Detoxikace organismu 5x jinak

Odkud škodlivé látky pochází

Detoxikace je jednoduše očista organismu od škodlivých látek. Je dobrá jak prevenci, tak v léčbě onemocnění a umožňuje výrazně prodloužit funkčnost našeho těla. Pravidelným odstraňováním škodlivin, hlenů, bakteriálního znečištění a dalších ho ozdravujeme.


Škodlivými látkami jsou na mysli například nestravitelné zbytky potravy, konzervanty, aditiva, nežádoucí látky z léků, odpadní látky vzniklé metabolickými pochody a vdechované polutanty z ovzduší, čemuž se jen těžko zabrání.

Přínosy detoxikace

Přirozeně nám v očišťování těla pomáhají lymfatické uzliny, játra, ledviny, střeva, plíce, ale i kůže. Vyloučení těchto látek je pak v podobě stolice, moči, potu nebo dechu.

Detoxikace tedy logicky souvisí se správným pracováním zmíněných orgánů. Je známo několik metod detoxikace organismu. Následujícími způsoby podporujeme metabolismus, fungování plic, srdeční činnost, zlepšujeme krevní a lymfatický oběh.

K dalším podstatným přínosům patří snížení únavy, napětí, stresu, pocitu přeplněného žaludku, plynatosti, podpoření imunitního systému, zvýšení energie a harmonie.

5 způsobů dosažení detoxikace

Začneme od trávicího traktu

Úprava stravování je jedním z nejtrvalejších a nejrychlejších ozdravení organismu. Je respektován jako nenahraditelná prevence. Naše střevo se potřebuje neustále pročišťovat od zbytků jídla a odumřelých buněk, které se vlivem dlouhodobého nesprávného stravování mohou ve střevě ukládat.

Sami si můžeme pomoct dostatečným příjmem vlákniny ve stravě. Výměnou pšeničného chleba za vícezrnný nebo celozrnný, zvýšíme konzumaci vlákniny na dvojnásobek. Dále se doporučuje zvýšit příjem ovoce, zeleniny a omezit konzumaci cukrů, masa a bíle mouky. V radikálnějším případě se používá nepříliš příjemný a nepříliš oblíbený výplach střev, ale to pouze pod odborným dohledem.

Detoxikace ovlivněním detoxikačních enzymů jater

Grepový džus zvyšuje účinnost jaterních detoxikačních enzymů (např. cytochrom P450,CYP1), které jsou klíčové pro odstraňování škodlivých látek z těla. Tady si ale musíme dávat velký pozor na kombinaci grepového džusu a léků. Grep totiž zvyšuje vylučování léků a tím pádem snižuje jejich účinnost.

Problém by mohl nastat u léků na ředění krve (warfarin). Nicméně jinak je grepový džus velmi efektivní detoxikační metodou, která nás nestojí ani takové úsilí a přesto nám udělá dobře.

Aromaterapie jako forma relaxace

Je to terapeutická metoda, kde se využívá působení na chuťové a čichové receptory. Požívá se k léčbě řady potíží jako stres, napětí, ale i běžně se vyskytujících sezónních onemocnění (rýma, angína). Jednou z praktických příkladů je přidávání bylin a koření do jídel.

Detoxikace souvisí i s očištěním mysli, proto je aromaterapie právem jednou z metod.

Pohybem k pročištění

Týká se to hlavně těch jedinců, kteří mají k nedostatku pohybu ve svém volném čase navíc sedavé zaměstnání. Při nedostatku pohybu se neaktivuje tzv. svalová pumpa a lymfatické cévky v podkoží nepracují dostatečně intenzivně. Pokud sedíme, nemůže se lymfa efektivně dostat do tříselných uzlin a zabraňujeme tím detoxikaci.

Relaxační cvičení, která jsou za účelem detoxikace doporučována, jsou jóga nebo kalanetika. Zahrnují jednak protahovací cviky a také posilování velmi nenásilnou formou.

K poslechu si můžeme zvolit relaxační hudbu, která cvičení doprovází. Efekt to má na tělo i na mysl, což je k vyloučení napětí ideální.

Odlehčené dny a půsty

Odlehčovací dny jsou takové, kdy konzumujeme pouze zeleninu nebo ovoce v podobě např. ovocných šťáv a zeleninových vývarů. Je to na jednu stranu velmi osvobozující, vynecháme všechny jídla, která nám dělají těžko (smažené a sladké pokrmy).

V průběhu dne doplňujeme pitný režim vhodnými neslazenými tekutinami, nejlépe bylinnými čaji. Některé zdroje volí jednodenní odproštění od stravy. Doporučuje se maximálně dvakrát do roka. Delší půsty bez odborného dohledu se rozhodně nedoporučují!

Jednotlivé metody mohou posloužit jako prevence onemocnění a měly by být brány jako každodenní důvod k zamyšlení. Pokud děláme alespoň jednu z nich, počínaje zdravým stravováním a konče cvičením, je to skvělý pokrok. Krok dopředu cítit se lépe.

Jak se vám článek líbí?