BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček na vánoční svátky

Chcete se i o svátcích cítit lehce a fit? Vyměňte letos smaženého kapra s těžkým salátem za tradiční jídla našich předků.

Typická vánoční jídla

Dříve se na Štědrý večer podávalo 5–7 chodů. Jejich přesný počet i složení přitom záviselo na finanční situaci rodiny. V chudších rodinách jedli kaši, polévku a kubu, zatímco bohatí lidé si užívali šneky, raky a další pochoutky.

Oplatky jako předkrm

Oplatky potřené medem, bylinkami, šípky nebo česnekem se běžně podávaly jako první chod štědrovečerní večeře.

Polévka

Tradiční polévka obsahovala houby, které se přidávaly i do dalších svátečních pokrmů. Později houbovou polévku vystřídala rybí varianta připravovaná z kořenové zeleniny, jiker, mlíčí, hlavy, kostí a dalších zbytků rybího masa. Někteří lidé polévku dochucovali bílým vínem nebo smetanou.

Kuba

Snad nejznámějším vánočním jídlem je kuba z hub a krup. Protože se podle zvyklostí nemělo jíst až do štědrovečerní večeře maso, podával se kuba vždy na Štědrý den k obědu.

Krkonošský hubník

Obyvatelé Krkonoš se neobešli bez vánočního hubníku neboli hubovce. Nakrájené kousky žemle obalovali v rozšlehaných vejcích s mlékem a rozpuštěným máslem. K žemlím pak přidávali sušené houby, česnek, sůl, pepř, majoránku a strouhanku nebo dětskou krupičku. Vše vložili do vymazaného pekáče a pekli v troubě.

Kapr

Kapr se nejčastěji připravoval na modro, tedy vařený s octem nebo bílým vínem a kořenovou zeleninou. Další variantou byl kapr na černo s hustou sladkokyselou omáčkou ze sušených švestek, rozinek, perníku a černého piva, případně červeného vína. Jako přílohu lidé volili knedlík nebo chléb.

Smažený kapr nemá původ u nás, ale v Rakousku a tradičním národním jídlem se stal až po druhé světové válce. Dnes se kapr nejčastěji smaží na vrstvě tuku nebo peče v troubě s větším množstvím másla.

Muzika a další kaše

Součástí štědrovečerní večeře bývala kaše z vařeného sušeného ovoce, především jablečných a hruškových křížal a sušených švestek. Do kaše se přidával také hřebíček, skořice, citrónová šťáva, ořechy, rozinky, mandle, rum a strouhaný perník nebo piškoty. Kromě názvu muzika se používalo také označení odvárka, vocet nebo tomáškový kompot.

Symbolem hojnosti byla krupičná, hrachová nebo prosná kaše.

Pučálka

Na vánočním stole nesměl chybět ani pečený hrách se solí, pepřem, sádlem a česnekem. Pokud byla chuť na něco sladkého, mohla se pučálka ochutit medem.

Jahelník

Do uvařených jáhel se přidaly sušené švestky, jablka a přepuštěné máslo. Vše se nalilo do vymazaného pekáčku a zapeklo, aby se na povrchu vytvořila růžová krusta.

Pečená drůbež

Pro některé kraje je stále typické jíst na den sv. Štěpána pečenou husu, kachnu nebo krocana.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Restart jídelníček

Kuchařka s jídelníčkem na 21 dní, co nastartuje vaše hubnutí

Žádný stres z vymýšlení jídla na druhý den. Vaříte zdravě, jednoduše a přitom hubnete. Naservírovali jsme vám jednoduchý plán na 21 dní, se kterým nastartujete hubnutí, a nebude chtít přestat.

bez počítání kalorií - jídla hotová do 30 minut - neřešíte, co zítra jíst -  snadné recepty z dostupných surovin - nakupujete jen 1x týdně
 

Pondělí

Snídaně: Ovesná kaše se švestkami a skořicí

Svačina: Jáhlové kuličky s ořechy a rozinkami

Oběd: Čočka s vařeným vejcem a nakládanou okurkou

Svačina: Jablko

Večeře: Kváskový chléb s pomazánkou z červené řepy, křenu a měkkého sýra

Úterý (Štědrý den)

Snídaně: Jáhlová kaše s rozinkami, skořicí a jablkem

Svačina: Hrst oříšků

Oběd: Staročeský vánoční kuba

Svačina: Bílý jogurt s hruškou

Večeře: Lehká rybí polévka, kapr na modro a odlehčený bramborový salát

Středa (1. svátek vánoční)

Snídaně: Vánočka s obilnou kávou

Svačina: Vánoční bezlepkové ořechoule

Oběd: Krkonošský hubník

Svačina: Ananasové smoothie pro zklidnění žaludku

Večeře: Polévka z pečeného květáku s pórkem a semínky

Čtvrtek (2. svátek vánoční)

Snídaně: Ovesná kaše se sušenými jablky a perníkovým kořením

Svačina: Pár kousků lineckého cukroví

Oběd: Kachna pečená na pomerančích s bramborem

Svačina: Kaki

Večeře: Zeleninové rizoto se šafránem

Pátek

Snídaně: Míchaná vajíčka s chlebem a čerstvou zeleninou

Svačina: Bílý jogurt a pár kousků cukroví

Oběd: Fazolový guláš s celozrnným kváskovým chlebem

Svačina: Pomelo

Večeře: Polévka z červené čočky s rajčátky

Sobota

Snídaně: Rýžová kaše s hruškou a oříšky

Svačina: Mandarinková šťáva

Oběd: Pečené kuře na medu s bylinkovým kuskusem

Svačina: Jahelník se sušeným ovocem

Večeře: Cizrnová pomazánka s celozrnným pečivem a čerstvou zeleninou

Neděle

Snídaně: Domácí ořechové müsli s mandlovým mlékem

Svačina: Mrkvové smoothie s jablkem a pomerančem

Oběd: Medailonky z vepřové panenky s dušenou brokolicí a pečeným bramborem

Svačina: Tvaroh s rozinkami

Večeře: Fazolová polévka jako od babičky

Přejeme dobrou chuť a krásné svátky 🙂

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend