BezHladovění.cz

Zdravé alternativy sladkostí pro děti

Každý kdo má děti, uzná, že zakázat jim cokoliv byť se jedná o sladké, není často jednoduché. Vždyť i my jsme byli dětmi a víme jaké je to mít něco odepřeno, protože to s námi naši rodiče mysleli dobře. Stačí se podívat na chvilku na televizi a reklamy nás zahlcují informacemi o nových druzích čokolád, tyčinek, atd.

V obchodech je jim pomalu vyhrazen větší prostor než ostatním sektorům. V potravinové pyramidě, jak dospělého, tak i dítěte, je sladkostem dán pouze malý prostor na vrcholku pyramidy. To znamená, že by se měly konzumovat v rozumném množství.

Jaké jsou možnosti nahradit sladké?

Sladké nelze dětem upřít úplně! Vynikající prevencí je děti moc na sladké nenavykat. Zařadit ho do jejich jídelníčku co nejpozději a zbytečně jim nedávat dochucované slazené nápoje (limonády a čaje). Postupem času se těmto potravinám stejně nevyhneme a byla by škoda ochuzovat dítě o nové chutě.

Multivitaminy velmi často obsahují sladidla a umělé vitaminy nevhodné pro děti. Lepší je vždy dodávat vitaminy v přirozené formě a dbát na dostatek zeleniny a ovoce ve stravě. Umělé vitaminy nedokáže dětský organismus většinou zpracovat.

Co se týče pochutin, namísto chemicky barvených sladkostí můžeme využít čerstvého sezónního ovoce, sušeného ovoce nebo tepelně upravit ovoce na náplň do domácích koláčů, povidla. Občas jim dát müsli tyčinku bez čokoládové polevy (jsou většinou ze ztuženého rostlinného tuku), Na trhu jsou gumoví medvídci z ovocné šťávy, kvalitní čokolády…. Zdravější alternativy sladkostí se dají dále koupit v koutcích se zdravou výživou (sušenky).

Bez cukru se žádná domácnost neobejde, ale je třeba mít na paměti, že cukr je jen zdroj prázdné energie bez dodání ostatních potřebných živin. Navíc „obyčejný“ bílý cukr vznikl odstraněním minerálních látek ze surového tmavého cukru. Džem nebo marmeláda obsahují nejméně 50% cukru. Cukr zde slouží mimo jiné jako konzervační prostředek. Hodnotnější jsou ovocné pomazánky, ve kterých najdeme ve složení vyšší podíl ovoce!

Vsaďte na přirozenost

Až budeme v obchodu váhat, který např. mléčný výrobek bychom měli dát do košíku, koukněte se na složení výrobku. Pokuste se koupit výrobek s co nejmenším množstvím přídatných látek, zkrátka co nejpřirozenější to jde. Některé jogurty pro děti vypadají líbivě, ale hodnotu nemají skoro žádnou. Otázkou je, proč do dětí zbytečně cpát nehodnotné potraviny, které například místo ovoce poskytují pouze umělé ovocné aroma?!

Důležité je dbát na přítomnost příloh (rýže, těstovin nebo brambor) v každém hlavním jídle a jednom ze dvou svačin. Tyto potraviny zasytí a na rozdíl od sladkostí tolik nezatěžují organismus. Vstřebávají se totiž v trávicím traktu pomaleji a nezvedají tak razantně hladinu cukru v krvi (potraviny s tzv. nízkým glykemickým indexem). Sladkostmi (nízký glykemický index) se nedá najíst, ale nelze jim upřít rychlé dodání energie potřebné třeba při velké fyzické námaze.

Přemýšlejte o stravě jako o celku

Než se rozhodneme hradit dítěti sladkosti různými alternativami, měli bychom zhodnotit, jestli je jeho strava dostatečná po všech stránkách. Možná náhle přibralo nebo začalo více šahat po sladkém, ale je to jen následek nevyhovujícího jídelníčku. Musíme brát také v potaz, že děti mají vyšší energetický výdej. Růst není nikdy zcela plynulý děj a v období rychlého růstu se stane, že vyhledávají sladké víc než předtím. Může jít o přirozenou potřebu, ne o špatný stravovací návyk.

Reference

  • GREGORA, Martin. Kuchařka pro rodiče malých dětí. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010, 243 s.
  • STAŇKOVÁ-KRÖHNOVÁ, Magdaléna. Bylinky pro děti a maminky: praktické použití léčivých rostlin pro rodiny s dětmi od jara do zimy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 263 s.
  • CRAMM, Dagmar von. Vaříme pro děti: velká kuchařka: více než 250 nových jídel, která děti milují. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 240 s.
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend