prospěšnou vlákninu, vitaminy a minerální látky. Její vysoký glykemický index způsobuje kolísání hladiny cukru v krvi.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Glykemický index a hubnutí: Využijte sacharidy ve svůj prospěch

Čím ji nahradit?

Na trhu dnes najdeme celou řadu muk, včetně jejich bezlepkových alternativ. Některé vynikají svojí chutí, jiné dobrou pojivostí nebo nutričními hodnotami. A které z nich zařadit do zdravého jídelníčku?

Dostatek vlákniny, kvalitní sacharidy, bílkoviny, vitaminy, minerální látky a minimum prázdných kalorií nabízejí celozrnné mouky (ovesná, žitná), mouky z luštěnin (hrachová, cizrnová, čočková) a pseudoobilovin (pohanková, čiroková, amarantová).

FotoPopis
mouka-cizrnova-instantni-400-g-bio

Mouka cizrnová instantní BIO 400 g

Používá se jako základ na pomazánky, polévky, jíška do polévek a omáček, surovina do bramborových výrobků a knedlíků (vaznost vody a tažnost), surovina do mletých mas (vaznost vody a křehkost výrobku).

FotoPopis
ekologicka-amarantova-mouka-100-500g-bio-200x200

Ekologická amarantová mouka 100% 500 g BIO

Amarantová mouka je důležitou součástí jídelníčku, bohatým zdrojem bílkovin a lehce stravitelná, což znamená, že nezatěžuje zažívací ústrojí.

Jejich podrobné srovnání přinášíme ve velkém přehledu zdravých druhů muk.

Alternativy bílé mouky ve zdravém jídelníčku

Pondělí

Snídaně: Vařená pohanka s jablkem, lžící rostlinného jogurtu, para ořechy a kostičkou hořké čokolády

Svačina: Celozrnný žitný chléb s kvalitní šunkou, rajčaty a okurkou

Oběd: Pomalu pečená vepřová panenka s hříbkovou omáčkou a rýžovými těstovinami

Večeře: Pečená treska v bylinkové krustě s quinoou, zeleninový salát

Úterý

Snídaně: Vaječná omeleta s nízkotučným tvrdým sýrem, rajčaty a paprikou

Svačina: Bílý jogurt s ovesnými vločkami a domácími povidly

Oběd: Zeleninové kari s tofu a celozrnnou rýží

Večeře: Listový salát s kadeřavou kapustou, trhaným krůtím masem, artyčoky, kapary a cizrnou

Středa

Snídaně: Čirokové lívance s lesními plody a ořechovým máslem

Svačina: Strouhaná mrkev s jablkem, ovesnými vločkami a vlašskými ořechy

Oběd: Přírodní krůtí steak s pečenými batáty, česnekem, šalotkou a tymiánem

Večeře: Květákové placky s quinoou, červenou řepou, hummusem, salátem a citrónovým dresinkem

Čtvrtek

Snídaně: Ovesná kaše s chia semínky, jablkem, skořicí a ořechovým máslem

Svačina: Celozrnný rýžový chléb s avokádem, rajčaty, olivami a feta sýrem

Oběd: Pečený filet z lososa s gratinovanou zeleninou a čočkou beluga

Večeře: Listový salát s baby špenátem, amarantem, pečenou dýní a piniovými oříšky

Pátek

Snídaně: Chia pudink s banánem, špetkou mleté vanilky a lístky meduňky

Svačina: Kousek ořechovo-mrkvové bábovky

Oběd: Bramborové noky s domácím bazalkovým pestem

Večeře: Wrap z čirokové mouky s čerstvou zeleninou, tuňákem a jogurtovým dipem

Sobota

Snídaně: Plátek lněného chleba s žervé a vejcem vařeným natvrdo, zelenina

Svačina: Smoothie z kadeřavé kapusty, banánu, lesních plodů a konopných semínek

Oběd: Fazolové chilli con carne s guacamole a bez oleje pečenými kukuřičnými chipsy

Večeře: Domácí pizza z cizrnové mouky

Neděle

Snídaně: Batátové brownies s vlašskými ořechy

Svačina: Ovocný salát s konopnými semínky

Oběd: Čočková sekaná se šťouchaným bramborem a kimchi

Večeře: Hustá zeleninová polévka s ovesnými kroupami

Přejeme dobrou chuť a lehké trávení 🙂

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Restart jídelníček

Kuchařka s jídelníčkem na 21 dní, co nastartuje vaše hubnutí

Žádný stres z vymýšlení jídla na druhý den. Vaříte zdravě, jednoduše a přitom hubnete. Naservírovali jsme vám jednoduchý plán na 21 dní, se kterým nastartujete hubnutí, a nebude chtít přestat.

bez počítání kalorií - jídla hotová do 30 minut - neřešíte, co zítra jíst -  snadné recepty z dostupných surovin - nakupujete jen 1x týdně
 

TIP: Vyzkoušejte také ukázkový jídelníček bez pečiva.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Andrea Hrečková

Andrea Hrečková

Nejsem kuchařka ani fotografka. Přesto vařím, peču a fotím s láskou a nadšením pro věc. Také věřím ve zdravotní benefity rostlinné stravy v její nejpřirozenější podobě. Mé recepty jsou čistě veganské, někdy raw i bezlepkové, vždy ale plné vitamínů, minerálů, zdravých tuků, komplexních sacharidů a plnohodnotných bílkovin.

Share via
Send this to a friend