Nová studie: Choďte do schodů a tančete! Zachráníte své nervové buňky

Poslední výzkum z univerzity v italském Miláně potvrzuje: Pohyb, konkrétně to, kolik kroků denně ujdeme a jak zapojujeme své nohy, má přímý vliv na zdraví mozku a nervového systému.

Podpořte mozkové buňky jen tím, že chodíte

Podle nejnovější studie vedené Raffaellou Adami z institutu Università degli Studi di Milano in Italy pomáhá pohyb a cvičení svalů na nohou produkci nových mozkových buněk – neuronů.

TIP: Svaly nohou výborně procvičíte třeba 30denní výzvou pro pevná lýtka.

Úzká vazba mezi mozkem, míchou a svaly

Kdykoli se pohybujeme, mozková kůra vysílá signály do míchy. Ta pak aktivuje svaly, které pro daný pohyb potřebujeme.

Mozek si „uvědomuje“ důležitost pohybu pro naše tělo – jakmile dojde k poškození jakékoli oblasti zodpovědné za pohyb, sám se snaží jej opravit a spojení obnovit. Tuto schopnost odborníci nazývají neuroplasticita.

Pohyb podporuje tvorbu mozkových buněk a chrání paměť

Výzkumů, které se zabývají vlivem fyzické aktivity na zdraví nervového systému, proběhlo v posledních letech několik. Potvrdily, že pohyb:

  • Pomáhá tzv. neurogenezi, tedy produkci nových mozkových buněk.
  • Zpomaluje dopad stárnutí na hipokampus – oblast mozku zodpovědnou za paměť a zpracování informací.

Nové zjištění: Pohyb nohou dává signál mozku, aby zůstal aktivní

Vědci v Miláně se nyní zaměřili na to, jak ovlivňuje nečinnost nohou kondici nervového systému. Po dobu 28 dnů omezili u zkušebních myší pohyb zadních končetin – přední zůstaly volné. Na konci zkušebního období zkoumali mozkové změny v oblasti zodpovědné za zdraví nervových buněk.

Výsledek vás možná překvapí

Snížení fyzické aktivity myší vedlo k 70% poklesu neurálních buněk ve srovnání s kontrolní skupinou, která se pohybovala normálně. Neurony myší s omezeným pohybem navíc nebyly dostatečně vyvinuté.

Závěr: Chůze a cvičení „proti gravitaci“ podporuje zdraví nervového systému

Potvrdilo se tak, že pohyb nohou – zejména cvičení s váhou – vysílá signál mozku, aby produkoval zdravé neurony, klíčové pro schopnost vyrovnat se se stresem a životními změnami.

Nejlepší druhy cvičení „proti gravitaci“ jsou podle vědců:

nejlepší druhy cvičení

  • Pěší turistika
  • Chůze do schodů
  • Tanec
  • Tenis
  • Vzpírání a zvedání přiměřených vah

Hýbejte se a chraňte své zdraví: 5 věcí, které můžete udělat hned dnes

    1. Ujděte denně aspoň 10 000 kroků. Orientační počet vám pomůže ohlídat chytrý mobil, fitness náramek nebo obyčejný krokoměr.
    2. Nechte výtah odpočívat. Chůze do schodů je ještě efektivnější než po rovině.
    3. Pořiďte si hůlky na Nordic walking. Při chůzi tak rozproudíte celé tělo.
    4. Každých 30 minut práce u počítače udělejte 10 dřepů. Zlepšíte prokrvení nohou a srdečně-cévního systému. Bude se vám lépe přemýšlet.
    5. Aspoň 3× týdně zařaďte 8minutový kardio-posilovací trénink podle vědců z Orlanda.

Přejeme pevné nervy a paměť jako ve 20!

K článku nás inspiroval: Medicalnewstoday.com

Nová studie: Choďte do schodů a tančete! Zachráníte své nervové buňky
4.5 (90%) 8 hlasů