BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček v pubertě a dospívání: II. díl

Dospívání je období rychlého vývoje, hledání vlastní identity a snahou o samostatné rozhodování. K tomu často patří i vzdorování rodičům v rámci stravování. Co s tím? Zabojujte zdravým a přitom chutným jídelníčkem, na který si nikdo stěžovat nebude.

reklama

Hladovění versus nadváha

Děti v pubertě mívají tendenci přejídat se nezdravými potravinami nebo se naopak upínat k různým dietním směrům. Nejdůležitější přitom je najít mezi těmito dvěma extrémy balanc.

Pozor na nezdravé hubnutí

Dívky a také někteří chlapci, kteří jsou nespokojení se svým vzhledem, se mohou nadchnout pro nezdravé hubnutí. Rozhodnou se pro vynechávání snídaní, vyhazování svačin a menší porce obědů i večeří. Výsledkem pak bývá nedostatečný přísun živin v průběhu celého dne a celkové strádání organismu.

Dospívající si bohužel neuvědomují, že jsou redukční diety pro tělo ve vývinu nebezpečné, a mohou jim způsobit vážné zdravotní problémy. Vynechávání jídla a nepravidelné stravování navíc podporuje ukládání tukových zásob ve snaze ochránit tělo v období nedostatku. Proto je nezbytné, aby rodiče se svými dětmi o důležitosti pestrého, pravidelného a vyváženého jídelníčku mluvili.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Restart jídelníček

Kuchařka s jídelníčkem na 21 dní, co nastartuje vaše hubnutí

Žádný stres z vymýšlení jídla na druhý den. Vaříte zdravě, jednoduše a přitom hubnete. Naservírovali jsme vám jednoduchý plán na 21 dní, se kterým nastartujete hubnutí, a nebude chtít přestat.

bez počítání kalorií - jídla hotová do 30 minut - neřešíte, co zítra jíst -  83 snadných receptů z dostupných surovin - nakupujete jen 1x týdně

Přemíra rychlého občerstvení a sladkostí

Puberťáci často upřednostňují jídla z rychlého občerstvení, sladké nápoje, sušenky a různé cukrovinky. Nedostatek čerstvé zeleniny a ovoce, celozrnných obilovin, libového masa, mléčných výrobků a zdravých tuků však může nastartovat řadu problémů, které se ve většině případů posouvají až do dospělosti.

Podle projektu Vím, co jím je důležité s dospívajícím mluvit o správné výživě, zdravém životním stylu a rizicích nevhodného stravování, jako je větší náchylnost k nemocem, zpomalení nebo zastavení růstu, budoucí riziko nadváhy a obezity a nemocí s nimi spojenými.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Nadváha a hubnutí u dětí: Co může za kila navíc?

Rodiče musí jít příkladem

Pubertálnímu vzdoru ohledně stravování jde částečně předejít už v útlém dětství. Pokud dítě vidí, že si rodiče pochutnávají na čerstvé domácí stravě plné vitaminů a minerálů, rodinné zvyklosti okouká a zdravý jídelníček pro něj bude naprosto přirozený i v období dospívání.

Pokud i přes veškeré snahy dochází k problémům, můžete se obrátit na výživového poradce nebo psychologa. Odborníci si mnohdy dokážou s puberťákem poradit mnohem lépe než zoufalí rodiče.

Pondělí

Snídaně: Müsli se sušeným ovocem, oříšky a mlékem, čerstvý banán

Svačina: Sendvič se sýrem a šunkou, zeleninový salát

Oběd: Dušené vepřové maso s mrkví a vařeným bramborem

Svačina: Hummus, knäckebrot, špalíčky mrkve a směs oříšků

Večeře: Rýžové nudle s krevetami, černým sezamem a bazalkovým pestem

Úterý

Snídaně: Omeleta s jarní cibulkou a ředkvičkami, celozrnná houska

Svačina: Fazolové brownies s ovesnými vločkami a čokoládou, kefír

Oběd: Kuřecí roláda s mandlovou nádivkou, bramborová kaše

Svačina: Bílý jogurt s domácí zavařeninou, hroznové víno

Večeře: Květáková pizza s mozzarellou a rajčaty

Středa

Snídaně: Ořechová granola s kakaovými boby a ovesným mlékem

Svačina: Rýžové chlebíčky s mandlovým máslem a hruškou

Oběd: Lasagne

Svačina: Ovocný salát, rýžový jogurt

Večeře: Cizrna na paprice s pórkem a římským kmínem

Čtvrtek

Snídaně: Jáhlová kaše se skořicí, mandlemi a jablkem

Svačina: Míchaný celerový salát s mrkví a ananasem

Oběd: Pečené hovězí na kořenové zelenině s rýží

Svačina: Cibulový koláč s cuketou

Večeře: Volská oka se špaldovým chlebem a čerstvou zeleninou

Pátek

Snídaně: Pohanková kaše se sušenými švestkami a vlašskými ořechy

Svačina: Tortilla se sýrem, vysokoprocentní drůbeží šunkou a špenátem

Oběd: Treska zapečená s bramborem, tzatziki

Svačina: Amarantový pudink s chia semínky a skořicí, mandarinka

Večeře: Kváskový chléb a vajíčková pomazánka s pažitkou a ředkvičkami

Sobota

Snídaně: Palačinky s jogurtem a lesním ovocem

Svačina: Banánové smoothie, hrst oříšků

Oběd: Celozrnné špagety s bolognskou omáčkou

Svačina: Kváskový chléb s rychlou cizrnovou pomazánkou s pečenou dýní

Večeře: Lehký quiche s cuketou a tofu krémem

Neděle

Snídaně: Vafle s kokosovým jogurtem, medem a borůvkami

Svačina: Žitný chléb s arašídovým máslem a banánem, pomerančová šťáva

Oběd: Krůtí medailonky v kukuřičném těstíčku s bramborovo-mrkvovou kaší

Svačina: Kefír a kokosové cookies s hořkou čokoládou a arašídovým máslem

Večeře: Grilovaný losos s ratatouille a kuskusem

Přejeme dobrou chuť celé rodině :)Pokud dítě nebo vy hubnete a potřebujete znát konkrétní gramáže a tipy na míru, obraťte se na zkušeného výživového poradce.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Test na COVID, jednorázové rukavice, roušky a respirátory, jednorázové oděvy, obličejové štíty, dezinfekce na ruce, antibakteriální ubrousky, produkty za velkoobchodní ceny.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům