BezHladovění.cz

Bylinky, díky kterým bude vaše jídlo zdravější

Bez bylinek si umí přípravu jídel představit jen málokdo. Ty, o kterých se budeme bavit, řadíme ke kuchyňským bylinkám. Bylinky obsahují nejen našemu tělu prospěšné látky, ale doplňují jídlo i o výbornou chuť.

reklama

Pěstování není vůbec náročné a mít čerstvé bylinky po ruce má velkou výhodu. V čerstvé podobě nám dodávají více minerálních látek, vitaminů a enzymů, proto jsou důležité v běžné výživě i prevenci onemocnění.

Již po věky lidstvo využívá blahodárných a léčivých účinků bylin, aby zahnaly nejrůznější nemoci.

Mnohé opravdu obsahují antibiotické a desinfekční látky. Ve větším množství, ve kterém se dávají například na bylinné výluhy či čaje, se jejich účinek násobí.

Bylinky a jejich účel v naší stravě

Každá bylinka má povětšinou více než jedno využití, proto v nás nemusí vyvolat údiv, že jednu bylinku nalezneme ve více ozdravných směsích sloužící pro jiné účely.

Majoránka: jídla s přidáním majoránky zklidňují střevní a žaludeční obtíže a neposledně nadýmání.

Zázvor: má protizánětlivé účinky, hodí se do polévek, salátů i masových směsí.

Rozmarýn: navodí chuť k jídlu při ztrátě apetitu, při srdečních neurózách.

Šalvěj: zklidní kašel i průjem.

Brutnák: urychluje látkovou výměnu, čehož se využívá u redukce.

Tymián: podporuje trávení potravy a dezinfikuje.

Bazalka: její listy zlepšují trávení, utišují bolest, jsou vyhledávané zvláště při bolestech hlavy.

Máta: ideální využití má při žlučníkové kolice a obecně při zažívacích potížích jako je nadýmání.

Petržel: neboli šnytlík, je přírodní diuretikum, tzn., že pomáhá odvodnit organismus.

Mezi další chuťově skvělé bylinky patří libeček, kopr a koriandr.

Čím to je, že nám svědčí?

Nadarmo se neříká, že jídlo ochucené kuchyňskými bylinkami je stravitelnější! Většina bylinek obsahuje éterické oleje, které nám pomáhají při potížích se zažíváním a nadýmání. Navíc zabraňují pocitu přílišné nasycenosti a povzbuzují srdeční činnost.

Kromě toho, že disponují antioxidanty, některé dokážou neutralizovat nepříznivé účinky potravin! Bobkový list a zázvor se dává během vaření luštěnin, hřebíček do vaření rýže a kmín klasicky do brambor.

Aby si bylinky zachovaly co nejvíce ze své kořenící síly, je nejlepší je přidat do hrnce až ke konci vaření, ovšem minerální látky se nejlépe uvolňují v průběhu vaření. Proto se doporučuje vařit s nimi a přisypat je kvůli aroma ještě úplně na konec.

Byliny jsou doslova nabyté živinami a byla by škoda z nich neprofitovat. Přidávat je můžeme do salátů, polévek, rýže, nebo s nimi ochutit maso. Jíme nejen pro nasycení, ale i očima a takové brambory s libečkem vypadají daleko barvitěji. Teď je řada na Vás to zkusit.

Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na kokosové produkty ve specializovaném obchodu zkokosu.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na kokosové produkty ve specializovaném obchodu zkokosu.cz
Máme tu pro tebe klasické i designové kokosové misky a jiné výrobky od farmářů z Vietnamu, ručně šité, pratelné a kompostovatelné pomocníky do kuchyně i koupelny, zero waste produkty šetrné k naší planetě a přírodní kosmetiku převážně z českých luhů a hájů. Doprava Zásilkovnou při nákupu nad 499 Kč zdarma.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům