BezHladovění.cz

Ukázkový jídelníček při intoleranci laktózy

Trápí vás nafouklé břicho, křeče a časté průjmy? Pokud se vaše potíže objevují krátce po konzumaci mléčných výrobků, zpozorněte. Mohlo by se jednat o intoleranci laktózy.

Příčiny laktózové nesnášenlivosti

Při úplné intoleranci laktózy nedokáže tělo strávit mléčný cukr. Důvodem je nedostatek enzymu laktáza, který za úkol rozštěpit laktózu v tenkém střevě na glukózu a galaktózu.

Pokud v těle laktáza chybí, nebo jí není dostatečné množství, přechází nestrávený mléčný cukr až do tlustého střeva, kde začne kvasit a vytvářet plyny. Důsledkem jsou typické trávicí problémy.  

Nesnášenlivost laktózy se může poprvé projevit v jakémkoliv věku. Během stárnutí se hladina enzymu laktázy postupně snižuje. Z toho důvodu má mnoho starších osob problémy strávit mléčné výrobky. 

Jak se intolerance laktózy projevuje?

  • nadýmáním
  • bolestmi břicha
  • průjmem
  • únavou
  • bolestmi končetin
  • vnitřním neklidem
  • nadměrným pocením
  • nervozitou
  • poruchami spánku
  • akné

Možnosti diagnostiky laktózové intolerance

  • odběry krve
  • genetické testy
  • dechové testy (vodíkový test nebo detekce uhlíku)
  • laktózový toleranční test (s podáním laktózy a měřením glykémie)

Úprava stravy jako základ léčby

Při intoleranci laktózy je nezbytná úprava jídelníčku. Tento krok je však velmi individuální. Záleží především na množství enzymu laktázy a stupni citlivosti zažívání. Někomu stačí vyměnit potraviny s vysokým obsahem laktózy (šlehačka, čerstvé sýry, mléko) za výrobky, které obsahují laktózy podstatně méně (tvrdé sýry, zakysané jogurty).

V horších případech je nutné mléčné výrobky zcela vyřadit nebo se zaměřit na produkty, které výrobci označují jako bezlaktózové. Pokud se rozhodnete mléčné výrobky vůbec nekonzumovat, dbejte na dostatečný příjem bílkovin a také vápníku, abyste zabránili řídnutí kostí, osteoporóze.

Podle zahraničních výzkumů lidé s intolerancí laktózy většinou snesou až 240 ml mléka, a to zejména ve chvíli, kdy jej pijí rovnoměrně v průběhu celého dne. Mnohem lépe tráví fermentované mléčné výrobky, jako jsou sýry a zakysané jogurty.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
ikona-laktominus-105

Krabičková dieta se sníženým obsahem laktózy

Přestaňte si dělat starosti s nákupem a přípravou jídel. Každý den vám dovezeme zdravá jídla, která vám budou chutnat!

Program LAKTO - se sníženým obsahem laktózy obsahuje speciální mléčné výrobky, zároveň je pestrý, vyvážený a splňuje potřebné nutriční parametry. Je vhodný pro klienty s intolerancí na laktózu a všechny, kteří se z jakéhokoliv důvodu vyhýbají určitým druhům mléčných výrobků.

Ukázkový jídelníček při intoleranci laktózy

Pondělí

Snídaně: Ovesná kaše s vanilkou a lesními plody

Svačina: Hroznové víno

Oběd: Kuřecí směs s pórkem, mrkví, bambusovými výhonky, arašídy a bulgurem

Svačina: Zeleninové smoothie Supergreens s jablky

Večeře: Hráškový hummus s celozrnným domácím pečivem a čerstvou zeleninou

Úterý

Snídaně: Míchané tofu á la vajíčka, knäckebrot

Svačina: Jablko

Oběd: Hovězí guláš s žitným chlebem

Svačina: Ovesné vločky s banánem a hořkou čokoládou

Večeře: Zeleninový salát s tuňákem a vejci

Středa

Snídaně: Celozrnný sendvič s pečeným krůtím masem, houbami a bylinkami

Svačina: Sójový jogurt s malinami

Oběd: Grilovaný losos se zelenými fazolkami a vařeným bramborem

Svačina: Nastrouhané jablko s mrkví, mandlemi a medem

Večeře: Tofu se zázvorem, chilli a kuskusem

Čtvrtek

Snídaně: Ovesná kaše se skořicí a sušenými švestkami

Svačina: Kokosové cookies s hořkou čokoládou a arašídovým máslem

Oběd: Pečená treska a dýňové rizoto z jáhel

Svačina: Ananas

Večeře: Polévka s červenou čočkou, mrkví a rýží

Pátek

Snídaně: Vejce zapečené se žampiony a špenátem

Svačina: Raw tyčinka ze sušených fíků a datlí

Oběd: Kuřecí steak na zelených bylinkách s pečeným bramborem

Svačina: Pomelo

Večeře: Knäckebrot s bezlaktózovým cottage sýrem a okurkovým salátem

Sobota

Snídaně: Granola s ořechy, datlemi a mandlovým mlékem

Svačina: Čerstvá šťáva z pomeranče a grapefruitu

Oběd: Vepřová kotleta na houbách s rýží

Svačina: Bezlaktózový jogurt s jahodami a pekanovými ořechy

Večeře: Zapečené těstoviny s kešu krémem

Neděle

Snídaně: Špaldové lívance s kokosovým jogurtem a borůvkami

Svačina: Chia pudink z rýžového mléka s jahodami

Oběd: Pečená krůta na zelených bylinkách s bramborem

Svačina: Žlutý meloun s parmskou šunkou

Večeře: Žitný chléb s celerovou pomazánkou a mořskou řasou

Přejeme dobrou chuť a lehké trávení 🙂

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Šárka Jirchářová

Mgr. Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend