BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček v pubertě a dospívání: II. díl

Dospívání je období rychlého vývoje, hledání vlastní identity a snahou o samostatné rozhodování. K tomu často patří i vzdorování rodičům v rámci stravování. Co s tím? Zabojujte zdravým a přitom chutným jídelníčkem, na který si nikdo stěžovat nebude.

Hladovění versus nadváha

Děti v pubertě mívají tendenci přejídat se nezdravými potravinami nebo se naopak upínat k různým dietním směrům. Nejdůležitější přitom je najít mezi těmito dvěma extrémy balanc.

Pozor na nezdravé hubnutí

Dívky a také někteří chlapci, kteří jsou nespokojení se svým vzhledem, se mohou nadchnout pro nezdravé hubnutí. Rozhodnou se pro vynechávání snídaní, vyhazování svačin a menší porce obědů i večeří. Výsledkem pak bývá nedostatečný přísun živin v průběhu celého dne a celkové strádání organismu.

Dospívající si bohužel neuvědomují, že jsou redukční diety pro tělo ve vývinu nebezpečné, a mohou jim způsobit vážné zdravotní problémy. Vynechávání jídla a nepravidelné stravování navíc podporuje ukládání tukových zásob ve snaze ochránit tělo v období nedostatku. Proto je nezbytné, aby rodiče se svými dětmi o důležitosti pestrého, pravidelného a vyváženého jídelníčku mluvili.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
pribory

Jídelníček na míru podle vašeho BMI - na 30 dní a zdarma!

Hubněte zdravě a chutně s jídelníčkem na následující měsíc. Stačí vyplnit pár základních údajů a získáte zdravý jídelníček na míru zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Přemíra rychlého občerstvení a sladkostí

Puberťáci často upřednostňují jídla z rychlého občerstvení, sladké nápoje, sušenky a různé cukrovinky. Nedostatek čerstvé zeleniny a ovoce, celozrnných obilovin, libového masa, mléčných výrobků a zdravých tuků však může nastartovat řadu problémů, které se ve většině případů posouvají až do dospělosti.

Podle projektu Vím, co jím je důležité s dospívajícím mluvit o správné výživě, zdravém životním stylu a rizicích nevhodného stravování, jako je větší náchylnost k nemocem, zpomalení nebo zastavení růstu, budoucí riziko nadváhy a obezity a nemocí s nimi spojenými.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Nadváha a hubnutí u dětí: Co může za kila navíc?

Rodiče musí jít příkladem

Pubertálnímu vzdoru ohledně stravování jde částečně předejít už v útlém dětství. Pokud dítě vidí, že si rodiče pochutnávají na čerstvé domácí stravě plné vitaminů a minerálů, rodinné zvyklosti okouká a zdravý jídelníček pro něj bude naprosto přirozený i v období dospívání.

Pokud i přes veškeré snahy dochází k problémům, můžete se obrátit na výživového poradce nebo psychologa. Odborníci si mnohdy dokážou s puberťákem poradit mnohem lépe než zoufalí rodiče.

Pondělí

Snídaně: Müsli se sušeným ovocem, oříšky a mlékem, čerstvý banán

Svačina: Sendvič se sýrem a šunkou, zeleninový salát

Oběd: Dušené vepřové maso s mrkví a vařeným bramborem

Svačina: Hummus, knäckebrot, špalíčky mrkve a směs oříšků

Večeře: Rýžové nudle s krevetami, černým sezamem a bazalkovým pestem

Úterý

Snídaně: Omeleta s jarní cibulkou a ředkvičkami, celozrnná houska

Svačina: Fazolové brownies s ovesnými vločkami a čokoládou, kefír

Oběd: Kuřecí roláda s mandlovou nádivkou, bramborová kaše

Svačina: Bílý jogurt s domácí zavařeninou, hroznové víno

Večeře: Květáková pizza s mozzarellou a rajčaty

Středa

Snídaně: Ořechová granola s kakaovými boby a ovesným mlékem

Svačina: Rýžové chlebíčky s mandlovým máslem a hruškou

Oběd: Lasagne

Svačina: Ovocný salát, rýžový jogurt

Večeře: Cizrna na paprice s pórkem a římským kmínem

Čtvrtek

Snídaně: Jáhlová kaše se skořicí, mandlemi a jablkem

Svačina: Míchaný celerový salát s mrkví a ananasem

Oběd: Pečené hovězí na kořenové zelenině s rýží

Svačina: Cibulový koláč s cuketou

Večeře: Volská oka se špaldovým chlebem a čerstvou zeleninou

Pátek

Snídaně: Pohanková kaše se sušenými švestkami a vlašskými ořechy

Svačina: Tortilla se sýrem, vysokoprocentní drůbeží šunkou a špenátem

Oběd: Treska zapečená s bramborem, tzatziki

Svačina: Amarantový pudink s chia semínky a skořicí, mandarinka

Večeře: Kváskový chléb a vajíčková pomazánka s pažitkou a ředkvičkami

Sobota

Snídaně: Palačinky s jogurtem a lesním ovocem

Svačina: Banánové smoothie, hrst oříšků

Oběd: Celozrnné špagety s bolognskou omáčkou

Svačina: Kváskový chléb s rychlou cizrnovou pomazánkou s pečenou dýní

Večeře: Lehký quiche s cuketou a tofu krémem

Neděle

Snídaně: Vafle s kokosovým jogurtem, medem a borůvkami

Svačina: Žitný chléb s arašídovým máslem a banánem, pomerančová šťáva

Oběd: Krůtí medailonky v kukuřičném těstíčku s bramborovo-mrkvovou kaší

Svačina: Kefír a kokosové cookies s hořkou čokoládou a arašídovým máslem

Večeře: Grilovaný losos s ratatouille a kuskusem

Přejeme dobrou chuť celé rodině :)Pokud dítě nebo vy hubnete a potřebujete znát konkrétní gramáže a tipy na míru, obraťte se na zkušeného výživového poradce.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend