Rybí tuk a jeho účinky

Zejména příslušníci starších generací se při vyslovení tohoto spojení obvykle otřepou odporem, neboť se jim vybaví opravdu značně nelibá pachuť výrobku, který jim byl pod tímto názvem v dětství pravidelně podáván. Dnes už nic takového podstupovat nemusíme, rybí olej – či chcete-li tuk – by však měl být nadále součástí našeho stravování, existuje však samozřejmě v mnohem přijatelnějších podobách.


Obsah článku

Počátek používání rybího tuku coby léčiva a prevenčního prostředku sahá skoro 400 let do minulosti. Předtím byl tento produkt používán k jiným účelům, například ke zpracovávání kůží anebo svícení, poté si však lidé povšimli blahodárných účinků této suroviny na lidský organismus.

Co rybí tuk dokáže?

Dostatek rybího tuku ve stravě velmi dobře chrání proti vzniku vážných srdečních chorob, jako je srdeční arytmie nebo ischemická choroba srdeční. Tyto fakta potvrzují nejen četné a dostatečně průkazné studie, ale i empirické důkazy. U národů, jejichž strava je na rybí tuk velmi bohatá, je četnost srdečních onemocnění statisticky výrazně menší. Platí to například u Eskymáků (zde jsou výsledky opravdu velmi významné a badatelé si dlouho lámali hlavu tím, jak je to možné, když toto etnikum konzumuje takové množství tučného masa a minimum rostlinné stravy), ale i u středomořských národů.

To však není zdaleka všechno. Rybí tuk také snižuje hladinu krevního tuku (triglyceridu), krevní tlak, zlepšuje průchodnost a pružnost cév, snižuje množství cholesterolu LDL– tedy „špatného“ cholesterolu, přičemž zachovává hladinu cholesterolu HDL (dobrého).

Rybí tuk má také zásadní význam v prevenci rakoviny. Četné studie potvrdily, že významně omezuje zejména riziko rozvoje rakoviny prsu a rakoviny tlustého střeva. A jsou tu i další účinky:

  • Zlepšení pleti a pomoc při kožních problémech a onemocněních
  • Mírní menstruační bolesti
  • Působí příznivě na záněty kloubů, střev, cév nebo i na lupénku
  • Zlepšuje imunitu

A nakonec je tu možná vůbec nejdůležitější vlastnost rybího tuku, a to vliv na centrální nervovou soustavu a mozek. Tato látka je nesmírně důležitá pro jejich správný rozvoj, a proto nesmí v žádném případě chybět zejména ve stravě dětí a těhotných či kojících matek. V dospělosti však má samozřejmě v této oblasti také své funkce. Zmírňuje psychická onemocnění (včetně vážných chorob, jako je schizofrenie či deprese) a působí blahodárně na celkovou odolnost nervového systému, duševní vyrovnanost a funkci mozku.

Co je na rybím tuku tak zázračného?

Rybí olej obsahuje samozřejmě velké množství příznivě působících látek. Mezi nimi například vitamíny A a D, které se podílejí na jeho účincích. Tím hlavním a zásadním, co činí tuto surovinu však výjimečnou, nejsou tyto vitamíny (které lze získat z bezpočtu jiných potravin a zdrojů), ale takzvané nenasycené mastné kyseliny omega-3. Z tohoto širšího souboru látek mají pak zdaleka největší význam dvě:

  • Kyselina eikosapenteová – EPA
  • Kyselina dokosahesanová – DHA

Tyto kyseliny s podivnými názvy jsou pro naše zdraví tím zásadním prvkem a právě olej z některých ryb je obsahuje v dostatečné míře. Omega-3 nenasycené mastné kyseliny si naše tělo nedokáže samo vyrobit, a proto je nutné zajistit jejich dostatečný příjem ve stravě.

Problém Středoevropanů

Národy, pro něž je rybolov a konzumace jídel z mořských živočichů něco jako denní chléb, a platí to zejména pro středomořské a skandinávské národy, nemívají problémy s nedostatkem nenasycených mastných kyselin omega-3.

Na rozdíl od nich však my Středoevropané trpíme dlouhodobě zásadním nedostatkem těchto takřka životně důležitých látek, neboť se v naší stravě nachází jen minimum jejich zdrojů. Situaci nezachránila ani snaha vnutit nám v dětství cosi, co se sice jmenovalo rybí tuk, ale panují vážné dohady o tom, zda tato tekutina vůbec byla tím, čím se zvala – natož zda obsahovala některé z látek, které jsou hlavními pozitivními činiteli v tuku ryb.

Minimální denní doporučená dávka EPA a DHA je 250 mg, pokud alespoň toto množství nejsme schopni přijmout ve stravě, měli bychom zvažovat používání potravinových doplňků.

Kde se nacházejí EPA a DHA?

Přirozeně se tyto látky nacházejí samozřejmě v rybách, což už pro nyní snad pro nikoho nebude překvapením. Ne vše, co plave, má však v sobě těchto látek dostatek. Bohaté jsou na ně zejména některé tučné mořské ryby.

Nejlépe jsou na tom makrely, tuňáci a lososi. Tuňák v konzervě je však o tyto látky téměř zcela ochuzen, dostatek EPA a DHA nám tedy může poskytnout pouze v čerstvé podobě.

Zdrojem jsou také sledi či pstruzi. Například takové tresky však mají požadovaných látek mnohokrát méně než tuňáci nebo makrely. A jak jsou na tom naše ryby? Poměrně velmi špatně. Česká národní ryba, kapr, má pouze minimální množství omega-3 kyselin.

Menší množství EPA a DHA se nachází také v některých rostlinných zdrojích, například ve vlašských ořechách, slunečnicových či lněných semínkách či v kvalitním řepkovém a olivovém oleji.

Jelikož je zdrojů tak málo – a některé z významnějších jsou navíc velmi drahé (čerstvý tuňák, losos, panenský olivový olej,…) – není divu, že má český člověk omega-3 nenasycených mastných kyselin nedostatek.

Potravinové doplňky s EPA a DHA

Pokud máte pocit, že konzumace dostatečného množství kvalitních mořských ryb by pro vás byl nadlidský úkol, máte naštěstí možnost sáhnout po nějakém potravinovém doplňku. Dnes už nemusíte snášet odpornou chuť rybího tuku. Dnešní potravinové doplňky vám úsměv jistě nezkřiví.

Je však třeba vybírat si pečlivě. Ne každý produkt, který hlásá, že obsahuje omega-3 kyseliny, obsahuje také EPA a DHA – natož v dostatečném množství. Je nutné si proto přečíst přímo obsah těchto dvou kyselin a ujistit se, že denní dávka doplňku odpovídá alespoň minimální denní dávce těchto látek (tedy cca 250 mg).

Je trochu s podivem, že vyšší cena zdaleka ne vždy znamená vyšší obsah a kvalitu doplňku. Jistý test, který proběhl a týkal se těchto výrobků, ukázal, že některé výrobky chtějí za stejné množství EPA a DHA i 20krát více! A to už je opravdu výrazný rozdíl. Proto nedejte na první dojmy a pečlivě si obsah výroku prostudujte.

Má rybí tuk nějaké nevýhody či rizika?

Rybí tuk snižuje srážlivost krve, proto by se doplňky s touto látkou neměly konzumovat při poruchách srážlivosti krve a současném užívání jiných léků proti srážlivosti. Také při užívání léků proti vysokému krevnímu tlaku. A jako u vždy platí i u rybího oleje, že všeho moc škodí. Při vysokých dávkách může způsobovat například nevolnost, pálení žáhy či průjmy, krvácení z nosu či zápach z úst.

Rybí tuk a jeho účinky
Jak se vám článek líbí?